پیچ دک چیست و چه نقشی در موفقیت استارتاپ ها دارد؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، وب سایت سواد زندگی: پیچ دک (Pitch Deck) روشی استاندارد برای ارائه یک استارت آپ است که کارآفرینان از آن به منظور جلب توجه سرمایه گذاران و تامین بودجه مورد احتیاج شرکت خود بهره می برند. این فرم از ارائه، ویژگی ها و همچنین الزامات مشخصی دارد که باید تحت هر شرایطی رعایت شوند.

پیچ دک چیست و چه نقشی در موفقیت استارتاپ ها دارد؟

ارائه معمولا توسط پروژکتور و به صورت اسلاید باکیفیت انجام می گردد، اما همانند سایر آموزه های کار و کسب باید استاندارد ها و قوانین آن رعایت گردد؛ برای مثال هیچ پیچ دکی نباید بیش از 19 اسلاید یا بخش باشد.

در کتاب هنر بنیان گذاری استارت آپ درباره پیچ دک آمده است: کارآفرینان به صورت حضوری و با استفاده از تصاویر گویا ارتباطی دیداری و کلامی با سرمایه گذاران برقرار می نمایند. ابزار های بصری در این حالت باعث ترغیب سرمایه گذاران به تمرکز بر کار و کسب شما می شوند.

به طور خلاصه یک پیچ دک قدرتمند، خصوصیات زیر را دارد:

  • وضوح و سادگی
  • مهارت متقاعد سازی مخاطب
  • عملگرایی و آسان بودن پیروی دقیق از آن.

اما هر اسلاید قابل ارائه باید چه عناوین و بخش هایی داشته باشد؟

1. مشکل (کمبود و نقص و مسأله ای که شما با کار و کسب خود به شکل بهتری برای حل آن راهکار ارائه داده اید.)

2. راهکار

3. بازار

4. محصول

5. مزایا و نقاط کشش

6. تیم

7. رقابت

8. منابع مالی

بر اساس تحقیقی از شرکت DocSend، سرمایه گذاران به طور میانگین زمانی معادل 3 دقیقه و 44 ثانیه را صرف آنالیز هر پیچ دک می نمایند. در این مطالعه 200 پیچ دک مختلف آنالیز و معین شد که این افراد بیش از همه به عناوین منابع مالی، تیم و رقابت علاقه مند هستند و زمان بالاتری را صرف تجزیه و تحلیل اسلاید های مرتبط با آن ها می نمایند.

در ادامه برای آن که بتوان یک کار و کسب نوپا و یا همان استارت آپ را به شرایط ایده آل و بهره وری بیشتر نزدیک کرد، اصول ساخت یک پیچ دک حرفه ای را شرح خواهیم داد.

1. مشکل

همان طور که ذکر شد، اولین اسلاید از یک پیچ دک قابل تامل چیزی نیست جز تفسیر مسائل. در این بخش جهتی در اختیار کارآفرین قرار می گیرد تا شکاف پر شده توسط کار و کسب خود در بازار را شرح دهد.

بدین ترتیب مشکل یا چالش مد نظر باید چیزی باشد که از اهمیت بالایی برای مردم برخوردار است و ابعاد مختلف آن نیز توسط سرمایه گذاران به راحتی درک گردد.

علاوه بر این کارآفرین باید توجه داشته باشد که در هر اسلاید از بخش مشکل، به ارائه یک مرتبه چندین چالش در کنار هم نپردازد و بر اساس اولویت آن ها را دسته بندی کند. چنانچه چینش مطالب به هر دلیلی ابهام برانگیز باشد، فرصت جلب نظر حداقل یکی از سرمایه گذاران را به راحتی از دست خواهید داد.

اما سرمایه گذار معمولا به چه علتی و چگونه ریسک تخصیص بودجه برای یک استارت آپ را می پذیرد؟

  • در حالتی که وی قبلا همان مشکل را تجربه نموده باشد
  • احساسی درونی و در بسیاری از مواقع نیز کاملا محاسباتی از تضمین بازگشت سرمایه یا به اختصار ROI
  • وارد شدن در تخصصی که وی نیز با آن سر و کار دارد (مانند مراقبت های بهداشتی و مسائل مرتبط با درمان در خصوص پزشکان)

حال اگر سرمایه گذاری همزمان گرفتار هر سه مورد فوق گردد، این موضوع بدین معناست که شما توانسته اید شریک اصلی خود را پیدا کنید.

2. راهکار

راهکار باید کاملا شفاف، واضح و همچنین مختصر باشد. به ویژه اگر استارت آپی در زمینه فناوری دارید، بهتر است راهکار هایی مقیاس پذیر ارائه دهید. علاوه بر این ارائه راهکار باید به گونه ای باشد که ضرورت استفاده از آن را در شرایط خاص کنونی توجیه کند. زیرا همان طور که می دانید زمان بندی در تجارت همه چیز است و رسیدگی در زمان مناسب به یک کار و کسب می تواند آن را از خطر سقوط حتمی نجات دهد.

همیشه زودتر و یا دیرتر از موعد مقرر رسیدن، عامل اصلی عدم پیروزیت در استارت آپ ها محسوب می گردد. به غیر از نکات عنوان شده، باید از اظهاراتی که شما را تنها فردی که چنین کاری انجام داده است و یا رهبر خبره گروه معرفی می نمایند شدیدا پرهیز کنید.

همانگونه که سرمایه دار مشهور آمریکایی به نام مارک کیوبن می گوید: ممکن است پیش از شما صد ها نفر دقیقا به همین ایده و یا انواع مشابه آن دست یافته و به علل مختلف نتوانسته باشند آن را عملی نمایند. پس اگر به دنبال سرمایه گذاری مناسب هستید، باید مقداری متواضع باشید!

3. بازار

توصیه می گردد که در اسلاید های مرتبط با بخش بازار به مسائلی از جمله بازار هدف، اندازه بازار، فرایند رشد بازار هدف در گذشته و همچنین الگوی رشد احتمالی آن در آینده اشاره گردد. این رویکرد اطلاعاتی کامل و ارزشمند را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا با دید باز اقدام به محاسبه بازگشت سرمایه خود نمایند. علاوه بر این باید حتما منابع مورد استفاده در تهیه این بخش نیز ضمیمه کار گردد.

4. محصول

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قسمت های یک پیچ دک پیروز، بخش محصولات است. در اسلاید های این بخش کارآفرینان اقدام به معرفی جنبه های مختلف محصول استارت آپ خود می نمایند. برای آن که بتوان قدرت این بخش را افزایش داد شرحی مختصر و مفید در خصوص خود محصول و در صورت امکان، ارائه نقل قول هایی مثبت از مشتریانی که تجربه استفاده از آن را داشته اند، توصیه می گردد.

5. مزایا و نقاط کشش

در این اسلاید جهت پیشرفت کار و کسب به صورت ماهانه (برای مثال از نظر درآمد یا سطح کیفی) نشان داده می گردد. برای آن که بتوان توجه سرمایه گذاران را با ضریب اطمینان بالا جلب کرد، باید روی این بخش با دقت بسیار کار کنید. آیا قادر به ذکر مزیتی خاص برای کسب و کار خود هستید؟ آیا می توانید تنها در یک اسلاید تمایز خود را از سایر استارت آپ های رقیب به خوبی شرح دهید؟

6. تیم

تیم یکی دیگر از بخش های حیاتی در تهیه پیچ دک های قابل استناد و جذاب است. هر سرمایه گذاری مایل است بداند که چه کسی یک مجموعه نوپا را راهنمایی می نماید و عامل اصلی هماهنگی میان تمامی افراد این تیم چیست.

باید توجه داشته باشید که در زمان تاسیس یک استارت آپ برای بار اول، ناخودآگاه بخش زیادی از بودجه خود را صرف آموزش به اعضا و همچنین برطرف اشتباهات آن ها خواهید کرد. این موضوع بخشی از فرایند تکامل را شامل می گردد و نباید به هیچ عنوان در این زمینه کم کاری کنید. معرفی اصولی تیم به سرمایه گذاران در یک پیچ دک حرفه ای، اهمیت زیادی در معین سرنوشت کسب و کار شما خواهد داشت.

بهترین راه برای طراحی اسلاید های این قسمت، توصیف اعضای تیم رهبری به طور مستقل از سایر همکاران است. در ادامه نیز به دو الی سه مورد از کارنامه و دستاورد های اصلی هر یک از اعضا اشاره کنید.

7. رقابت

رقبای فعال در حوزه کاری تان را معین کنید و این که چطور با آن ها مقایسه می شوید؟

همچنین ویژگی های کار و کسب شما که به رجحان تان منتج خواهند شد را شرح دهید. به بیان دیگر شما در کوشش برای اثبات نقاط تفاوت خود به سرمایه گذاران هستید و بدین ترتیب باید دیدگاهی را در اختیار آن ها قرار دهید که بتوانند با استناد به آن استارت آپ شما را از میان دیگر کسب و کار ها انتخاب نمایند.

8. منابع مالی

در اسلاید های قسمت منابع مالی، باید قادر به ارائه برنامه ریزی مالی استارت آپ خود طی 3 سال آینده باشید. حتی ممکن است بعضی از سرمایه گذاران به دنبال برنامه ای طولانی مدت تر که حداقل 5 سال پیش رو را معین کند نیز باشند.

هرچند پیش بینی نحوه تخصیص منابع مالی یک کار و کسب همانند شلیک تیری در تاریکی است، اما باز هم می تواند آمادگی ذهنی خوبی از شرایط کنونی استارت آپ و همچنین نتایج احتمالی آن به دست دهد.

معمولا این اسلاید ها از آنچه که کارآفرینان تصور می نمایند اهمیت بیشتری دارند با این حال، نیازی به ذکر جزئیات مو به مو در اسلاید های منابع مالی نیست و تنها ارائه خلاصه ای گویا و البته کاربردی کافی خواهد بود.

یادتان باشد مهم ترین نکته ای که در تمامی مراحل تهیه پیچ دک باید به آن توجه داشته باشید، دوری از ابهام و به ظاهر سرگرم ساختن مخاطب با استفاده از آمار و ارقام پیچیده و فاقد منابع موثق است؛ سرمایه گذاری که با کلمات شما دچار ابهام شوند، هرگز روی خوش به پیشنهادتان نشان نخواهند داد.

منبع: برترین ها
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 594

به "پیچ دک چیست و چه نقشی در موفقیت استارتاپ ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچ دک چیست و چه نقشی در موفقیت استارتاپ ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید