خبرنگاران دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی در نکا آغاز شد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ساری- خبرنگاران- دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران از شامگاه چهارشنبه 29 خردادماه در نکا آغاز و تا دوم تیر ماه ادامه دارد.

خبرنگاران دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی در نکا آغاز شد

به گزارش خبرنگاران، شهرستان نکا به دلیل دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی، محل مناسبی برای رشد و تکثیر گیاه تمشک است و این گیاه خودرو و خدادادی منبع درآمد بسکمک از مردم منطقه و روستانشینان است.

با آغاز فصل برداشت تمشک در شهرستان نکا از اواخر بهار، روستانشینان برای برداشت این گیاه جنگلی و البته پر مشقت وارد جنگل شده و براساس اعلام نظر اهل فن سالانه هزار تن تمشک جنگلی در نکا برداشت می شود.

شامگاه چهارشنبه نکا برای دومین بار میزبان برگزاری جشنواره ملی تمشک شده است؛ جشنواره ای که با حضور مهمانان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار و با برگزاری نمایشگاه جانبی و موسیقی و نمایش های مختلف بر کیفیت آن اضافه کرده شد.

محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره گفت: تمشک جنگلی شهرستان نکا، از سالم ترین محصولات و به عنوان یک دارو است ومی توان تمشک را در زمره غذا و دارو دانست.

وی با بیان اینکه اکنون حدود 11 رقم تمشک و بلوبری واردکشور شده و در حال تکثیر است؛ یادآور شد: امیدواریم با فراوری و تکثیر از مرارت و رنج کم شود.

طهماسبی بیان داشت: در آینده می توان تمشک را به صورت ماشینی و مکانیزه برداشت و استفاده کرد و ضمن کسب درآمد بیشتر شاهد مسائل و معضلات فعلی نبود.

معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه در حاشیه این جشنواره گفت: این نمایشگاه بیانگر ظرفیت موجود در شهرستان و استان مازندران است و البته در بخش های مختلف ظرفیت فراوان داریم که ناشناخته است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از این ارزش اضافه کرده مهم، گردشگری در بخش کشاورزی و باغبانی است؛ خاطر نشان کرد: جشنواره های کشاورزی همچون تمشک، انار، گل محمدی و زعفران و غیره برگزارمی شود و باید ضمن برگزاری آن زمینه گردشگری کشاورزی و باغبانی فراهم شود.

طهماسبی با اشاره به توسعه روستایی و اشتغال پایدار افزود: 5 هزار میلیارد تومان از بند الف ماده 18 برای گلخانه ها اختصاص یافته است که امیدواریم مازندران در جذب تلاش کند.

وی افزود: در استان مازندران امسال 130 میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی جذب شده است و امیدواریم به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

فرماندار نکا هم در این مراسم با بیان اینکه امسال سال رونق فراوری است و با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی دومین جشنواره تمشک با هدف چند منظوره برگزار گشت؛ گفت: با برگزاری این جشنواره تلاش شد تا در راستای سیاست های کلان کشور نشاط اجتماعی داشته و اقتصاد را مدیریت کنیم.

عبدالجواد توحیدی مقدم افزود: باید از این ظرفیت برای معرفی شهرستان استفاده و فرهنگ فراوری و اقتصاد را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در بازه 50 روزه برداشت تمشک در شهرستان نکا 56 هزار نفر روز بکارگیری می شوند و بیش از 1000 تن فراوری این محصول در شهرستان نکا است که می تواند در اقتصاد اثرگذار بوده و باید در فراوری و توسعه صنایع وابسته تلاش بیشتری انجام داد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی گفت: مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی با تمام توان وارد شد و 1.5 میلیارد دلار برای رونق فراوری و سهم کشاورزی در مجلس تصویب شد که 540 میلیارد تومان سهم مازندران است و سال گذشته 160 میلیارد تومان اختصاص و امسال و سال اینده هم مابقی اعتبارات اختصاص می یابد.

علی محمد شاعری افزود: واردات را کنترل کردیم تا در زمان برداشت برنج واردات نداشته باشیم تا از فراوری داخل حمایت شود چرا که اکنون برنج پاکستانی بازار منطقه را گرفته و بازار برنج به نوعی به هند و پاکستان واگذار شده است.

شهردار نکا هم در حاشیه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جشنواره تمشک با معرفی گیاه تمشک و خواص جانبی و دارویی آن برگزار گشت.

سید مهدی احمدی افزود: در این جشنواره علاوه بر معرفی توانمندی های شهرستان نکا، معرفی محصولات کشاورزی، صنایع دستی شهرستان، پخت انواع نان و غذاهای محلی نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی در قالب بیش از 50 غرفه، با نمایش محصولات مختلف فراوریی از تمشک و صنایع دستی و سوغات از امروز به مدت پنج روز از ساعت 9 صبح الی 23 در شهرک شهید عباس پور نکا برپا است.

تمشک از جمله گیاهان خوش عطر و طعم جنگلی است و سالانه یک هزار تن تمشک جنگلی در نکا جمع آوری می شود که تنها 30 درصد آن استفاده می شود و 70 درصد آن از بین می رود.

تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. این میوه دارای آنتی اکسیدان و خاصیتی ضدسرطانی است و خوردن آن به جلوگیری از روند پیر شدن سلول های بدن کمک می کند.

شهرستان نکا با بیش از 120 هزار نفر جمعیت در شرق مرکز استان مازندران واقع است .// 1899/ 7332

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 195

به "خبرنگاران دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی در نکا آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی در نکا آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید