توضیحات بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره زلزله امروز تهران ، گسل ایوانکی فعال شد؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله امروز سه شنبه با بزرگی 3.6 جنوب شرق استان تهران خسارتی در پی نداشت، گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف رومرکز این زلزله بالغ بر 11 و نیم میلیون نفر است.

توضیحات بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره زلزله امروز تهران ، گسل ایوانکی فعال شد؟

به گزارش خبرنگاران، علی بیت اللهی اضافه نمود: بنا به گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران صبح امروز (سه شنبه) ساعت 7 و 5 دقیقه زلزله ای در عمق 10 کیلومتری با بزرگی 3.6 در جنوب شرقی تهران رخ داد.

وی با اشاره به اینکه این مسیر در امتداد جاده پاکدشت و شریف آباد قرار گرفته است، گسل مسبب این زلزله را ایوانکی عنوان نمود و اضافه نمود: به نظر می رسد یکی از فعال ترین گسله های جنوبی تهران که منتهی به جنوب شرق تهران می گردد و در محدوده نزدیک به شهر ری و منطقه 19 واقع می گردد، همین گسل ایوانکی باشد که پیش تر نیز وقوع چندین رخداد لرزه ای را در سال های اخیر داشته است.

بیت اللهی شرح داد: با توجه به اینکه این زلزله بزرگی زیر 4 داشته است انتظار خسارت چندانی نمی رود، اما اهمیت این زمین لرزه در این است که این محدوده در 20 کیلومتری کلانشهر تهران در 13 کیلومتری پاکدشت و 14 کیلومتری باقردشت واقع است.

وی گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف رومرکز این زلزله بالغ بر 11 و نیم میلیون نفر است، بعلاوه در این حدود نزدیک به 420 هزار واحد مسکونی بدون اسکلت وجود دارد که نشان می دهد زلزله اگر بزرگی متوسطی داشت می توانست خطرآفرین باشد.

بیت اللهی توضیح داد: تمامی این موارد دلایل اهمیت این رخدادهای کوچک است که هرچند خسارتی به بار نمی آورند اما باید توجه کنیم که رخداد این زلزله های کوچک معرف فعال بودن گسل هاست.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: آنالیز های آماری حاکی از آن است که در اطراف رومرکز زلزله در 17 سال گذشته 600 زمین لرزه با بزرگی 2.5 ریشتر و بزرگتر اتفاق افتاده که نشان می دهد منطقه از نظر لرزه خیزی فعال است که باید در مورد لرزه خیزی منطقه ها، پایش و نظارت داشته باشیم.

ساعتی پیش زمین لرزه ای به قدرت 3.6 ریشتر شهر قیامدشت (مرکز بخش خاوران) از حوالی تهران را لرزاند.

شهر قیامدشت مرکز بخش خاوارن با جمعیتی افزون بر 36 هزار نفر از توابع شهرستان ری در جنوب مرکز واقع است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2230

به "توضیحات بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره زلزله امروز تهران ، گسل ایوانکی فعال شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "توضیحات بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره زلزله امروز تهران ، گسل ایوانکی فعال شد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره زلزله امروز تهران ، گسل ایوانکی فعال شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید