طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی به رسانه ها گفته که طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران که به صورت 2 فوریتی مطرح شده هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، رسول خضری اضافه نمود: کولبران ناچار به حمل اجناس برای کسب درآمد آن هم در محیط های کوهستانی و پرخطر هستند و به دلیل نبود کارگاه ها، کارخانجات و زیرساخت های اشتغالزا آنها ناچارند بار سنگینی را از کوه های سخت گذر در هنگام بارندگی و شرایط نامساعد جوی به دوش بکشند.

وی با بیان اینکه کولبری براساس آمار تنها نیم تا یک درصد واردات غیرمجاز را تشکیل می دهد، افزود: سال هاست در مناطق مرزی تعدادی از کولبران به خاطر سرمازدگی، ریزش بهمن یا تیراندازی مامورین نظامی و انتظامی کشته یا زخمی می شوند. لذا ما به منظور جلوگیری از کشته و زخمی شدن آنها برای تامین معیشتی حداقلی خانواده و به منظور پیشگیری از تیراندازی غیرضرور طرحی را با قید 2 فوریت تهیه نموده بودیم که در نوبت آنالیز طرح های دو فوریتی در مجلس قرار داشت.

قوانین و دستورالعمل های مختلفی از سوی دولت های پس از انقلاب اسلامی در کشور برای توجه به معیشت مرزنشینان تصویب و وضع شده که با استفاده از ظرفیت های موجود در این قوانین و مقررات می توان معضل کول بری و هرآنچه که به معیشت، شغل و درآمد مرزنشیان مرتبط است را یک بار برای همواره در مرزها رفع کرد.

آنچه که در وضع این قوانین مهم و اساسی است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که صفر تا صد موضوع باید توسط مردم ساکن در مرزها انجام و مدیریت گردد و افراد غیرساکن در این مناطق در این موضوع ورود نکنند.

تشکیل تعاونی های مرزنشین با حضور خود ساکنان مناطق مرزی و اعمال مدیریت توسط خود این افراد با نظارت دستگاه های متولی می تواند یکی از راه حلها باشد.

براساس گفته غفار محمدی، رئیس اتاق تعاون کرمانشاه 30 تعاونی مرزنشین در استان کرمانشاه فعال است که 130 هزار خانواده عضو این تعاونی ها هستند.

این تعاونی های مرزنشین نتوانسته اند در راستای تامین نیازهای درآمدی و معیشتی مرزنشیان قدم های اساسی بردارند و از این رو بازنگری در قوانین مربوط به فعالیت این تعاونی ها و نحوه عضوگیری آنها لازم است.

باز کردن معابر کولبری و صدور مجوز برای مرزنشینان برای ورود بار به میزان مجاز راه حل دیگری است که می تواند به ایجاد درآمد، اشتغالزایی و یاری به معیشت ساکنان در مرزها یاری کند. البته این مورد چندبار از سوی دولت هم ابلاغ و تا مرحله اجرا پیش رفت اما برای اجرای عملی آن باید دغدغه ها و مطالبات کول بران نیز مدنظر قرار گیرد.

راه اندازی صنایع و ایجاد اشتغال پایدار، تغییر اشتغال موقت به دائم، ساماندهی بازارچه های مرزی و اجرای مناسب طرح پیله وری(معابر مجاز) در کاهش یا حذف کول بری موثر است.

استان های غربی کشور در بخش های کشاورزی، شیلات، باغداری، دامپروری و گردشگری ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی دارند که در صورت سرمایه گذاری و تسهیل در فرایند اجرای طرح های این بخش ها می توان اشتغال پایداری در این مناطق ایجاد و برای مردم شغل و درآمدزایی فراهم کرد.

آب، خاک و نیروی انسانی در این استان ها از ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی برای راه اندازی طرح های تولیدی، صنعتی و خدماتی است که باید به این موارد مرزها و بازارچه های رسمی را نیز افزود که می توان تولیدات این بخش ها را به کشورهای همسایه صادر و از محل آن درآمد چند برابری کسب کرد.

قوانین و مقررات به اندازه کافی برای اعمال مدیریت در مناطق مرزی و استفاده از ظرفیت های قانونی وجود دارد اما عدم اعمال مدیریت صحیح منجر به وارد شدن هزینه های فراوانی به مردم و دولت شده که مسئولان یک بار برای همواره باید به این معضلات و به ویژه کولبری خاتمه دهند.

  • طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران به جریان افتاد
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 636

به "طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید