دانستنی های جالب درباره گربه ها که نمی دانستید

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران - الهام مظفری: گربه ها موجوداتی فوق العاده دوست داشتنی هستند و می توانند حواس ما را از هر کار مهمی پرت نمایند. اما چه چیزی آن ها را اینقدر استثنایی و دوست داشتنی می نماید؟ شاید همه چیز به شخصیت صمیمی و مستقل آن ها برمی شود.

دانستنی های جالب درباره گربه ها که نمی دانستید

در این مطلب با دانستنی های جالبی درباره یکی از حیوانات موردعلاقه انسان آشنا می شوید.

گربه ها می توانند بیش از 100 نوع صدای مختلف فراوری نمایند

می توانید آن ها را با سگ ها مقایسه کنید که فقط می توانند 10 نوع صدا فراوری نمایند. به سختی می توان کسی را پیدا کرد که هرگز صدای خرخر، میومیو، جیغ و فریاد گربه ها را نشنیده باشد.

آن ها می توانند صدای صاحب خود را تشخیص دهند

گربه ها تفاوت صدای غریبه ها و صدای کسی که از آن ها نگهداری می نماید، را متوجه می شوند. اما در دوره تکامل 9000 ساله خود، همواره شخصیت مستقلی داشته اند و هیچ وقت مثل سگ ها از صاحبان خود اطاعت ننموده اند.

اگرچه گربه سیاه در بسیاری از فرهنگ ها نماد بدشانسی است، اما دوست داشتنی تر از بقیه هستند

در میدلندز انگلستان، گربه های سیاه را یک هدیه ازدواج فوق العاده می دانند. در فرانسه معتقدند که داشتن گربه سیاه خوش شانسی می آورد. در ژاپن و سایر کشور های آسیایی گربه سیاه باعث می گردد به ثروت دست یابید.

در حال حاضر 44 نژاد گربه در جهان ثبت شده است

محبوب ترین نژاد های گربه پرشین، مین کون و سیامی هستند.

اولین و تنها گربه ای که به فضا رفت فلیست نام داشت و اهل فرانسه بود

فلیست در سال 1963 به فضا پرتاب شد. الکترود هایی در مغز او کاشته شده بود که به زمین سیگنال می فرستاد. خوشبختانه، فلیست از این سفر سالم به زمین برگشت.

گربه ها نسبت به انسان ها و سگ ها، شنوایی حساس تری دارند

انسان ها می توانند فرکانس 20 تا 20000 هرتز را بشنوند، محدوده شنوایی سگ ها تا 40000 هرتز است، ولی گربه ها می توانند تا فرکانس 64000 هرتز را بشنوند.

فوق سریع

علاوه بر شنوایی فوق العاده، گربه ها می توانند تا 50 کیلومتر در ساعت بدوند. می توانید آن ها را با سریع ترین انسان جهان، یوسین بولت مقایسه کنید که سرعتش به 45 کیلومتر بر ساعت می رسد.

خرخر کردن یکی از ابتدایی ترین کار های گربه هاست

با این حال دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چطور این کار می نماید. بیشتر دامپزشکان معتقدند که این صدا با ارتعاش شدید تار های صوتی انجام می گردد. عضله ای در حنجره جهت هوا را با سرعت 25 بار در ثانیه باز و بسته می نماید.

گربه ها در هر زایمان معمولا یک تا 9 بچه به جهان می آورند

در سال 1970 یک گربه برمه ای-سیامی از آکسفوردشایر، انگلستان 19 بچه به جهان آورد که 15 تا از آن ها زنده ماندند. این گربه رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد.

گربه ها به شما می فهمانند که چه کسی رئیس است

گربه ها سعی می نمایند به شما نشان دهند چه کسی رئیس است، به خصوص اگر گربه های دیگری در خانه باشند. این از اجداد وحشی آن ها ریشه می گیرد که قلمروی خود را تعیین می کردند و قدرت خود را به این روش به دیگران نشان می دادند. یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد چه کسی رئیس است، احتیاج آن ها به کنترل همه حرکات شماست.

مغز گربه بیشتر از سگ ها شبیه مغز انسان است

مغز گربه ها مثل مغز ما سطح و ساختار پیچیده ای دارد. همچنین مناطقی دارد که مسئول چیز های مختلف است، بسیار شبیه به مغز انسان!

اولین گربه ها یا بستگان ماقبل تاریخ آن ها 30 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می کردند

Proailurus lemanensis در یونانی به معنای اولین گربه است. خانواده گربه های اهلی 12 میلیون سال پیش به وجود آمدند.

بزرگترین گربه وحشی، ببر سیبری است

ببر سیبری تا 3.7 متر طول و 318 کیلوگرم وزن دارد. بعنی تقریبا به اندازه یک اتومبیل کوچک! بزرگترین نژاد گربه های اهلی مین کون است که وزن آن به 11 کیلوگرم می رسد، یعنی 2 برابر گربه های معمولی!

گربه ها از آب متنفرند

گربه ها آب را دوست ندارند، چون موهایشان آن ها را از آب حفظ نمی نماید. اما یک نژاد خاص گربه در آسیای مرکزی وجود دارد که از شنا کردن لذت می برد و ترکیش ون نام دارد. پوشش آن ها بافت خاصی دارد که در مقابل آب مقاوم است.

قدیمی ترین نژاد گربه مائوی مصری است

اجداد آن ها بیش از 4000 سال پیش روی این سیاره بودند. اگر تا به حال به مصر سفر نموده باشید می دانید که به گربه مائو می گویند.

سفر ذهنی

همه ما ماجرای گربه هایی را شنیده ایم که راه خانه شان را پیدا می نمایند، حتی اگر کیلومتر ها دورتر باشند. این توانایی را با نام سفر ذهنی می شناسند. اعتقاد بر این است که این حیوانات سلول های خاص مغناطیسی در مغزشان دارند که مثل یک قطب نمای داخلی عمل می نماید یا می توانند راهشان را با استفاده از زوایای نور خورشید پیدا نمایند.

موجودات پشمالو

20000 مو در هر سانتیمتر مرع باعث می گردد گربه ها موجودات نرم و پشمالویی باشند.

پنجه غالب

گربه ها هم درست مثل انسان ها می توانند چپ یا راست دست باشند. بیشتر گربه های ماده راست پنجه هستند در حالیکه نر ها معمولا چپ پنجه هستند.

پیروز ترین شکارچی موش

نامش توسر بود و در اسکاتلند زندگی می کرد، جایی که شجاعانه از انبار های جو در مقابل موش ها محافظت می کرد. توسر حدود 30000 موش را شکار کرد و وقتی از این جهان رفت مجسمه یادبود برنزی او ساخته شد.

ضربان قلب

قلب گربه ها دو برابر سریع تر از قلب انسان می زند، 110 تا 140 بار در دقیقه.

بسیار حساس

گربه ها نسبت به ارتعاشات بسیار حساس هستند. بعضی از آن ها می توانند زلزله را 10 تا 15 دقیقه قبل از انسان حس نمایند.

دما روی رنگ گربه تاثیر می گذارد

این مورد در دهه 1930، در گربه های سیامی کشف شد. این نژاد ژن های آلبینو دارد که وقتی دما بالاتر از 36 درجه سانتیگراد می رود، جادو می نمایند. آن ها اغلب مناطق تیره ای روی گوش ها، دم، پا ها و صورتشان دارند، در حالیکه بقیه بدنشان سفید شیری است. این در گربه های هیمالیایی و سایر نژاد های شرقی هم دیده می گردد.

گربه میلیونر

توماسو گربه ولگردی بود که در خیابان های رم به دنبال غذا می گشت تا اینکه با صاحب آینده خود، ماریا آسونتا آشنا شد. این زن فرزندی نداشت و به خاطر عشقی که توماسو به او داد تصمیم گرفت 13 میلیون دلار برایش به ارث بگذارد. از آنجا که غیرممکن بود همه آن ها را برای یک حیوان بگذارد، پرستارش را به نگهبان وفادار ثروت گربه تبدیل کرد.

شیر می تواند برای گربه ها بد باشد

اگر فکر می کنید که شیر بهترین پاداشی است که به گربه تان می دهید، چون یک محصول طبیعی است، اشتباه می کنید. مثل بیشتر پستانداران بالغ، گربه ها هم ممکن است نسبتا به لاکتوز حساس باشند.

منبع: brightside

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 185

به "دانستنی های جالب درباره گربه ها که نمی دانستید" امتیاز دهید

9 کاربر به "دانستنی های جالب درباره گربه ها که نمی دانستید" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره گربه ها که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید