وزن و رشد نوزاد دو ماهه چقدر است؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، در ماه دوم بعد از زایمان ، قد و وزن نوزاد دوماهه بررسی می شود . نوزاد شما اگر سریعتر یا آرامتر از دیگر نوزادان رشد می کند جای نگرانی نیست مگر اینکه مغایر با استاندارهای رشد طبیعی معین شده باشد.

وزن و رشد نوزاد دو ماهه چقدر است؟

مراحل رشد نوزاد 2 ماهه

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهن نوین ،2 ماه اول زندگی دوره رشد سریع کودک است . کودک در دو ماه اول زندگی اش 2.5 تا 3.8 سانتی متر از نظر قدی و حدود 907 گرم از نظر وزنی رشد خواهد کرد و البته باید گفت که این اعداد تقریبی هستند و کودک شما ممکن است از رشد سریع تر و یا کند تری برخوردار باشد .

کودک در این دو ماه دوره های گرسنگی را پشت سر خواهد گذاشت ؛ این گرسنگی به این معنی است که کودکتان از رشد سریع تری برخوردار است و ممکن است متوجه این موضوع شده باشید که کودک در طول این دو ماه در دفعات بیشتر و حجم کمتری تغذیه می کند که این نوع تغذیه را تغذیه خوشه ای می نامند .

به تدریج شما قادر به شناسایی علائم کودک در زمان گرسنگی و سیری او خواهید بود که هر کودکی برای نشان دادن این موارد از علائم خاص خود استفاده می کند ، برای مثال وقتی گرسنه است شروع به گریه کردن می کند و زمانی که از خوردن غذا سیر می شود به خواب می رود .

به یاد داشته باشد که حجم شکم نوزاد ناچیز است و بعد از تغذیه شروع به دفع غذا می کند و بنابراین باید پوشک او زود به زود عوض شود .

وزن نوزاد دوماهه

پزشک کودکتان، مرتبا به اندازه گیری وزن ، طول و دور سر کودک می پردازد و رشد او را طبق نمودار رشد بررسی می کند (نمودار رشد برای دختران و پسران متفاوت است)، ممکن است در این ارزیابی ها کودک شما بزرگ ، کوچک و یا متوسط باشد و تا زمانی که الگو رشد پایدار باشد، کودک شما از رشد خوبی برخوردار خواهد بود .

وزن نوزاد در حالت طبیعی باید هرهفته افزایش داشته باشد؛ وزن 5 تا 6 کیلوگرم برای نوزاد 2 ماهه وزن خوبی است ولی باید توجه داشته باشید که نمودار وزن گیری نوزاد در طول زمان است که مورد اهمیت است.

در توضیحی مختصر مفید در مورد وزن نوزاد 2 ماهه دختر و پسر باید در نمناک بگوییم که :

برای نوزاد دختر در دو ماهگی:

حداکثر وزن در دو ماهگی 6/150 - حد متوسط 4/600 - و حداقل 3/300 است .

برای نوزاد پسر در سن دو ماهگی :

حداکثر وزن 6/600 - حد متوسط 4/850 و حداقل 3/250 است.

اگر کودک تان زودتر از موعد به دنیا آمده باشد ، رشد و نمو او را نباید با کودکی که سر وقت به دنیا آمده است مقایسه کنید . در این گونه موارد نیاز به ارزیابی های بییشتری برای رشد و نمو کودک در ماه های اول زندگی است تا از رشد صحیح او اطمینان حاصل شود .

آیا باید نگران باشم ؟

اگر کودک شما با سرعت مورد انتظار رشد نمی کند یا از رشد کند تری به نسبت سایر بچه ها برخوردار است ، پزشک شما در مورد نوع غذا های مصرفی کودکتان اطمینان حاصل خواهد کرد . پزشک ممکن است از شما بپرسد :

- روزانه کودکتان چه مقدار تغذیه می کند :در سن 2 ماهگی، نوزاد باید در طول 24 ساعت شبانه روز 8 مرتبه تغذیه شود و نوزادان معمولا هر 4 ساعت یک بار نیاز به تغذیه شدن دارند.

- کودک در هر بار تغذیه شیر مادر، چه میزان شیر میل می نوشد :کودک معمولا در هر بار تغذیه باید به مدت حداقل 10 دقیقه شیر بنوشد و همچنین اگر کودک از شیر خشک تغذیه می کند، باید در هر وعده حدود 148 تا 175 میلی لیتر شیر بخورد .

- کودک شما چند بار در طول روز مدفوع می کند :به طور کلی 1 تا 2 دفعه مدفوع کردن در طول روز طبیعی است . مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا نرم و آبکی است و نباید مدفوع سفت و محکم باشد .

در بیشتر مواقع، در معاینه های روتین کودک توسط پزشک رشد او بررسی می شود اما اگر پزشک تان نسبت به رشد کودک نگران باشد، تعداد دفعات بیشتری از کودکتان معاینه به عمل خواهد آورد .

وزن کودک در مراحل بعدی

به طور متوسط نوزادان بین 3 تا 6 ماه از نظر طول و وزن با سرعت ثابت اما کمی نمایدتر از دو ماه اول زندگی رشد می کنند و به طور کلی ، بچه ها در 6 ماه اول زندگی از رشد سریع تری به نسبت 6 ماه دوم زندگیشان برخوردار هستند وروند رشد به تدریج کند تر می شود .

واکسن نوزاد در دو ماهگی

واکسن هایی که نوزاد دوماهه شما باید در این سن دریافت کند واکسن های سه گانه1، فلج اطفال1 و هپاتیت ب2 هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1355

به "وزن و رشد نوزاد دو ماهه چقدر است؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "وزن و رشد نوزاد دو ماهه چقدر است؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزن و رشد نوزاد دو ماهه چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید