چگونه انجام دادن کارها را به دیگران بسپاریم؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به گزارش خبرنگاران کتاب نپرسیم چگونه بپرسیم چه کسی: چگونه انجام دادن کارها را به دیگران بسپاریم نوشته دن سالیوان به ترجمه مولود همتیان با شمارگان 300 نسخه به بهای 95500 از سوی انتشارات اژدهای طلایی روانه بازار نشر شده است.

چگونه انجام دادن کارها را به دیگران بسپاریم؟

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم: مایکل جردن که بی شک بزرگ ترین بسکتبالیست تاریخ دنیاست، در شش سال اول حضور خود در اِن بی اِی پیروز به کسب هیچ قهرمانی ای نشد. مایکل، که در سال 1984 به عضویت باشگاه شیکاگو بولز عایدی، تیمش را در آستانه حذف از دور اول پلی آف در طول سه فصل اول خود دید. او به عنوان یکی از برترین بازیکنان لیگ و شاید هم برترین بازیکن شناخته می شد، اما پلی آف را داشت از دست می داد. برای باشگاه بولز بدیهی بود که مایکل به تنهایی نمی تواند پیروز به کسب بالاترین رتبه یعنی قهرمانی در مسابقات گردد. اگرچه او بااستعدادترین بازیکن در بخش انفرادی بود، اما به حمایت تیمی نیاز داشت. مایکل جردن به یک فرد نیاز داشت نه به چگونه انجام دادن.

در سال 1987، باشگاه بولز با اسکاتی پیپنِ تازه کار که در ابتدا عضو باشگاه سیاتل سوپرسونیکس بود قرارداد بست. اسکاتی یار کاملی برای مایکل بود و به سرعت روحیه سلطه طلبی و رقابتی او را پذیرفت. اسکاتی با تقویت مهارت های مایکل در دفاع و حمله باعث پیشرفتش شد، اما درعین حال به او یاری کرد تا از یک بازیکن تک رو به بازیکنی با روحیه کارِ تیمی تبدیل گردد.

در اولین فصل مشترک آن ها، بولز توانست از دور اول پلی آف صعود کند. در دو فصل بعدی، در سال 1988 و 1989، بولز در دور دوم از دیترویت پیستونز که باتجربه تر و جنگنده تر بود بازنده شد. این شکست ها ویرانگر بودند، اما از نظر مایکل و بولز، این شکست ها دقیقاً همان چیزی بودند که آن ها برای تعهد به هدف نهایی خود نیاز داشتند. تا سال 1989، دیگر جای بحثی نبود که برترین بازیکن بسکتبال کیست. مایکل جردن یک استعداد فردی بلامنازع بود. با یاری پیپن، بولز شرایط قبلی خود را پشت سر گذاشت و وارد مرحله بعدی شد، اما حتی باوجود توانایی های بی مثالِ جردن، بولز بازهم با مشکل روبه رو شد. پیستونزْ تاکتیکی به نام قوانین جردن طراحی نموده بود که شامل ترکیب های دو یا سه نفره می شد که هر بار جردن صاحب توپ می شد او را با این تاکتیک مهار می کردند. هنگامی که جردن با این روش مهار می شد، بولز دیگر هیچ شانسی نداشت. شیکاگو بولز به جای تکیه بیشتر بر چگونه های مایکل، به فرد دیگری نیاز داشت.

فیل جکسون در سال 1989 سرمربی شیکاگو بولز شد. باتوجه به اینکه بولز به جای تکیه بیش ازحد بر استعداد فوق بشری مایکل، به استراتژی مبتنی بر کار تیمی بیشتر نیاز داشت، جکسون خط حمله مثلثی را راه اندازی کرد. استراتژی ایجاد فضایی بیشتر در زمین با پاس دادن و برش زدن برای بازکردن راه برای بازیکنان. با تقسیم مسئولیت ها به جای به دوش کشیدنشان به وسیله یک نفر، مایکل تبدیل به بازیکنی شد که در همه جای زمین می درخشید. او درمورد دستاورد نهایی اش به دیدگاه بهتری دست یافت و بولز متوجه شد که با داشتن تیم و مربی شگفت انگیز، می توانند نتایج خاص و منحصربه فردی کسب نمایند. در اولین سال سرمربیگری جکسون، بولز به مراتب تیم بهتری شد و فصل را با ثبت رکورد 27ـ 55 به انتها رساند. آن ها دو دور اول را در مرحله پلی آف پشت سر گذاشتند اما بازهم با دیترویت پیستونز دیدار کردند و در بازی تعیین نماینده هفتم بازنده شدند. سال بعد، شیکاگو بولز فصل 1991 اِن بی اِی را با برترین رکورد در تاریخ امتیازگیری به انتها رساند. رکورد آن ها 21ـ61 بود و در فینال کنفرانس شرق رقیب اصلی خود، تیم پیستونز، را 4ـ0 شکست داد.

بولز سپس لس آنجلس لیکرز(به رهبری مجیک جانسون) را در فینال اِن بی اِی شکست داد. مایکل جردن در آن فصل دومین جایزه ام وی پی خود در اِن بی اِی و اولین عنوان قهرمانی را از آنِ خود کرد. شیکاگو بولز در هفت سال بعدی پنج قهرمانی دیگر کسب کرد و فیل جکسون در رأس این تیم نهاده شد و در ادامه به ارتقای خط حمله مثلثیِ تیمی، که مایکل بااستعداد شگفت انگیزش آن را راهنمایی می کرد، ادامه داد. از سال 1991 ـ 1998، شیکاگو بولز شش قهرمانی کسب کرد و به یکی از بزرگ ترین قهرمان های تاریخ ورزش تبدیل شد. بعضی می گویند مایکل جردن بزرگ ترین بسکتبالیست، یا شاید بزرگ ترین ورزشکار، در تمام دوران شد. باوجوداین، اگر مایکل به تک روی هایش ادامه می داد هیچ کدام از این نتایج به دست نمی آمد. مطمئناً شاید پیروز به کسب یک یا دو قهرمانی می شد و می توانست صاحب رکوردهای باورنکردنی بگردد، اما هرگز به عنوان اسطوره یکی از مهم ترین ادوار ورزشی شناخته نمی شد. درخششِ واقعی مایکل تنها زمانی امکان پذیر شد که او بیشتر به کارهای تیمی که با یاری یک مربی نابغه راهنمایی می شد، روی آورد.

موضوع دیگری که اکثراً درباره مایکل نمی دانند این است که او تقریباً در تمام دوران حرفه ای خود تیم گروور را به عنوان مربی خصوصی بدن سازی و آمادگی جسمانی در کنار خود داشت. تخصص تیم، در بحث فیزیولوژی و عملکرد بدن انسان، دقیقاً همان چیزی بود که مایکل برای غلبه بر محدودیت ها و ضعف های خود نیاز داشت. مایکل برای در اختیار داشتن تأثیرگذارترین مربی و رسیدن به برترین آمادگی جسمانی، سرمایه گذاری هنگفتی انجام داد و به همین علت توانست به عنوان یک بازیکن انفرادی درخشش خود را برای مدت طولانی حفظ کند.

داستان مایکل جردن نکات تفکری مهمی را برای افرادی که در پی سطح بالاتری از دستاوردها و پیروزیت ها هستند بازگو می نماید. بااین حال، مهم ترین درسْ ممکن است این باشد که مایکل جردن یک بازیکن مستقل و بی نیاز از دیگران نبود. ویژگی های بالقوه او ذاتی یا ثابت نبودند، بلکه بیشتر محصول محیط و روابط میان فردی بودند. مایکل جردن به واسطه تیم، مربیان و تجربیات خود توانست تغییر و توسعه را تجربه کند. او هم به عنوان یک فرد عادی و هم به عنوان یک استعداد تبدیل به چیزی فراتر از ویژگی های انفرادی اش شد.

حال این سؤال مطرح می گردد که: اگر مایکل جردن، که احتمالاً بزرگ ترین و باانگیزه ترین ورزشکار روی کره زمین است، برای دستیابی به اهداف خود و فراتر رفتن از آن ها به یک فرد نیاز داشت نه به چگونگی که این افراد ابتدا پیپن و بعداً گروور و جکسون بودند، فکر نمی کنید همین را می توان درمورد من و شما گفت؟ اگر ما با درک این بینش ارزشمند، ذهنیت خود را از چگونه به چه کسی تغییر دهیم، چه اتفاقی برای ما می افتد؟ اگر سایر افراد توانمند توانایی ها و پتانسیل های تان را پرورش دهند، چه موقعیت هایی برای شما به وجود می آید؟ به زندگی خودتان نگاه کنید، چقدر سعی می کنید به هر علتی بار مسائل را به تنهایی به دوش بکشید؟

اگر مایکل جردن به تنهایی نتوانست به قهرمانی حتی نزدیک هم گردد چه برسد به دستیابی به آن، چرا فکر می کنید باید کوشش کنید اهداف خود را به تنهایی دنبال کنید؟

کاملاً واضح است که مایکل جردن در کوشش برای انجام یک کار بزرگ بود. کسب حتی یک قهرمانی در اِن بی اِی هم کار بسیار دشواری است چه برسد به شش قهرمانی.

ساختار این کتاب چگونه شکل گرفته است؟

در بخش اول این کتاب به شما نشان داده می گردد چگونه مفهوم چه کسی، نه چگونه می تواند به شما زمان بیشتری بدهد؛ زیرا شما دیگر به عنوان اولین یا برترین گزینه برای انجام یک کار تعیین درنظر گرفته نمی شوید. بلکه می توانید با واگذاری یا برون سپاری همه چگونگی های قابل پیش بینی به افراد دیگر، شرکت های خارجی و یا حتی فناوری، زمان بیشتری را برای خود آزاد کنید.

در بخش دوم به شما آموزش داده می گردد چگونه مفهوم چه کسی، نه چگونه می تواند شما را پولدارتر کند؛ زیرا وقتی برای تقویت اهداف درحالِ رشد خود از افراد استفاده می کنید، دیگر از مسیر خود منحرف نمی شوید و بر فعالیت های بی حاصل تمرکز نمی کنید. کسب عایدیْ حاصل بازیِ اعتمادبه نفس و رهبری است و مهارتی است که می توانید توسعه دهید و بر آن مسلط شوید.

در بخش سوم به شما شرح داده می گردد که چطور مفهوم چه کسی، نه چگونه به شما در ایجاد روابط بیشتر و باکیفیت تر یاری می نماید. با افزایش استانداردهای خود درمورد نحوه استفاده از زمان و با توسعه اهدافتان، ضروری است افرادی با سطوح بالاتری از توانمندی در کنار شما قرار گیرند. رسیدن به سطح بالاتری از پیشرفت نیازمند مربیان بهتر است. شما برای دستیابی به اهداف الهام بخشْ نیازمند کارکنان بهتر، مطمئن تر و توانمندتری خواهید بود. به همکارانی در سطح جهانی نیاز دارید که به شما یاری نمایند تا تفکر و فعالیت خود را به سطحی برسانید که نه تنها شما، بلکه رقبایتان نیز هرگز تصورش را نمی کردند.

انتها در بخش چهارم مولف به شما نشان می دهد که چطور مفهوم چه کسی، نه چگونه به شما یاری می نماید تا درک بزرگ تر و عمیق تری از هدف خود در زندگی ایجاد کنید. هدفتان چیزی است که برای آن زندگی می کنید. چیزی که معتقدید به خاطر آن بر این کره خاکی پا گذاشته اید. خود را با استفاده از آن هدف، توصیف می کنید و وقتتان را صرف آن می کنید. با استفاده از برنامه چه کسی، نه چگونه اعتمادبه نفس و چشم اندازتان به آینده توسعه می یابد و این حس که می توانید تأثیر قدرتمند و معناداری داشته باشید افزایش می یابد. بعلاوه می توانید نمونه های بیشتری از دانش دن را که در سرتاسر کتاب گسترده است، بیابید.

وعده این کتاب بی نهایت جدی و ساده است: هر بار که با تصور یک هدف نو از مفهوم چه کسی، نه چگونه استفاده می کنید و افرادی را برای رسیدن به آن جذب می کنید، زمان خود را بهبود می بخشید، عایدی خود را افزایش می دهید، روابط خود را توسعه می دهید و هدف خود را عمیق تر می کنید.

اگر این کار را نکنید، همچنان ناامید خواهید بود و به جای دنبال کردن رؤیاهایتان، آن ها را به تعویق می اندازید. زندگی شما با پشیمانی سپری خواهد شد و نماد کسی می شوید که احتمالاً تا به امروز بوده اید. براساس یک نقل قول مشهور: یک بار شخصی جهنم را برایم تعریف کرد: جهنم آخرین روزی است که روی زمین هستی و در آن روز فردی که به آن تبدیل شده ای با فردی که می توانستی به آن تبدیل شوی دیدار خواهد نمود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2241

به "چگونه انجام دادن کارها را به دیگران بسپاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه انجام دادن کارها را به دیگران بسپاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید