طبع گل سرخ ؛ معرفی مزاج، مصلحات و خواص کاربردی آن

به گزارش مجله گوگل ایرانی، از گل سرخ بیشتر به صورت عصاره استفاد می گردد و عصاره خالص این گل، همان گلاب است. از عصاره گل سرخ در بسیاری از عطرها هم استفاده می گردد. اما گذشته از این، به علت طبع گل سرخ و ترکیبات موجود در آن، از این گل در طب سنتی برای درمان بسیاری از عارضه ها هم استفاده می گردد.

طبع گل سرخ ؛ معرفی مزاج، مصلحات و خواص کاربردی آن

در این مقاله ابتدا طبع گل سرخ از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و سپس بعضی از مهم ترین خواص دارویی گل سرخ را برایتان توضیح می دهیم.

طبع گل سرخ سرد است یا گرم؟

طبع گل سرخ از نظر طب سنتی معتدل تا کمی سرد و خشک است و مصلحات آن انیسون و بوکردن کافور معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
معتدل تا کمی سرد و خشکانیسون، بوکردن کافور

خاصیت های درمانی گل سرخ

1. درمان اگزما

یکی از عظیم ترین فواید اسانس گل سرخ، خاصیت ضد التهابی آن است که به تسکین سوزش پوست یاری می نماید. این خاصیت می تواند به درمان بیماری هایی مانند اگزما یا روزاسه یاری کند و آن را بهبود بخشد.

2. تسکین گلودرد

پزشکان معمولا برای درمان گلودرد از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می نمایند. اسانس گل سرخ هم مانند بابونه، دارای خاصیت آنتی بیوتیک است. تحقیقات اجرا شده نشان داده است که اسانس گل سرخ به اسم یک داروی گیاهی در بهبود گلودرد بسیار موثر است.

3. پیشگیری و درمان عفونت ها

گل سرخ و اسانس آن دارای خواص ضدعفونی نماینده قوی هستند. به همین علت از ایجاد انواع عفونت ها در بدن جلوگیری می نمایند. بعلاوه عفونت های ایجاد شده را درمان می نماید.

جالب است بدانید که گلاب در درمان عفونت ها و التهابات مربوط به بیماری های چشمی، بیشترین اثر را دارد.

4. رفع قرمزی پوست های حساس

هزاران سال است که از اسانس گل سرخ به اسم یک محصول زیبایی و مراقبتی استفاده می گردد. اگر شما پوست حساسی دارید که نسبت به موارد مختلف مانند افزایش یا کاهش دما واکنش نشان داده و قرمز می گردد، گلاب حساسیت پوست شما را بهبود می بخشد و قرمزی پوست را کم می نماید. بعلاوه گلاب حالت پف صورت را هم کم می نماید. به همین علت توصیه می گردد در طول سرما خوردگی و بعد از بیدار شدن از خواب، با گلاب صورت خود را بشویید.

5. گل سرخ منبعی از آنتی اکسیدان

گلبرگ های گل سرخ و روغن گل سرخ، حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قدرتمند هستند که از آسیب رسیدن به سلول های پوستی جلوگیری می نمایند. در واقع رادیکال های آزاد که در اثر اکسید شدن سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می شوند، فرایند پیری پوست را سریع تر می نمایند. همین امر باعث پیری زودرس و ایجاد چروک های عمیق روی پوست می گردد.

اما خبر خوب این است که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و آن ها را از بین می برند. به همین علت هرماده ای که مثل گل سرخ خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد، در بهبود شرایط کلی پوست و شادابی آن نقش مهمی دارد. از منابع دیگر آنتی اکسیدان در بین گیاهان دارویی می توان به پونه و دارچین هم اشاره نمود.

6. التیام بخش قوی

گل سرخ دارای ترکیبات ضد عفونی نماینده و خواص ضدباکتریایی است. این خواص می توانند به تمیز کردن و مقابله با ایجاد عفونت یاری نمایند. به همین علت گل سرخ بریدگی، زخم و سوختگی را بهبود می بخشد.

7. نشاط و شادابی با مصرف گل سرخ

اسانس گل سرخ یا گلاب دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی است. بر اساس مطالعات اجرا شده، عصاره گلبرگ های گل سرخ می تواند سیستم عصبی را آرام کند و در نتیجه افسردگی و اضطراب کاهش پیدا می نماید. به همین علت توصیه می گردد روزانه یک مرتبه به صورت خود گلاب بزنید و رایحه آن را بو کنید.

8. گل سرخ و تسکین سردرد

گل سرخ و اسانس آن در آروماتراپی یا رایحه درمانی برای تسکین سردردها استفاده می شوند. بعلاوه گذاشتن دستمال خیس شده در گلاب روی پیشانی به مدت 45 دقیقه باعث آرام شدن سردرد و ایجاد آرامش می گردد.

اگر شما دارای مزاج گرم هستید و با استفاده از داروهای گیاهی با طبع گرم مثل زیره یا گلپر دچار سردرد می شوید، می توانید با بوییدن گلاب برای چند دقیقه سردردتان را رفع کنید.

9. یاری به هضم غذا

در طب سنتی از گلاب برای یاری به هضم و کاهش ناراحتی گوارشی استفاده می گردد. طبق یک مطالعه اجرا شده، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گل سرخ باعث ترشح بهتر صفرا در کبد می گردد. صفرا ماده ای است در کبد که باعث تجزیه و هضم بهتر چربی ها می گردد.

گیاهان دارویی دیگری مانند زیره، هل، پونه و دارچین هم به هضم بهتر غذا یاری می نمایند.

سخن آخر

مزاج گل سرخ و طعم و عطر خاص اسانس آن به گونه ای است که تقریبا با همه ذائقه ها به خصوص ذائقه های ایرانی تناسب دارد. به همین علت در بیشتر دسرها و شرینی های ایرانی مانند شله زرد، حلوا، انواع شربت و … از گلاب استفاده می گردد. حتما شما هم در منزلتان از گل سرخ و گلاب استفاده های بی شماری می کنید! برای ما بنویسید از گلاب چه استفاده هایی می کنید؟ آیا خواص دیگری از این گل پرفایده می شناسید؟

در سرانجام به شما پیشنهاد می کنیم با طبع زنجبیل، مصلحات و خواص آن از منظر طب سنتی هم در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1698

به "طبع گل سرخ ؛ معرفی مزاج، مصلحات و خواص کاربردی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گل سرخ ؛ معرفی مزاج، مصلحات و خواص کاربردی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید