ماتریکس 4 در راه است؛ نگاهی به دنیای فیلم های ماتریکس

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران: دقیقاً بیست سال پیش بود که اولین نسخه از سه گانه فیلم های ماتریکس اکران شد و در کمترین زمان توانست به یکی از محبوب ترین فیلم های تخیلی حادثه ای تمام تاریخ تبدیل گردد. به این ترتیب حتی اگر ماتریکس ها را ندیده باشید باز هم مطمئن هستیم سروصدایی که این فیلم ها به راه انداختند را شنیده اید و صحنه های معروف این فیلم را در گوشه و کنار دیده اید.

ماتریکس 4 در راه است؛ نگاهی به دنیای فیلم های ماتریکس

سه گانه ماتریکس از زمان ساخت خودش بسیار جلو تر بود و اگر به رغم گذشت بیست سال، تازه به تماشای ماتریکس بنشینید باز هم جذب جلوه های ویژه، داستان و صحنه های پرحادثه این فیلم خواهید شد. موفقیت نسخه اول ماتریکس باعث شد تا در چند سال بعد از پخش ماتریکس 1، شاهد ساخت و اکران دنباله این سه گانه بودیم.

سه گانه ماتریکس که ساخت آن چیزی کمتر از 400 میلیون دلار هزینه برداشته بود در گیشه بیشتر از یک میلیارد و ششصت میلیون دلار سودآوری داشت، اما قطار موفقیت های ماتریکس با نسخه سوم آن به خاتمه رسید و خبری از ساخت شماره چهارم ماتریکس نشد که نشد.

این ماجرا ادامه پیدا کرد تا اکنون پس از گذشت دو دهه، شاهد خبر بسیار راضی نماینده ساخت چهارمین نسخه از ماتریکس هستیم. با این حساب این خبر را به فال نیک می گیریم و در ادامه برای شما از ماتریکس 4 خواهیم گفت و به سه گانه ماتریکس اشاره می کنیم.

فلسفه ای که در سه گانه ماتریکس با آن سروکار داریم

مجموعه فیلم های ماتریکس ویژگی های بسیار زیادی دارد، اما یکی از جالب ترین ویژگی های این فیلم را می توان داستان چندلایه و پیچیده این فیلم ها دانست. این داستان به اندازه ای پیچ درپیچ است که حتی اگر چند بار هم این فیلم ها را تماشا کنیم، باز هم سوال های زیادی در ذهن مان باقی می ماند. ماتریکس ها نه تن ها به لحاظ جلوه های ویژه و صحنه های جذاب، بلکه به لحاظ داستان نیز از زمان خودشان جلو تر بودند و همین قضیه باعث شده تا تماشای این فیلم ها که حدود بیست سال از فراوری آن ها می گذرد برای مخاطب امروزی جذاب و سرگرم نماینده باشد.

داستان ماتریکس ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما از یک مفهوم اصلی صحبت می نماید و در این سه گانه فیلم ها شاهد سیطره ماشین ها بر بشریت هستیم و انسان ها در کوشش هستند تا جلوی تسلط هوش مصنوعی را بر انسان ها بگیرند.

ماجرا از این قرار است که حدود یک قرن آینده، ماشین ها بر انسان ها تسلط پیدا می نمایند، به همین دلیل نیز انسان ها برای جلوگیری از دسترسی ماشین ها به انرژی، آسمان را تیره و تار می نمایند تا دسترسی هوش مصنوعی روبات ها به انرژی خورشید قطع گردد. اما ماشین ها از چیزی که حتی فکرش را بکنید پیشرفته تر هستند و به جای انرژی خورشید، منبع جدیدی برای تأمین انرژی پیدا می نمایند و این منبع چیزی نیست به غیر از بدن انسان ها.

در نتیجه انسان ها توسط ماشین ها گرفتار می شوند و بدن انسان برای تأمین انرژیِ باتریِ ماشین ها به کار گرفته می گردد. از طرف دیگر دستگاه هایی به مغز وصل می گردد تا انسان ها توهمی از زندگی را تجربه نمایند. طبق معمول هر داستان دیگری، در سه گانه ماتریکس نیز با آدم های خوبی طرف هستیم که متوجه تسلط ماشین ها بر انسان ها شده اند و برای مبارزه علیه ماشین ها به پا می خیزند. از طرف دیگر شخصیت های بد داستان نیز ماهیتی انسان گونه دارند و به راحتی می توانند شکل و شمایل خودشان را به هر شخصی تبدیل نمایند، این افراد سرعت عمل و مهارت بسیار زیادی دارند و غلبه کردن به آن ها توسط انسان ها بسیار سخت است. به همین دلیل نیز درگیری های میان شخصیت های اول داستان و این شخصیت های بد، جذاب ترین قسمت های فیلم های ماتریکس را تشکیل می دهد.

در این گیرودار، فردی با نام مورفیس (Morpheus) که بر اساس پیش گویی ها کسی است که می تواند بر ماشین ها غلبه کند با شخصی با نام نئو (Neo) آشنا می گردد و نئو با خروج از دنیای مجازی، برای اولین بار در عمرش متوجه می گردد که خاطرات و زندگی او تاکنون ساختگی و کامپیوتری بوده است و باید برای مبارزه با ماشین ها و غلبه بر هوش مصنوعی ماتریکس در دنیای سرد و بی روح به مبارزه بپردازد.

نئو برای مبارزه آموزش می بیند و ماجرا های پرپیچ و خمی را در فیلم های ماتریکس مشاهده می کنیم. اما جالب است بدانید اشاره کوتاهی که به داستان این فیلم ها داشتیم در واقع یکی از لایه های اولیه داستان پیچیده فیلم های ماتریکس است و چندلایه بودن داستان ماتریکس باعث شده تا تفسیر های مختلفی از این داستان به عمل آید.

ماتریکس (The Matrix)

مجموعه فیلم های ماتریکس در ایران با نام های ماتریکس 2،1 و 3 شناسایی می شوند و ما نیز در ادامه این فیلم ها را با همین نام خطاب می کنیم. داستان موفقیت سه گانه ماتریکس با ماتریکس 1 آغاز شد و این فیلم در سال 1999، با کارگردانی واچوفکسی ها (wachowskis) (برادران واچوفسکی که مدتی بعد با تغییر جنسیت، به خواهران واچوفسکی تغییر کردند) و بازیگری هنرپیشه های توان مندی مانند کیانو ریووز، کری ان ماس (Carrie-Anne Moss) و لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) به روی پرده رفت و به سرعت توانست به صدر جدول فیلم های پرفروش دست پیدا کند و به رغم هزینه فراوری 63 میلیون دلاری، چیزی بیشتر از 460 میلیون دلار فروش کرد.

ماتریکس 1، به لحاظ هنری نیز فیلم بسیار باارزشی شناخته شد و توانست چهار جایزه اسکار را در رشته های مختلف از آن خود کند. در این فیلم کیانو ریوزز بازی بسیار چشمگیری به نمایش گذاشت و جلوه های ویژه و صحنه های اکشنی را در ماتریکس 1 دیدیم که پیش از آن هرگز در هیچ فیلمی ندیده بودیم. جالب است بدانید وال کیلمر (Wal Kilmer)، برد پیت، ویل اسمیت، و ایوان مک گروگر، (Ewan Gordon McGregor)، هنرپیشه هایی بودند که قبل از کیانو ریوز قرار بود به جای او در نقش نئو حضور پیدا ننمایند.

نگاهی به داستان ماتریکس 1

برای شما گفتیم که فردی با نام مورفیس به عنوان رهبر مبارزین بر علیه ماشین ها قیام می نماید و برای رسیدن به این هدف با نئو که در دنیای مجازیِ تحتِ تسلطِ ماشین ها، یک هکر کامپیوتری است ارتباط برقرار می نماید. نئو پس از روبرو شدن با واقعیت با مبارزین برای نابودی ماشین ها هم پیمان می گردد. از طرف دیگر زنی با نام ترینیتی (Trinity) نیز که مدت ها پیش توسط مورفیس از چنگ ماشین ها آزاد شده بود در این مبارزه با نئو همکاری می نماید. ترینیتی در کنار توانایی های خاص در مبارزه، اطلاعات زیادی از ماشین ها و هوش مصنوعی دارد و به عنوان مشاور مورفیس شناخته می گردد.

در این بین سروکله شخصیت های بد داستان که درواقع نقش محافظ هایی برای نگه داشتن انسان ها در ماتریکس را بر عهده دارند نیز پیدا می گردد و تقعیب وگریز و مبارزه های هیجانی را میان نئو و یارانش و محافظین ماتریکس شاهد هستیم.

نگاهی به داستان ماتریکس 2

از همان ابتدای مشاهده ماتریکس یک، مخاطب به راحتی می تواند حدس بزند که داستان این فیلم در قالب یک نسخه سینمایی نمی گنجد و با فیلمی طرف هستیم که دنباله دار خواهد بود. در نتیجه واچوفسکی ها دومین نسخه از فیلم ماتریکس را با نام ماتریکس: بارگذاری مجدد (Matrix: Reloaded) در سال 2003 به روی پرده نقره ا می برند.

این فیلم در هیچ زمینه ای به موفقیت های ماتریکس 1، دست پیدا نکرد، اما باز هم حضور کیانو ریووز و داستان جذابی که در ماتریکس روایت می شد باعث شد هواداران یک بار دیگر برای تماشای نسخه ای دیگر از ماتریکس روانه سالن های سینما شوند.

داستان ماتریکس 2، اتفاق های چند ماه بعد از نسخه اول فیلم را روایت می نماید و این بار نئو سعی می نماید تا طراح ماتریکس را پیدا کند و به راز ماشین ها پی ببرد. در نسخه دوم ماتریکس نیز شاهد جلوه های ویژه بسیار هیجان انگیزی بودیم و داستان این فیلم نیز زمینه سازی های لازم برای سومین و آخرین نسخه از ماتریکس را فراهم می نماید.

ماتریکس 2 ممکن است به لحاظ هنری از دیدکارشناسان سینما به ارزش های نسخه اول این فیلم دست پیدا نکند، اما دومین نسخه از سه گانه ماتریکس به لحاظ فروش توانست ثابت کند که واچوفسکی ها کارشان را حسابی بلد هستند و این فیلم با هزینه ای برابر با 150 میلیون دلار فراوری شد و در گیشه فروش چشم گیری معادل 742 میلیون دلار داشت.

ماتریکس 3

واچوفسکی ها هواداران سه گانه ماتریکس را چشم انتظار نگذاشتند و چیزی حدود 6 ماه پس از اکران دومین نسخه از مجموعه فیلم های ماتریکس، شاهد اکران ماتریکس: انقلا ب ها بودیم. این فیلم داستان را دقیقاً از خاتمه نسخه دوم ماتریکس ادامه می دهد و طبق معمول شاهد هنرنمایی کیانو ریووز، کری ان ماس و لارنس فیشبرن، در آخرین نسخه از سه گانه ماتریکس بودیم.

در این اثر شاهد حضور ماشین های اختاپوس مانند بسیار بزرگی هستیم که کمر به نابودی بشر در کمترین زمان ممکن بسته اند و نئو نیز در راه نجات شهر زاین (Zayn) است، این شهر تنها شهری است که توسط مبارزین اداره می گردد و خبری از ماشین ها هوشمند در آن نیست. کوشش نئو برای نابودی ماتریکس در سومین نسخه از این فیلم ها به اوج می رسد و همان گونه که از یک فیلم اکشن فلسفی انتظار می رود این فیلم در حالی به خاتمه می رسد که هزارویک پرسش در ذهن مخاطب باقی مانده است.

طبق معمول ماتریکس 3 فروش خوبی در گیش را تجربه کرد و با هزینه فراوری 110 میلیون دلار، چیزی حدود 427 میلیون دلار عایدی داشت.

ماتریکس 4

برای شما از ماتریکس 4 خبر های خوب و بدی داریم و همان گونه که گفتیم ساخت چهارمین نسخه از این مجموعه فیلم ها تأیید شده است. خوشبختانه کارگردانی و نویسندگی این قسمت نیز بر عهده لانا واچوفسکی (lana wachowski) یکی از خواهران واچوفکسی ها است و از این بابت مطمئن هستیم که با یک ماتریکس ناب و دست اول طرف خواهیم بود. از طرف دیگر کیانو ریووز دوست داشتنی و کری ان ماس زیبارو نیز با نقش های نئو و ترینیتی به ماتریکس 4 باز خواهند گشت. برای شما از خبر های خوش ماتریکس 4 گفتیم، اما شوربختانه باید گفت در حال حاضر به غیر از خبر تأیید ساخت این فیلم، اطلاعات دیگری در مورد داستان آن در اختیار نداریم تا با شما در میان بگذاریم.

در خاتمه پیشنهاد می کنیم فرصت را مغتنم بدانید و در زمانی که تا اکران ماتریکس 4 فرصت داریم، سه گانه ماتریکس را چندین بار تماشا کنید تا حسابی از داستان چندلایه و پیچیده این فیلم ها سر در بیاورید.

منبع: wikipedia

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 273

به "ماتریکس 4 در راه است؛ نگاهی به دنیای فیلم های ماتریکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماتریکس 4 در راه است؛ نگاهی به دنیای فیلم های ماتریکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید