عکس هایی از دوران تحول در ژاپن بعد از جنگ

به گزارش مجله گوگل ایرانی، وقتی جنگ جهانی دوم به سرانجام رسید، ژاپن تقریبا با خاک یکسان شده بود. همۀ شهر های بزرگ، صنایع و شبکه های حمل و نقل به شدت آسیب دیده بودند و حتی غذا برای خوردن به اندازۀ کافی وجود نداشت. اما سال های بعد از جنگ برای ژاپن دوران یک تحول بزرگ و چشمگیر بود. در طی این سال ها بود که از دل خاکستر های جنگ، یکی از بزرگترین قدرت های مالی جهان زاده شد.

عکس هایی از دوران تحول در ژاپن بعد از جنگ

به گزارش خبرنگاران؛ بعد از اشغال ژاپن به وسیله متفقین، آمریکا که نقش اصلی را در تسلیم کردن ژاپن داشت، تصمیم گرفت تغییراتی اساسی در اقتصاد و سیاست ژاپن به وجود بیاورد که این کشور متخاصم را به متحدی دائمی تبدیل کند. مهم ترین انگیزۀ آمریکایی ها در ایجاد این تغییرات جلوگیری از توسعه نفوذ شوروی بود. اگر اقتصاد ژاپن به سرعت بهبود پیدا نمی کرد این احتمال وجود داشت که مردم برای دست یابی به عدالت و حداقل های مالی به ساختار سیاست و اقتصاد کمونیستی گرایش پیدا نمایند.

مهم ترین تغییراتی که در دوران اشغال ژاپن رخ داد عبارت بود از غیرنظامی شدن ژاپن، تغییر ساختار سیاسی و تبدیل امپراطوری به حکومتی دموکراتیک و بازسازی سیستم مالی و آموزشی. تغییراتی که رخ داد، آنقدر سریع و تاثیرگذار بود که خیلی زود پیوند های محکمی بین ژاپن و آمریکا به وجود آورد. فرهنگ و صنایع آمریکایی تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از هویت ژاپن بعد از جنگ شدند و در واقع می گردد گفت این شرقی ترین کشور جهان به یک معنا تبدیل به بخشی از غرب شد.

در سال 1952 اشغال رسمی ژاپن سرانجام یافت، اما ارتباط ژاپن و غرب نه تنها قطع نشد بلکه روز به روز پیوند های محکمتری در عرصه های فرهنگی و مالی میان آن ها به وجود آمد. عکس هایی که در اینجا ملاحظه می کنید مربوط به دهۀ پنجاه میلادی هستند؛ همان دورانی که ژاپن در جهت تحول چشمگیر فرهنگی و مالی خود قرار گرفته بود.

1. دختر جوان ژاپنی با لباس سنتی کیمونو، در حال بازی با حلقه های هولاهوپ که استفاده از آن ها تازه در آمریکا رایج شده بود (1958).

2. زنان ژاپنی در حال استقبال از سربازانی که از اسارت آزاد شده اند. سربازان، خاکستر دوستانشان را که در اسارت از جهان رفته اند در دست دارند (1950).

3. هر دو تصویر مربوط به نمایشگاه آمریکا هستند که در سال 1950 در اوزاکای ژاپن برگزار گردید. هدف از این نمایشگاه به تصویر کشیدن رخداد های مهم تاریخ آمریکا و نشان دادن جهت رشد علم و صنعت و کشاورزی در ایالات متحده بود. تصویر سمت چپ سه دختر ژاپنی را در پای ماکتی از مجسمه آزادی نشان می دهد و تصویر سمت راست هم مربوط به ماکت مجسمه های یادبود کوهستان راشمور است (1950).

4. بمب افکن های نیروی هوایی آمریکایی در ژاپن قبل از پرواز برای انجام ماموریت در کره (1950).

5. دختر ژاپنی در حال دسته بندی مروارید های به دست آمده از مزرعۀ مروارید در آیسشیما. مروارید ها بر حسب مقدار و رنگ از هم جدا می شوند (1949).

6. سالن غذاخوری یتیم خانه ای در اوزاکا. در اینجا 160 کودک یتیم با هزینۀ ارتش آمریکا نگه داری می شدند (1951).

7. کارشناسان صنعتی در حال بازدید از ماشین های فراوری لامپ در کارخانۀ فراوریات الکتریکی در توکیو (1951).

8. مسابقۀ محبت آمیز بین ستارگان بیسبال آمریکا و تیم یومیوری جاینتز ژاپن (1951).

9. شش سال بعد از بمباران اتمی؛ دکۀ سوغاتی فروشی نزدیک به گنبد تالار ترویج صنعتی شهر هیروشیما. این گنبد تقریبا تنها ساختمان هیروشیما بود که سرپا باقی ماند و بقیۀ ساختمان های شهر با خاک یکسان شدند (1951).

10. مسافران در یکی از ایستگاه های قطار توکیو به اوزاکا با راهنمایی یک مربی سه دقیقه نرمش می نمایند. این کار برای حفظ انعطاف و سلامت بدن مسافران در سفر های طولانی انجام می شد (1952).

11. آنالیز یک عدسی در کارخانۀ دوربین سازی نیکون در توکیو (1952).

12. تظاهرات خونین روز اول ماه می سال 1952 که در اعتراض به قرارداد امنیتی میان ژاپن و آمریکا برگزار گردید. طبق این قرارداد آمریکا بعد از سرانجام دادن به اشغال ژاپن می توانست نیرو های نظامی خود را در این کشور حفظ کند.

13. تظاهرات روز اول می در توکیو به خشونت کشیده شد و دو نفر در طی آن کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

14. خانواده های ژاپنی که در زمان جنگ در چین سرگردان بودند در حال بازگشت به کشور هستند. دوچرخه ها را بنیاد های خیریه اهدا نموده اند (1952).

15. کارگر یکی از استودیو های فیلمسازی در حال ساخت ماکتی از یک کشتی جنگی که قرار است در فیلمبرداری یک صحنۀ نبرد استفاده گردد (1953).

16. فیلمبرداری صحنه ای از فیلم ناو جنگی یاماتو در استخر استودیوی کمپانی فیلمسازی شین توهو. پس زمینۀ مصنوعی آسمان را در تصویر می توان دید (1953).

17. تماشای مسابقات کُشتی آمریکایی در یک صفحۀ بزرگ تلویزیون در توکیو. تلویزیون و کشتی آمریکایی هر دو پدیده هایی تازه برای مخاطبان ژاپنی بودند.

18. کارگران در حال جدا کردن قطعات لاشۀ یک ناو جنگی هستند که تقریبا به صورت کامل در زیر شن های ساحل ایوجیما مدفون شده بود (1954).

19. تماشاچیان با بادبزن در حال تماشای مسابقۀ بین دو تیم بیسبال دانشگاهی در توکیو (1954).

20. تصویری از آنتن 516 متری ایستگاه تلویزیونی توکیو که با ده هزار لامپ چراغانی شده. این چراغانی به مناسبت شروع پخش این ایستگاه در اول آوریل 1955 اجرا شده بود (1955).

21. بیش از چهل عکاس از کابینۀ نو دولت ژاپن در کاخ نخست وزیری عکس می گیرند. روزنامه های ژاپنی می خواستند از هر رویدادی عکس هایی از همۀ زوایای ممکن داشته باشند (1954).

22. زنان پرستاری که در نیروی تازه تاسیس دفاع ملی خدمت می کردند. این تصویر مربوط به مانوری است که نیرو های ژاپنی به صورت مشترک با نیرو های آمریکایی برگزار کردند (1955).

23. عکس هوایی از توکیو که نشان می دهد ساختمان های مدرن و بلندمرتبه کم کم در حال ظهور هستند (1955).

24. میتسوکو کورانوتو و امیکو تاکه موتو، دو دختر ژاپنی بازمانده از بمباران اتمی هیروشیما، ده سال بعد در حضور خبرنگاران در نیویورک. آن ها به همراه چندین دختر ژاپنی دیگر برای جراحی پلاستیک به نیویورک سفر نموده بودند (1955).

25. راهپیمایان ژاپنی در اعتراض به آزمایش هسته نو به وسیله بریتانیا، ماکتی از انفجار اتمی را در خیابان های توکیو به نمایش گذاشته اند (1957).

26. سربازان نیروی دفاع ملی در حال تمرین با سرنیزه؛ با لباس هایی شبیه لباس سامورایی که برای مقاصد نو تغییر داده شده بود (1957).

27. حدود 50 راهب بودایی که در مراسم یادبود قربانیان جنگ در کیوتو شرکت نموده اند (1958).

28. بچه ها به همراه خانواده هایشان در حال بازدید از نمایشگاه فضایی در توکیو (1958).

29. کنسرت میکی کورتیس، یکی از برجسته ترین چهره های موسیقی عامه پسند ژاپن که نقش مهمی در توسعه موسیقی راک در ژاپن دهۀ 50 داشت (1958).

30. فروشگاهی در توکیو که پوستر آبراهام لینکلن روی دیوار آن به چشم می خورد (1959).

31. تورو اوهیرا، دوبلور شخصیت سوپرمن. حدود 99 درصد برنامه های تلویزیون ژاپن در این زمان آمریکایی بود (1959).

32. برخی از دانشجویان گاهی با پوشیدن لباس های فرم به عنوان هل دهنده در ایستگاه های قطار شهری توکیو کار می کردند. وظیفۀ آن ها جا دادن مسافران در قطار با زور بود (1960).

33. زن جوانی در ماشینش نشسته و به تلویزیون قابل حملی که کمپانی سونی در آن روز ها به فراوری انبوه رسانده بود نگاه می نماید. این تلویزیون صفحه ای هشت اینچی داشت و با باتری سه ساعت کار می کرد.

منبع: theatlantic.com

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2041

به "عکس هایی از دوران تحول در ژاپن بعد از جنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس هایی از دوران تحول در ژاپن بعد از جنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید