تردید شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها

به گزارش مجله گوگل ایرانی، همزمان با مذاکرات غیررسمی جاری در وین برای احیا برجام و زنده شدن امیدها در ایران برای بازگشت شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی، شرکت های فرانسوی در روزهای اخیر درباره ازسرگیری فعالیت در ایران حتی بعد از لغو تحریم های آمریکا ابراز تردید نموده اند.

تردید شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها

به گزارش یورونیوز، در این میان شرکت نفتی توتال و شرکت پژو-سیتروئن، پی اس ای، که اخیرا به گروه چندملیتی خودروسازی استلانتیس پیوسته است، یکی تلویحا و دیگری آشکارا گفته اند که از بیم مجازات های آمریکا قصد ادامه سرمایه گذاری در ایران را ندارند.

بعضی تحلیل گران حوزه صنعت در ایران می گویند شرکت های فرانسوی به اصطلاح بازارگرمی می نمایند و بنابراین موضع اخیر آنها چندان قابل اعتنا نیست.

اما ترس این شرکت ها از تنبیه آمریکا بی فایده هم نیست چون در سال 2014، ب ان پ پاریبا که پولدارترین بانک فرانسه است، به دلیل تبادلات اقتصادی غیرقانونی با چند کشور از جمله ایران، به پرداخت حدود 9 میلیارد دلار به آمریکا جریمه شد. این عظیم ترین جریمه خارجی آمریکا در پیوند با نقض تحریم های ایران بود.

پژو: از سال 2007 فعالیتی در ایران نداریم

از چند روز پیش در ایران شایعاتی در خصوص انصراف شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن فرانسه از ادامه فعالیت در ایران منتشر شده است. این در حالی است که انواع مختلف خودروهای پژو چند دهه است که در خیابان های شهرهای ایران حضور دارند و حتی در اوج دوران تحریم نیز قطعات دست چندم این خودرو اغلب به وسیله شرکت های چینی تأمین می شده است.

شایعات پیرامون حضور خودروسازان خارجی در ایران گاه به اندازه اخبار واقعی اهمیت می یابد زیرا ممکن است بر قیمت و فروش خودروهای داخلی نیز تأثیر بگذارد.

با آن که شرکت پژو-سیتروئن فرانسه در سال 2007 میلادی به دلیل تحریم ها به فعالیت خود در ایران سرانجام داد، ایران همچنان به فراوری انواع خودروهای پژو ادامه می دهد. فرانسواز پیمه موازان، سخنگوی دفتر ارتباطات شرکت پی اس ای فرانسه در این زمینه به خبرنگار یورونیوز فارسی گفت که این شرکت از سال 2007 به این سو به دلیل تحریم های آمریکا عملا فعالیت خود را در ایران متوقف نموده است.

بازار آمریکا یا بازار ایران؟

از جمله شایعات درباره پژو در ایران آن است که این خودروساز فرانسوی از یک سو به دلیل دستیابی تازه به بازار آمریکا و یافتن منبع درآمدی بیشتر در این کشور و از سوی دیگر به دلیل نبود امنیت سرمایه گذاری در ایران به طور کلی، حتی در صورت لغو تحریم ها، تمایلی به بازگشت به این بازار عظیم در خاورمیانه ندارد.

خودروهای پژو و سیتروئن در ایالات متحده حضور ندارند چون محصولات گروه پی اس ای در ایالات متحده فراوری و فروخته نمی شود. اما استلانتیس که پی اس ای به تازگی به آن پیوسته، شامل 16 برند از جمله 5 خودروساز آمریکایی است. این ابرشرکت خودروسازی که از ادغام دو گروه پی آس ای و فیات -کرایسلر به وجود آمد، یک گروه چندملیتی است که مقر آن در آمستردام هلند است.

به این ترتیب شاید منطقی به نظر برسد که پی اس ای به عنوان شریک خودروسازان آمریکایی نتواند در شرایط تحریم و حتی پس از آن با ایران همکاری کند.

سلیمه رحماوی، مدیر ارتباطات بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پی اس ای فرانسه در پاسخ به پرسش کتبی خبرنگار یورونیوز فارسی با تأیید توقف همکاری با ایران بیان کرد: این گروه برای مطابقت با قوانین در حال انجام در زمان مناسب گام برداشته و آن بخش از فعالیت های خود را که مشمول تحریم ها می شود متوقف نموده است.

رحماوی در پاسخ به این پرسش یورونیوز فارسی که آیا پی اس ای پس از لغو تحریم ها به ایران بازمی شود یا این که به دلیل همکاری جدیدش با آمریکا قصد چنین کاری را ندارد، گفته است: نام تجاری پژو به عنوان یک برند جهانی در نظر گرفته می شود که در تمام قاره ها برای خدمات رسانی به مشتریان خود فعالیت می نماید.

این پاسخ کلی پی اس ای تکلیف قطعی پژو برای بازگشت به ایران را روشن نمی نماید، اما گزاره تمام قاره ها احتمالا حاوی این پیغام تلویحی است که پژو قصد ندارد به خاطر ایران، از بازار آمریکا چشم بپوشد.

پی اس ای می گوید در سال 2018، 175 هزار و 300 دستگاه از خودروهای فراوریی خود را در آمریکای شاقتصادی به فروش رسانده و برنامه اش این است که میزان فروش از 2015 تا 2021 را به دو برابر و میزان سود خود در این بازه زمانی را به سه برابر افزایش دهد. این گروه در بعضی کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل فعالیت دارد و در مکزیک نیز با خودروسازان شریک ایالات متحده مشغول فراوری است.

توتال: به ایران برنمی گردیم

شرکت نفتی توتال فرانسه که همیشه یکی از عظیم ترین سرمایه گذاران خارجی در ایران بوده است، تصمیم خود مبنی بر بازنگشتن به ایران را بسیار آشکارتر از پی اس ای اعلام نموده است.

ژان پیر اِسبرِر، مدیر اقتصادی توتال حدود 20 روز پیش در یک کنفرانس تلفنی به تحلیل گران بیان کرد که این شرکت نفتی به دلیل نبود اطمینان در خصوص تحریم های ایران، فعلا قصد بازگشت به این کشور را ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1629

به "تردید شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید