علائم کمبود کربوهیدرات در بدن

به گزارش مجله گوگل ایرانی، گرفتن رژیم های لاغری در این دهه باب شده است! بسیاری از این رژیم ها شما را به سوی قطع مصرف تمام کربوهیدراتها و یا چربی از بدن در تلاش جهت بالا بردن سوخت و ساز بدن با افزایش مصرف پروتئین ها سوق می دهند. دلیل

علائم کمبود کربوهیدرات در بدن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گرفتن رژیم های لاغری در این دهه باب شده است! بسکمک از این رژیم ها شما را به سوی قطع مصرف تمام کربوهیدراتها و یا چربی از بدن در تلاش جهت بالا بردن سوخت و ساز بدن با افزایش مصرف پروتئین ها سوق می دهند. دلیل تمام این رژیم ها این است که مدعی بوده برای سلامتی بدن شما مفید می باشند اما شما را با احساس ضعف شاید ناشی از کمبود کربوهیدرات تنها می گذارند.

کربوهیدرات ها مواد مغذی بوده و انرژی بدن را جهت انجام فعالیت های روزانه تأمین می سازند. آنها به ایجاد ایمنی، حفظ سلامت بینایی، بهبود رشد و تکامل کمک می کند. کربوهیدراتها به فراوانی در بیشتر منابع غذایی برای تمام ارگانیسم های زنده وجود دارند. بدن 100 درصد کربوهیدراتها را به گلوگز تبدیل کرده تا انرژی مورد نیاز عملکردهای بدن را تولید کنند. این امر کربوهیدراتها را یک ماده مغذی مهم می سازد.

در صورت کمبود کربوهیدرات ها در بدن، پروتئین ها به منظور بدست آوردن انرژی شکسته می شوند، به این دلیل که بدن قادر نیست که قند کافی را از کربوهیدراتها بدست آورد. این امر موجب می شود پروتئین لازم جهت رشد و تکامل تأمین نشده و مواد شیمیایی بنام کتون ها در کبد تشکیل شوند. به طور معمول، بدن گلوکز بدست آمده از کربوهیدراتها را به سوخت تبدیل می کند. هنگامی که هیچ کربوهیدراتی برای این فرایند در دسترس نباشد، بدن شروع به سوزاندن چربی بدن پس از سه روز می کند. ظرف چند روز، بدن به نداشتن کربوهیدرات جهت تولید انرژی عادت کرده اما به دلیل کمبود سوخت نقصان های زیادی در نمودار فعالیت مغز وجود خواهد داشت.

علل

این پاسخ ساده ای است. اگر مصرف کربوهیدراتها را از رژیم غذایی خود قطع کنید، دچار کمبود آن خواهید شد. به بدن خود گوش کنید، او علائمی از کمبود کربوهیدرات را به شما نشان خواهد داد.

علائم

عوارض جانبی این کمبود نمی تواند تنها به چند مورد محدود شود. به این دلیل که عملکردهای کربوهیدارت برای بدن حیاتی بوده و کمبود آن می تواند موجب اثرات مخرب و مضر کوتاه مدت و همچنین دراز مدت فراوانی شود. این اثرات در ادامه آورده شده اند:

کج خلقی

حالت تهوع

بوی بد دهان

از دست دادن توده عضلانی

گرفتگی عضلانی

خستگی و فرسودگی بیش از حد

عملکرد ضعیف مغزی

افزایش درصد چربی بدن

از دست دادن سدیم در بدن

اسهال یا یبوست

سردرد مکرر

از دست دادن آب بدن

مغز انرژی خود را از قند خون، به دست آمده از کربوهیدرات ها، برای انجام فعالیت های ذهنی بدست می آورد. همچنین به دو برابر انرژی مورد نیاز سایر سلول های بدن جهت انجام عملکردهای خود نیاز دارد، به این دلیل که نورون ها یا سلول های عصبی شما حتی زمانی که در خواب به سر می برید، به فعالیت خود ادامه می دهند. هنگامی که مغز با کمبود کربوهیدرات روبرو می شود، به خوبی عمل نکرده و این امر منجر به از دست دادن حافظه، فقدان قدرت تمرکز و توانایی یادگیری می شود. دوره های طولانی از کمبود کربوهیدرات همچنین می تواند به فلج و یا صرع منجر شود.

حذف تمام منابع کربوهیدرات از رژیم غذایی خود همچنین به کمبود ویتامین و مواد معدنی منجر خواهد شد، به این دلیل که این ترکیبات غذایی در همان مواد غذایی مشابه وجود دارند. آنها نه تنها برای حفظ سلامت کلی بدن مورد نیاز می باشند، بلکه به سوخت و ساز آن هم کمک می کنند. از اینرو کمبود کربوهیدارت همچنین به خطر بالای ابتلاء به دیابت، مسائل قلبی و چاقی منجر خواهد شد.

دارو و درمان های لازم

کمبود کربوهیدرات می تواند عمدتاً با وارد نمودن منابع سرشار از کربوهیدرات به رژیم غذایی خود جبران شود. کربوهیدراتها عمدتاً در منابع غذایی گیاهی مانند غلات کامل و فرآورده های آن، سیب زمینی و قند وجود دارند. در منابع حیوانی، این کربوهیدراتها در مقادیر قابل توجهی تنها در محصولات لبنی یافت می شوند. کربوهیدراتهای پیچیده موجود در نشاسته بدست آمده از میوه، سبزیجات و حبوبات، انرژی را طی یک دوره زمانی طولانی آزاد ساخته و در نتیجه برای مدت زمان بیشتری در بدن به جای مانده و گرسنگی را تحت کنترل در می آورند. اما کربوهیدراتهای موجود در پاستا و نان، قند را بلافاصله به خون شما رها کرده و انرژی را برای بدن فراهم می سازند. با این حال، جنبه منفی کربوهیدراتهای ساده این است که موجب احساس گرسنگی سریعتر شما می شوند.

حداقل مصرف روزانه کربوهیدرات ها بایستی 50 تا 100 گرم باشد. با این حال، مصرف توصیه شده روزانه کربوهیدرات برای زنان 177 گرم و برای مردان 287 گرم است. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به طور معمول کمتر از 144 گرم می باشد. با این حال، این اندازه جهت انجام عملکرد طبیعی بدن رضایت بخش نخواهد بود.

متخصصین بهداشت و درمان برآورد می کنند که حداقل 15% از اندازه کالری مصرفی روزانه شما بایستی از کربوهیدراتها حاصل شود. بنابراین، چنانچه قصد دارید رژیم غذایی اتکینز را مانند 20 میلیون نفر دیگر در این دنیا دنبال کنید، پیشنهاد می کنم اصلاحاتی در آن ایجاد کرده تا بجای رژیم غذایی عاری از کربوهیدرات آن را به یک رژیم غذایی کم کربوهیدراته تبدیل سازید و اندازه زیادی آب بنوشید تا آب از دست رفته بدن را که ممکن است با کاهش وزن اشتباه گیرید، جبران شود. یک رژیم غذایی سالم هرگز موجب احساس بیماری در شما نخواهد شد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1799

به "علائم کمبود کربوهیدرات در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود کربوهیدرات در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید