کتاب های حمیدرضا صدر؛ نویسنده و کارشناسی که فوتبال را عین زندگی می دانست

به گزارش مجله گوگل ایرانی، حمیدرضا صدر چهره ای نام آشنا برای مخاطبان فوتبال و دوستداران سینما است. او نوشته های زیادی در باب فوتبال، سینما و کتاب های غیرداستانی مبتنی بر تاریخ و مطالعات اجتماعی دارد. حضور او در تلویزیون به اسم کارشناس فوتبال در موفقیت و معروفیت عمومی او بسیار تاثیرگذار بوده است. صدر در نوشته هایش، فوتبال را معادل زندگی می داند و با قلمی شیوا و کلماتی پرشور درباره فوتبال صحبت می نماید.

کتاب های حمیدرضا صدر؛ نویسنده و کارشناسی که فوتبال را عین زندگی می دانست

حمیدرضا صدر 25 تیر ماه سال 1400 در سن شصت وپنج سالگی و پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری سرطان در خانه اش در کالیفرنیای امریکا، درگذشت. یاد و خاطرش گرامی باد.

بیوگرافی حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر نویسنده، منتقد سینما و مفسر فوتبال و تاریخ دان، متولد 30 فروردین سال 1335 در مشهد است. صدر تنها دو هفته در مشهد زندگی می نماید و بعد از آن به همراه خانواده اش به کرمانشاه می فرایند و دوران کودکی اش را در آنجا می گذراند و سپس به تهران نقل مکان می نمایند. او سال 1359 با مهرزاد دولتی ازدواج کرد و آن ها صاحب یک فرزند دختر به نام غزاله صدر شدند.

حمیدرضا صدر رشته مدیریت بازرگانی و برنامه ریزی شهری را در دانشگاه تهران و دکترای برنامه ریزی شهری را در دانشگاه لیدز انگلستان گذرانده است و چندین کتاب در خصوص فوتبال نوشته است که عناوین این کتاب ها عبارت اند از: روزی روزگاری فوتبال، نیمکت داغ، پسری روی سکوها و پیراهن های همواره.

او رویکرد انتقادی اش به فیلم ها را نسبی، نه بی قید و شرط شرح داده است و فیلم ها را در نقش یک مخاطب احتمالی، تجزیه و تحلیل نموده است.

حمیدرضا صدر کتابی درزمینه سیاست و سینمای ایران به نام درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران نوشته است. تحلیل جامع ارائه شده در این کتاب، مقدمه ای تازه و به روز به علاقه مندان سینمای ایران و ابعاد سیاسی اجتماعی و تاریخ آن ارائه می دهد.

صدر سال ها در تلویزیون حضور داشت و در خصوص مسابقات فوتبال صحبت می کرد و به همین علت در بین مردم بسیار شناخته شده و معروف است. محال است کسی پای برنامه های نود نشسته باشد و شیوایی کلام این مفسر بازی ها در او اثر ننموده باشد.

او با بازیگران، کارگردانان و بسیاری از منتقدان مشهور سینما ازجمله آنتونی هاپکینز، پیتر اوتول، مایک لی، جیم جارموش، کارلوس سائورا، آندری کنچالوفسکی، پیتر وولن، لورا مولوی، جفری نوئل اسمیت و فرخ غفاری مصاحبه نموده است.

نقد و آنالیز فیلم به وسیله حمیدرضا صدر از سال 1981 در بسیاری از مجلات ایران ازجمله زن روز، سروش، مجله فیلم، مجله هفت، وبگاه گل و تعدادی نشریه ورزشی منتشر می شد. او یکی از تهیه نمایندگان فیلم در جستجوی شهرزاد به کارگردانی صفی یزدانیان در سال 2003 است.

کتاب های حمیدرضا صدر

در ادامه مطلب به طور خلاصه به معرفی بعضی آثار یکی از پرمخاطب ترین مفسران فوتبال در ایران حمیدرضا صدر، پرداخته ایم:

نیمکت داغ

کتاب نیمکت داغ: از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو سال 1391 منتشر شد. این کتاب شامل سی ویک فصل است و صدر در آن نوع زندگی و نگرش حرفه ای 34 مربی عظیم و تاریخ ساز فوتبال جهان را توصیف نموده است.

حمیدرضا صدر در این کتاب از مربی قدیمی ایران حشمت مهاجرانی که باعث شد ایران برای اولین بار به جام جهانی راه پیدا کند، نوشته است.

او در مقدمه این کتاب می گوید: امیدوارم خوانندگان ناآشنا با تاریخ فوتبال ایران و آسیا از تماشا نام حشمت مهاجرانی در سیاهه ارائه شده، تعجب ننمایند. این کتاب بدون پرداختن به فوتبال ایران با حفره ای خالی روبه رو می شد.

هربرت چاپمن در دهه 1920، اولین مربی است که نویسنده درباره آن نوشته است و آخرین مربی پپ گواردیولا در دهه 2010 است. از چهره های برجسته و محبوب دیگر می توان به نرو روکو، جاک استاین، هلموت شون ارنست هاپل هوگو میسل، ویتوریو پوتزو، سپ هربرگر، هلنیو هررا، الف رمزی، والری لوبانوفسکی، ماریو زاگالو، رینوس میشل، سزار منوتی، کارلوس بیلاردو، تله سانتانا، جووانی تراپاتونی، الکس فرگوسن، آریگو ساچی، فابیو کاپلو، گاس هیدینگ، مارچلو لیپی،آرسن ونگر، اوتمار هیتسفلد، اتو رهاگل، رافا بنیتس، ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا اشاره نمود.

در قسمتی از کتاب نیمکت داغ می خوانیم:

روزی روزگاری فوتبال

کتاب روزی روزگاری فوتبال اثر حمیدرضا صدر اولین بار سال 1379 منتشر شد. این کتاب جامعه شناسی فوتبال است. نویسنده خوش ذوق تاریخچه ای از این ورزش پرمخاطب را در این کتاب، ارائه می دهد و فکر فوتبال دوستان را به هیجان می آورد. کتاب روزی روزگاری فوتبال بعلاوه روایتی از حضور فوتبال در زندگی مردم و جوامع مختلف است. او در این کتاب بعلاوه رابطه اش با فوتبال را هم بیان می نماید و گاهی اوقات آن را به زندگی شخصی اش ربط می دهد.

این کتاب تاثیری که فوتبال بر زندگی و اجتماع در سراسر جهان می گذارد را آنالیز نموده است. صدر که از منتقد ین معروف و محبوب فوتبال است، در کتاب روزی روزگاری فوتبال تجربه هایی که در طول سال ها درباره این ورزش کسب نموده است را به رشته تحریر در آورده است. این کتاب شامل چهارده فصل است و نوشتن آن سه سال طول کشیده است.

فوتبال بازی و ورزش بسیار پرشوری است که افراد زیادی برای تماشاش تا نصف شب هم بیدار می مانند. این ورزش مجذوب کننده خیلی وقت است که از یک سرگرمی و سرگرمی به یک موضوع جامعه شناسی تبدیل شده است و صدر در این کتاب به جامعه شناسی، تاریخچه فوتبال ملی و باشگاهی، جنبه های اجتماعی و سیاسی فوتبال ایران و جهان پرداخته است.

در کتاب روزی روزگاری فوتبال نه تنها خلاصه ایی از بازی ها را خواهید خواند بلکه به طور هم زمان نکات و رویدادهای مهم درباره فوتبال جهان را هم خواهید دید.

در قسمتی از کتاب روزی روزگاری فوتبال می خوانیم:

پیراهن های همواره

کتاب پیراهن های همواره با نام کامل پیراهن های همواره، مردان فوتبال: تک نگاری ها اثر حمیدرضا صدر سال 1396 منتشر شد. پژمان جمشیدی، بازیکن معروف و محبوب فوتبال گویندگی نسخه صوتی این اثر بی نظیر را برعهده گرفته است.

صدر در این کتاب درباره بسیاری از بازیکن های پرافتخار فوتبال و آنچه برای آن ها رخ داده است، نوشته است. صدر با توصیف های خاص و ویژه اش تصویری شاعرانه و دقیق از این ستاره های فوتبال را در روزهای خوب و بد و موفقیت و شکست هایشان به تصویر کشیده است. خواندن این کتاب از زبان کسی که فوتبال را زندگی نموده است، مانند یک ماجراجویی خاص و عظیم در دل تاریخ است.

این کتاب فصل های زیادی دارد که هر در فصل در خصوص یکی از بازیکنان فوتبالی که جاودانی شده اند، صحبت می نماید؛ بازیکنانی از جمله: دیوید بکام، زین الدین زیدان، جرج بست، جوزپه مئاتزا، آلفردو دی استفانو، زلاتان ایبراهیموویچ، بابی چارلتون، پله، فرانتس بکن بائر، کوین کیگان، گرد مولر، یوهان کرایف، همایون بهزادی، ناصر حجازی، پائولو مالدینی، دیگو مارادونا، روماریو، اریک کانتونا، روبرتو باجو، رائول، آلساندرو دل پیرو، جان تری، رونالدو نازاریو، روبرتو کارلوس، لوئیس فیگوالیور کان، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و نیمار.

در این کتاب دو بازیکن ایرانی هم معرفی می شوند که در دو فصل همایون بهزادی: راحت شدی همایون خان، راحت و ناصر حجازی: نگاه تان می کنیم آقای حجازی به این بازیکن های محبوب پرداخته شده است.

حمیدرضا صدر کتاب پیراهن های همواره را به برادرش شاهین که یکی از بازیکنان تیم فوتبال هما بود، تقدیم نموده است.

در قسمتی از کتاب پیراهن های همواره می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1699

به "کتاب های حمیدرضا صدر؛ نویسنده و کارشناسی که فوتبال را عین زندگی می دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های حمیدرضا صدر؛ نویسنده و کارشناسی که فوتبال را عین زندگی می دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید