سوالهایی پیرامون بارداری(1)

به گزارش مجله گوگل ایرانی، جنین های دوقلو معمولاً از بارور شدن دو تخمک مجزا ایجاد می¬شوند که به آنها دوقلوهای دو تخمی یا غیرهمسان گویند. تقریباً یک سوم دوقلوها از یک تخم بارور شده ایجاد می شوند که به آنها دوقلوهای تک تخمی یا دوقلوهای یکسان می گویند.

سوالهایی پیرامون بارداری(1)

سوالهایی پیرامون بارداری(1)

دوقلویی چگونه ایجاد می گردد و عوامل موثر بر ایجاد آن چیست؟

جنین های دوقلو معمولاً از بارور شدن دو تخمک مجزا ایجاد می¬شوند که به آنها دوقلوهای دو تخمی یا غیرهمسان گویند. تقریباً یک سوم دوقلوها از یک تخم بارور شده ایجاد می شوند که به آنها دوقلوهای تک تخمی یا دوقلوهای یکسان می گویند.

فراوانی دوقلویی تک تخمی در جهان ثابت و حدود یک در 250 تولد است و به ارث و نژاد و سن وابسته نیست. اما احتمال دوقلویی دو تخمی به طور مشخصی تحت تاثیر نژاد و ارث و سن مادر و تعداد زایمان و خصوصاً مصرف دارو جهت باروری قرار گرفته است.

- وجود سوابق دوقلویی در خانواده خیلی مهمتر از وجود سوابق دوقلویی در خانواده پدر است و هر دو اینها احتمال ایجاد جنین دوقلو را بالا می¬برد و اگر این سابقه هم در مادر و هم در پدر وجود داشته باشد احتمال دوقلویی بیشتر خواهد شد.

- با افزایش سن مادر تا حدود 40 سالگی احتمال دوقلویی افزایش می یابد.

- در مادران درشت اندام و قد بلند احتمال بروز دوقلویی بیشتر است.

- روشهایی که در درمان نازایی مورد استفاده قرار می¬گیرند و داروهای مصرفی در تحریک تخمک گذاری، بیشتراً با افزایش در صد دوقلویی یا چند قلویی همراه هستند.

به طور کلی با افزایش تعداد جنین¬ها در بارداری در صد جنس پسر کاهش می¬ ابد و بقای جنس دختر بهتر از جنس پسر است. پس در چند قلویی ها احتمال جنس دختر بیشتر است.

*******

آیا آسم من در بارداری تشدید خواهد شد؟

دود 1% تمام زنان باردار دچار آسم هستند. در نیمی از زنان مبتلا به آسم، شرایط آنها در طول بارداری تغییر نمی نماید. در 25% آنها آسم بهبود می یابد و در 25% به جامانده، بیماری تشدید می گردد.

مصرف بیشتر داروهای ضد آسم در دوران بارداری بی خطر است ولی در خصوص مصرف هر نوع دارو، با پزشک خود مشورت کنید. اغلب بیماران دچار آسم می دانند که چه مواردی باعث بروز حمله آسم خواهد شد، بنابراین بهتر است تا حد امکان از این موارد اجتناب کنید. پیش از کوشش برای باردار شدن، سعی کنید که آسم را تحت کنترل مناسبی قرار دهید.

*******

کم خونی چه تاثیری در بارداری دارد؟

معنای کم خونی آن است که شما هموگلوبین کافی برای حمل اکسیژن به سلول های بدنتان ندارید. نشانه های کم خونی عبارتند از ضعف، خستگی، تنگی نفس و رنگ پریده بودن پوست. حتی اگر کم خونی شما پیش از بارداری خیلی نگران نماینده نباشد، ممکن است طی دوران بارداری دچار کم خونی جدی شوید. زمانی که باردار می شوید، جنین از آهن و ذخایر آهن بدن شما استفاده می نماید. اگر در ابتدای بارداری، سطح آهن بدن شما پایین باشد، بارداری می تواند تعادل را بر هم بزند و شما را دچار کم خونی کند. معمولا درخواست آزمایش خون و شمارش کامل گلبول های خون به اسم بخشی از معاینه جسمانی پیش از بارداری یا اولین جلسه بارداری انجام می گردد.

اگر سابقه خانوادگی کم خونی (مانند تالاسمی) دارید، پیش از بارداری با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

*******

آیا عفونت مثانه در بارداری تکرار می گردد؟

ممکن است بروز عفونت های مثانه، که اغلب عفونت مجاری ادراری یا UTI نامیده می شوند، در دوران بارداری افزایش یابد. اگر عفونت مجاری ادراری درمان نگردد می تواند موجب عفونت کلیه ها گردد که پیلونفریت نامیده می گردد. وجود عفونت مجاری ادراری و پیلونفریت با زایمان زود رس در ارتباط است. اگر سابقه پیلونفریت یا عفونت های مکرر مجاری ادراری دارید، باید پیش از شروع بارداری مورد آنالیز قرار گیرید.

سنگ های کلیوی ممکن است سبب بروز مسائلی در دوران بارداری شوند. اولا به علت دردی که ایجاد می نمایند، ممکن است افتراق بین سنگ های کلیوی و سایر مسائلی که در طول بارداری رخ می دهند سخت باشد. ثانیا وجود سنگ های کلیوی می تواند احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری و پیلونفریت را هم افزایش دهد.

اگر تحت جراحی کلیه یا مثانه قرار گرفته اید، هر گونه مشکل کلیوی عمده داشته اید و یا می دانید که کارکرد کلیه شما کمتر از حد طبیعی است، پزشک خود را آگاه کنید. ممکن است ارزیابی کارکرد کلیه شما پیش از بارداری از طریق آزمایش های خاصی، ضروری باشد.

اگر به ندرت دچار عفونت مجاری ادراری شده اید لازم نیست نگران باشید. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا پیش از باردار شدن شما انجام آزمایش های بیشتری ضرورت دارد یا خیر.

*******

آیا بارداری در خانمی که مبتلا به دیابت است مشکل آفرین خواهد بود؟

دیابت نوعی اختلال پزشکی است که می تواند در دوران بارداری، تاثیراتی جدی داشته باشد. از دیر باز تا کنون، زنان مبتلا به دیابت با بارداری مشکل داشته اند. ولی امروزه با کنترل مناسب، یک زن دیابتی می تواند یک بارداری سالم را تجربه کند. اگر زمانی که باردار می شوید دیابت تحت کنترل نباشد، خطر آنکه کودک شما دچار گونه ای اختلال مادرزادی باشد، 5 برابر افزایش می یابد!

اگر دیابت داشته باشید، ممکن است باردار شدن برای شما مشکل تر باشد. بعلاوه احتمال سقط خود به خودی، تولد نوزاد مرده و نقایص مادرزادی افزایش می یابد. می توان با کنترل مطلوب قند خون در طی بارداری، این خطرات را کاهش داد.

اگر دیابت شما کنترل نشده است، ترکیب بارداری و دیابت می تواند برای شما و کودکتان خطرناک باشد. بسیاری از مسائل و آسیب های ناشی از دیابت، طی سه ماهه نخست (3 هفته نخست بارداری) رخ می دهند. در صورت عدم کنترل بیماری، تمام دوره بارداری تحت تاثیر قرار می گیرد.

در دوران بارداری، احتیاج بدن شما به انسولین افزایش می یابد. انسولین به بدن اجازه می دهد که از قند خون استفاده کند. اغلب پزشکان توصیه می نماید که حداقل 2 تا 3 ماه پیش از شروع بارداری، دیابت خود را تحت کنترل درآورید. ممکن است لازم باشد برای کنترل دیابت، چندین بار در روز قند خونتان چک گردد.

*******

آیا صرع من می تواند جنینم را تحت تاثیر قرار دهد؟

صرع شامل انواع مختلفی است؛ با این حال، تشنج ها شدیدترین حالت آن هستند. دو نوع تشنج صرعی وجود دارد: صرع عظیم (گراندمال) و صرع کوچک (پتی مال). احتمال متولد شدن نوزادی مبتلا به اختلال تشنجی از مادری که صرع دارد، 1 به 30 است. بعلاوه شاید به علت مصرف داروهایی که برای کنترل صرع در طول بارداری مورد استفاده قرار می گیرند، احتمال بروز اختلالات مادرزادی در نوزادان بیشتر است.

اگر برای کنترل صرع دارو مصرف می کنید، ضروری است که پیش از باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید. در خصوص اندازه و نوع داروهایی که استفاده می کنید با او صحبت کنید. مصرف بعضی داروها در طول بارداری بی خطر است. بیشتر پزشکان در دورانی که سعی می کنید باردار شوید و در دوران بارداری داروی کم خطرتر را پیشنهاد می نمایند.

تشنج ها می توانند برای مادر و جنین خطرناک باشند. ضروری است که داروی خود را به صورت مرتب و همانطور که از طریق پزشک شما تجویز شده است، مصرف کنید. مصرف هیچ دارویی را سر خود کم یا قطع نکنید!

منبع:www.ninisite.com

ادامه دارد...

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1777

به "سوالهایی پیرامون بارداری(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالهایی پیرامون بارداری(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید