نیروهای یگان حفاظت خراسان رضوی ضابط قضایی خاص می شوند

به گزارش مجله گوگل ایرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی ضابط قضایی خاص می شوند.

نیروهای یگان حفاظت خراسان رضوی ضابط قضایی خاص می شوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سرهنگ ستاد مجید کیانی مقدم فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی این استان، امروز شنبه 24 شهریور در دوره آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این مطلب اضافه کرد: آموزش های یگان حفاظت میراث فرهنگی هرساله برگزار و کارکنان یگان آموزش های حفاظتی، حراستی و حقوقی و قضائی را فرامی گیرند.

او توضیح داد: دستورالعمل ضابطین یگان حفاظت و تقویت دانش حقوقی کارکنان یگان حفاظت، نقش و صندلی یگان حفاظت در توسعه گردشگری، آشنایی با جرایم علیه مواریث فرهنگی، قانون آئین دادرسی کیفری (ضابطین)، نحوه حفاظت اطمینان بخش از اماکن و موزه ها از جمله سرفصل های آین دوره آموزشی است.

کیانی مقدم گفت: از نظر یگان هیچ فرقی بین انواع نیروهای قراردادی نیست و همه افراد با تمام توان در حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کوشش می نمایند و از حقوق و مزایای برابری برخوردارند.

او درباره همکاری نیروهای یگان حفاظت با دستگاه قضایی اظهار کرد: همکاران یگان حفاظت، ضابط قضائی خاص هستند و برای جرائم خاص که در حوزه میراث فرهنگی اتفاق می افتد می توانند ورود پیدا نمایند و برای جرائم عام نمی توانند ورود پیدا نمایند.

او تاکید نمود: نظارت برضابطان قضائی برعهده دادستان است و در هرشهرستان نیز دادستان به ضابطان قضائی دستورمی دهد و به صورت کتبی به ضابط ابلاغ می گردد.

کیانی مقدم ادامه داد: ضابط قضایی خاص باید درموعد مقرر پرونده مربوطه را طبق دستور دادستان آماده و تحویل بدهد و در صورتی که مانعی باشد باید به صورت مکتوب اعلام کند.

او درباره دستگیری متهم نیز گفت: بعد از دستگیری برای نگه داشتن متهم درمدت یک ساعت، باید با دادستان یا قاضی کشیک هماهنگ کنید. و در صورتی که مقررشد تحت نظر قرار گیرد باید ظرف مدت یک ساعت به دادسرای محل مشخصات سجلی و شغلی اش را اعلام کنید.

کیانی مقدم تاکید نمود: چنانچه ضابطان از وظیفه تکلیفی خودداری کند یا ضعفی نشان دهد از یک تا سه سال انفصال از خدمت محکوم خواهند شد.

او با بیان این که ضابط قضائی در اولین لحظه باید به متهم یا متهمان تفهیم اتهام کند، اضافه کرد: ضابطان مکلفند برابردستور قضائی برای ماموریت اعزام شده انجام وظیفه یا تحقیقات کند و حق ندارند درباره موضوعی که ماموریت ندارند ورود پیدا نمایند.

او اضافه کرد: هم چنین درصورتی که متهم یا متهمان آلات و ادوات داشته باشد واقدام به جرم مشهود نموده باشد، قاضی می تواند حکم بازداشت بدهدلذا هر نوع وسیله ای که در راستای جرم در حال اجرا باشد باید به پاسگاه منتقل گردد.

او درباره ضابطان قضایی خاص اظهار کرد: کارکنان یگان حفاظت آموزش های قضائی را فراگرفته اند وبرای آن ها گواهینامه آموزشی صادرشده است.

کیانی مقدم ادامه داد: برابر هماهنگی اجرا شده با مقامات قضائی استان، برای نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کارت ویژه ضابط قضایی خاص صادرخواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی به 10 وظیفه یگان حفاظت اشاره و تاکید نمود: اعلام جرایم و اخبار آن به مرکز را باید در کمترین زمان ممکن اعلام گردد، زمان اعلام اخبار سرقت و تخریب ظرف مدت یک ساعت و کشفیات باید ظرف مدت سه ساعت به مرکز اعلام گردد.

در این دوره آموزشی 90 نفر از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی آموزش می بینند. هم چنین دراین دوره محمدبخشی محبی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکزاستان خراسان رضوی، یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل، احد جلیلیان مدیر حقوقی اداره کل، مجیدخالق نیا مدیر دانشگاه علمی کابردی میراث فرهنگی استان و سید جواد رضوی مسئول بازرسی اداره کل به ارائه آموزش خواهند پرداخت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 292

به "نیروهای یگان حفاظت خراسان رضوی ضابط قضایی خاص می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروهای یگان حفاظت خراسان رضوی ضابط قضایی خاص می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید