کلیه زیستی مصنوعی که جایگزین دیالیز می گردد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، محققان دانشگاه کالیفرنیا نمونه اولیه یک کلیه زیستی مصنوعی را فراوری نموده اند که بدون احتیاج به هر گونه دارویی کار می نماید و می تواند جایگزین دیالیز گردد.

کلیه زیستی مصنوعی که جایگزین دیالیز می گردد

بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به طور منظم به دیالیز احتیاج دارند که یک درمان تهاجمی و بالقوه خطرناک است، اما کلیه زیستی مصنوعی می تواند کارنمودهای اساسی کلیه طبیعی را انجام دهد که از جمله آنها می توان به فیلتر کردن سموم خون، تنظیم فشار خون، غلظت الکترولیت و سایر مایعات بدن اشاره نمود.

استفاده از روش دیالیز در خصوص افرادی که کلیه شأن از کار افتاده، رویه ای وقت گیر و سخت است. عمل پیوند کلیه هم به دلیل احتمال بالای پس زده شدن از سوی بدن دریافت نماینده با چالش های زیادی همراه است. پیوند کلیه زیستی مصنوعی تازه به بدن افراد احتیاجمند بدون استفاده از داروهای مقابله نماینده با سیستم ایمنی یا رقیق نماینده خون ممکن است و لذا آسیب کمتری به بدن می زند.

این دستگاه از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. بخش هموفیلتر از غشاهای نیمه رسانای سیلیکون تشکیل شده که مواد زائد را از خون خارج می نماید. یک راکتور زیستی هم شامل سلول های لوله ای شکل مهندسی شده است که حجم آب، تعادل الکترولیت ها و سایر عملنمودهای متابولیک را تنظیم می نماید. این سلول ها جلوی حمله سیستم ایمنی بدن بیمار را می گیرند.

کلیه مصنوعی زیستی به دو شریان اصلی بیمار متصل می گردد. شریان اول خون را برای فیلتر کردن منتقل نموده و شریان دوم خون فیلتر شده را به بدن منتقل می نماید. این کلیه به مثانه هم متصل می گردد؛ جایی که مواد زائد در قالب ادرار در آن رسوب می نمایند. در حال حاضر آزمایش های متعددی برای کسب اطمینان از کارایی این کلیه مصنوعی در جریان است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1764

به "کلیه زیستی مصنوعی که جایگزین دیالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیه زیستی مصنوعی که جایگزین دیالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید