معرفی شرکت خودرو ساز چینی فاو و فعالیت های آن

به گزارش مجله گوگل ایرانی، شرکت فاو از جمله شرکت های خودروسازی چینی است که در طول چند سال اخیر شاهد عرضه شدن محصولات آن در بازار خودروی ایران بودیم. شرکتی که شامل چندین بخش مختلف می گردد.

معرفی شرکت خودرو ساز چینی فاو و فعالیت های آن

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران | سرویس خودرو - فاو (FAW) یک شرکت خودروسازی دولتی به شمار می رود که حدود 65 سال قبل در شهر چانگ چون چین تاسیس شد. هم اکنون نیز مقر اصلی این شرکت در همان شهر واقع شده است. تاسیس شرکت فاو را می توان به عنوان بخشی از برنامه توسعه 5 ساله در کشور چین به حساب آورد. در سال 1949 میلادی حزب حاکم بر چین یعنی حزب کمونیست تصمیم به انجام اقدامات مالی گسترده ای گرفت. این اقدامات در قالب یک برنامه مالی پنج ساله تعریف شد و از سال 1953 میلادی فرایند اجرای آن به صورت رسمی آغاز گشت.

تاسیس شرکت خودروسازی فاو نیز بخشی از این برنامه اقتصای پنج ساله محسوب می گردد. در واقع سران حاکم بر کشور چین تصمیم گرفتند با اجرای این برنامه پنج ساله از شکل حکومتی مشابه با اتحاد جماهیر شوروی فاصله بگیرند و نوعی اقتصاد سوسیالیستی را در کشور چین پیاده کند. موضوعی که در نهایت موجب شد تا حکومت کمونیستی چین بتواند جای پای خود را در این کشور بیش از پیش محکم کند و سرنوشتی مانند اتحاد جماهیر شوروی که در نهایت به فروپاشی انجامید نیابد.

به این ترتیب شرکت فاو در سال 1953 میلادی تاسیس شد و به طور رسمی آغاز به کار کرد. البته حدود سه سال طول کشید تا این شرکت بتواند نخستین محصول خود را فراوری کند. نخستین محصول فراوری شده توسط شرکت فاو یک کامیون سنگین 4 تنی بود که با الگوبرداری از کامیون روسیZIS-150 ساخته شد. پس از آن این شرکت به مرور پله های پیشرفت و ترقی را طی کرد و صندلی خود در صنعت خودروسازی را ارتقا بخشید.

همکاری شرکت فاو با روس ها

در نخستین سال های تاسیس شرکت فاو ارتباط تنگاتنگی میان این شرکت با اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت. به گونه ای که مهندسان روس به شکل مداوم و مستمر در حال دادن مشاوره و آموزش به همتایان چینی خود بودند. به عنوان مثال در همان آغاز فعالیت این شرکت خودروسازی چینی حدود چهل نفر از کارکنان آن به روسیه اعزام شدند تا در کارخانه خودروسازی استالین اصول مربوط به طراحی و فراوری کامیون را آموزش ببینند. البته اتحاد جماهیر شوروی علاوه بر همفکری و آموزش از نظر فنی و سخت افزاری نیز شرکت های نوپای چینی نظیر فاو را حمایت می کرد.

حتی محل احداث شرکت فاو و کارخانه خودروسازی مربوط به آن نیز توسط روس ها انتخاب شد. از آن جایی که شهر چانگ چون چین به مرزهای روسیه نزدیک است، روس ها این شهر را برای احداث نخستین کارخانه خودروسازی دولتی چین انتخاب کردند. به این دلیل که رفت و آمد نیروهای انسانی و همچین نقل و انتقال لوازم و تجهیزات از این شهر به روسیه کار راحت تری بود. افزون بر آن به دلیل آن که ژاپنی ها در زمان اشغال چین شهرک صنعتی نسبتا پیشرفته ای را در شهر چانگ چون احداث کرده بودند، این شهر از زیرساخت های مناسبی برای پذیرایی از یک مجموعه خودروسازی صنعتی برخوردار بود. به هر حال آغاز فعالیت این شرکت چینی با فراوری کامیونی مشابه با محصولات روسی همراه بود. البته حدود دو سال پس از آن نخستین خودروی سواری این شرکت خودروسازی دولتی نیز ساخته شد.

تحولات شرکت فاو در طول زمان

نخستین خودروی ساخته شده توسط فاو با نام هنگ کی شناخته می شد. این محصول یک خودروی سواری نسبتا لوکس به شمار می رفت که به طور اختصاصی برای مقامات رده بالای حزب کمونیست ساخته شده بود و تنها مسئولان صاحب سِمت چینی اجازه و امکان نشستن بر پشت فرمان آن را داشتند. حتی نام این خودرو نیز که به معنی پرچم قرمز است از مفاهیم و جنبه های سیاسی و ایدوئولوژیک برخوردار بود.

با این حال سیاست های این شرکت خودروسازی به تدریج و در طول زمان تغییر یافت و محصولات شرکت FAW به مرور برای طیف گسترده تری از مردم چین قابل خریداری شدند. حتی این شرکت خودروسازی توانست ضمن برقراری ارتباط با سایر شرکت های خارجی بازار محصولات خود را در آن سوی مرزهای چین هم گسترش دهد. تا پیش از دهه 90 میلادی شرکت دولتی FAW چهارمین شرکت خودروسازی چینی به شمار می رفت که توانسته بود روابط گسترده ای را با شرکت های خودروسازی خارجی برقرار سازد.

با این حال در ابتدای دهه 90 میلادی شرکت فاو توانست به پیشرفت هایی در این زمینه دست یابد و به دومین شرکت خودروسازی چینی که با شرکت های غربی روابط تنگاتنگی دارد تبدیل گردد. در ابتدای این دهه سران شرکت FAW توانستند با همتایان خود در شرکت فولکس واگن روابط مستحکمی برقرار سازند و فعالیت های خود را بیش از پیش گسترش دهند.

در همان زمان شرکت چینی سایک نیز با فولکس واگن همکاری می کرد و توانسته بود در میان شرکت هایی که به همکاری با شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی می پردازند، رتبه نخست را به خود اختصاص دهند. در واقع گسترش یافتن همین روابط دوجانبه بود که در نهایت منجر به باز شدن دروازه های چین به روی خودروهای خارجی شد و مردم این کشور توانستند رانندگی با محصولات اروپایی، آمریکایی و حتی ژاپنی را تجربه نمایند. در واقع سران حزب کمونیست به منظور فراهم آوردن شرایط مساعد برای رونق مالی ترجیح دادند تا حدی از شعارهای ایدئولوژیک خود کوتاه بیایند و چهره محبت آمیز تری را از خود به جهان نشان دهند.

اگرچه شرکت فولکس واگن نخستین شرکت خارجی بود که به همکاری متقابل با شرکت FAW پرداخت، اما آخرین آنها به شمار نمی رفت. پس از آن این شرکت خودروسازی چینی توانست با سایر شرکت های معتبر خارجی نظیر شرکت آمریکایی جنرال موتورز و شرکت ژاپنی تویوتا نیز همکاری کند.

بخش های مختلف شرکت فاو

شرکت فاو یک شرکت خودروسازی بسیار عظیم به شمار می رود که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در واقع بسیاری از بخش های این شرکت خود به عنوان کارخانه های خودروسازی مجزا و شرکت هایی در مقیاس کوچک تر شناخته می شوند. به طور کل تعداد قابل توجهی از برندهای چینی فعال در صنعت خودروسازی جزو بازوهای عملیاتی شرکت FAW محسوب می شوند.

به عنوان مثال می توان به شرکت بسترن اشاره نمود که تحت نظارت شرکت FAW به فعالیت مشغول است. این شرکت حدود دوازده سال قبل تاسیس شد و بخش عمده ای از محصولات آن بر پایه خودروهای قدیمی تر شرکت ژاپنی مزدا طراحی و فراوری می گردد. از جمله بازارهایی که شرکت بسترن در آن فعالیت قابل توجهی دارد بازار روسیه است.

برند بسترن حتی تحت نظارت شرکت FAW کارخانه ای را نیز در روسیه احداث کرده است و به فراوری محصولات بسترن در این کشور می پردازد. به عنوان مثال می توان به خودروی بسترن X80 اشاره نمود. محصولی که از سال گذشته فرایند فراوری آن در روسیه آغاز شد و بنابر ادعای شرکت FAW قرار است در طول زمان مدل های بیشتری از این خودرو در روسیه فراوری گردد. البته در طول چند سال اخیر خودروهای مختلف این برند به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است. محصولاتی که در ادامه متن پیش رو به آنها اشاره خواهیم نمود.

یکی دیگر از خودروسازان وابسته به فاو که تحت نظارت این شرکت به فعالیت می پردازد، شرکت هایما نام دارد. این شرکت در ابتدای دهه 90 میلادی با سرمایه گذاری مستقیم شرکت ژاپنی مزدا در کشور چین آغاز به کار کرد. از همین رو شرکت هایما نیز از همان ابتدای فعالیت خود به فراوری خودروهایی پرداخته است که از وجود قطعات و تکنولوژی مزدا بهره می بردند. اگرچه حدود چهارده سال پس از تاسیس شرکت هایما، این شرکت توسط گروه خودروسازی FAW خریداری شد، اما همچنان می توان در محصولات این شرکت ردپای تکنولوژی مزدا را مشاهده کرد.

اکنون حدود دوازده سال است که شرکت هایما تحت نظارت گروه خودروسازی FAW فعالیت می نماید. خودروهای برند هایما نیز مانند بسیاری از برندهای مشابه چینی علاوه بر این کشور در بعضی از بازارهای خارجی هم به فروش می رسند. معمولا بازار اصلی این قبیل محصولات کشورهای در حال توسعه است. بر همین اساس طی سال های اخیر خودروهای هایما به بازار ایران نیز راه یافته اند.

یکی دیگر از بازوهای عملیاتی شرکت FAW که فعالیت های آن بر فراوری خودروهای سواری تمرکز دارد برند هنگ کی است. همان گونه که در بخش های پیشین این متن نیز به آن اشاره شد خودروی هنگ کی نخستین خودروی سواری فراوری شده توسط شرکت FAW به شمار می رود. پس از آن برند هنگ کی در کشور چین به عنوان سازنده خودروهای لوکس شناخته شد. محصولاتی که تنها مسئولان رده بالای دولتی امکان خرید و استفاده از آنها را داشتند.

فرایند فراوری خودروهایی با این مشخصات از اوایل دهه پنجاه میلادی آغاز شد و به مدت سه دهه ادامه یافت. در ابتدای دهه هشتاد میلادی به علت تغییر سیاست های شرکت FAW فعالیت برند هنگ کی اندک اندک رو به افول نهاد و به میزان قابل توجهی کم رنگ شد. تا اینکه از میانه های دهه نود میلادی و پس از فروپشی اتحاد جماهیر شوروی این برند بار دیگر احیا شد و از نو آغاز به کار کرد. هم اکنون محصولات برند هنگ کی بیشتر قشر مرفه چین و مسئولان حکومتی را به عنوان مشتریان هدف خود برگزیده اند. در واقع بیشتر خودروهای این برند را می توان محصولاتی لوکس نامید که برای افراد خاص فراوری می شوند.

البته شرکت FAW علاوه بر بخش هایی که به آنها اشاره شد به بازوهای عملیاتی دیگری نیز مجهز است و شرکت های فراوانی تحت نظر این گروه خودروسازی به فعالیت می پردازند. با این حال به دلیل پرهیز از طولانی شدن بی مورد این مطلب از اشاره به نام آنها می پرهیزیم.

خودروهای وابسته به فاو در ایران

همان گونه که به آن اشاره شد شرکت بسترن یکی از خودروسازان وابسته به شرکت FAW است که محصولات آن به ایران نیز راه یافته است. از میان این محصولات می توان به خودروهای بسترن B30، بسترن B50 و بسترن B70 اشاره نمود. خودروهای هایما S5 و هایما S7 (مدل معمولی و توربو) نیز از جمله محصولات برند هایما به شمار می فرایند که تحت نظارت گروه خودروسازی FAW فراوری شده اند و علاوه بر کشور چین و بعضی از کشورهای در حال توسعه در بازار خودروی ایران نیز عرضه گشته اند.

البته نمایندگان شرکت FAW در بازار خودروی ایران تنها خودروهای سواری را شامل نمی گردد. بلکه خودروهای سنگین و نیمه سنگین ساخته شده توسط این شرکت نیز مدتی است در بازار خودروی ایران حضور دارند. به عنوان مثال می توان به کامیون کمپرسی FAW اشاره نمود که اکنون حدود پنج سال است در بازار خودروی ایران عرضه شده است.

به جز این محصول دو کامیون کشنده تک محور و جفت محور FAW نیز از جمله محصولات سنگین وزن این شرکت به شمار می فرایند که در بازار خودروی ایران می توان آنها را جستجو کرد. هر دوی این محصولات از وجود موتوری با بهره مندی از توان خروجی 420 اسب بخار بهره می برند و به جعبه دنده شانزده سرعته مدل ZF مجهز هستند.

در کنار این کامیون های سنگین وزن دو کامیون سبک تر 6 و 8 تنی نیز وجود دارند که در ردیف دیگر نمایندگان شرکت فاو در بازار خودروی ایران قرار می گیرند. البته ارقام ذکر شده مربوط به وزن این دو کامیون نیست. بلکه به وزن حدبیشتر باری مربوط می گردد که این دو خودروی سنگین وزن قادر به حمل کردن آن خواهند بود. البته مسلما شرکت چینی FAW نمایندگان دیگری نیز در بازار خودروی ایران دارد. محصولاتی که احتمالا در این مطلب از قلم افتاده اند. با این حال خودروهایی که در متن پیش رو به آنها اشاره شد از جمله شاخص ترین محصولات شرکت چینی FAW در بازار خودروی ایران به شمار می فرایند.

شرایط کنونی شرکت فاو

شرکت فاو در حال حاضر یکی از عظیم ترین فراوری نماینده ها خودرو در کشور چین به شمار می رود و در ردیف چهار شرکت برتر چینی در این زمینه قرار گرفته است. در میان شرکت های عظیم فعال در صنعت خودروسازی چین شرکت فاو اکنون رتبه سوم را به لحاظ تعداد محصول فراوری شده در طول سال از آن خود کرده است. بنابر آمار اعلام شده در سال 2014 میلادی این شرکت چینی به طور متوسط سالانه حدود 2.5 میلیون دستگاه خودرو وارد بازار کرده است. سه رقیب اصلی این شرکت در کشور چین شرکت های سایک، چانگان و دانگ فنگ هستند.

هرچند که در ایران این شرکت بیشتر با خودروهای سواری خود شناخته می گردد، اما حوزه فعالیت آن گستردگی بیشتری دارد و فراوری اتوبوس و انواع و اقسام کامیون سبک و سنگین را هم در بر می گیرد. علاوه بر آن ساخت قطعات خودرو نیز یکی دیگر از حوزه های فعالیت این شرکت چینی به شمار می رود.

به هر حال شرکت دولتی فاو می تواند الگوی مناسبی برای شرکت های خودروسازی ایرانی باشد. چرا که شرکت های خودروسازی داخلی نیز به شکل واضحی وابسته به دولت هستند. در واقع آنالیز فعالیت های این شرکت چینی در طول پنجاه سال اخیر به خودروسازان ایرانی می آموزد که چگونه می توان از مونتاژ خوروهای خارجی به ساخت خودروهای بومی رسید. بنابراین خودروسازان ایرانی می توانند با الگوبرداری از شرکت فاو و سایر شرکت های مشابه، به جای درجا زدن و پسرفت در کار خود پیشرفت نمایند.

منبع: setare.com
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1460

به "معرفی شرکت خودرو ساز چینی فاو و فعالیت های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت خودرو ساز چینی فاو و فعالیت های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید