هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس،بازداشت بیش از 300 معترض

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مقامات بلاروس روز یکشنبه در جریان هجدهمین هفته از اعتراضات پس از انتخابات بیش از 300 معترض را در مینسک، پایتخت این کشور بازداشت کردند.

هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس،بازداشت بیش از 300 معترض

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه حقوق بشری ویاسنا (Viasna) اسامی 215 تن را که در جریان اعتراضات در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس بازداشت شده بودند، منتشر کرد. انجمن روزنامه نگاران بلاروس گزارش داد که دست کم چهار روزنامه نگار در مینسک و شهر گرودنو بازداشت شده اند.

معترضان به جای تجمع در مرکز مینسک در گروه های کوچک تر در نقاط مختلف این شهر تجمع کردند تا رهگیری اعتراضات را برای پلیس دشوارتر سازند.

اعتراضات روز یکشنبه شامل افرادی بود که شعار ما باور داریم، ما می توانیم، ما پیروز خواهیم شد سر می دادند و بعضی از آنها لباس بابانوئل به تن داشتند و بعضی دیگر ماسک هایی با تصویر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلارس به صورت داشتند.

نیروهای مجری قانون با استفاده از آب پر فشار، خودروهای زرهی و وانت های نظامی که در مرکز مینسک قرار داده بودند، به این معترضان پاسخ دادند. ایستگاه های اصلی مترو بسته شده بودند و دسترسی به اینترنت بسیار محدود شده بود.

پس از آنکه مقامات بلاروس در تاریخ 9 اوت اعلام کردند که لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و برای ششمین دوره متوالی در راس قدرت باقی می ماند، اعتراضات گسترده در این کشور به راه افتاد. لوکاشنکو از سال 1994 میلادی در راس قدرت قرار گرفته است و مدعی است که کشورهای خارجی به این اعتراضات دامن زده اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی لوکاشنکو که پس از انتخابات به لیتوانی فرار کرد، از به رسمیت شناختن لوکاشنکو به عنوان پیروز انتخابات امتناع نموده و مدعی تقلب در انتخابات شده است.

نیروهای پلیس کوشش نموده اند تا این اعتراضات را که عمدتا به صورت صلح آمیز برگزار شده اند و در آنها بیش از 200 هزار تن شرکت نموده اند، سرکوب کند و برای متفرق کردن معترضان از نارنجک های گیج نماینده، گاز اشک آور و چماق استفاده نموده است.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز آدینه در بیانیه ای نسبت به وخیم شدن اوضاع در بلاروس از جمله بازداشت های گسترده و رفتار نیروهای پلیس با بازداشت شدگان هشدار داد.

وی از مقامات خواست تا افرادی را که به صورت غیرقانونی در اعتراضات بازداشت نموده اند، آزاد نمایند و درباره همه ادعاهای شکنجه و دیگر نقض های حقوق بشر از جمله مرگ دست کم چهار فرد در جریان اعتراضات تحقیق نمایند.

باچله در این بیانیه گفت: لازم است که دولت بلاروس به نقض های کنونی حقوق بشر انتها دهد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1363

به "هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس،بازداشت بیش از 300 معترض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس،بازداشت بیش از 300 معترض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید