کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد.

کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد

جهت دریافت خدمات طراحی خانه های ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اگر بخواهیم اتفاقات مهم و کم هزینه برای توسعه روی دهد، حتما باید یک برنامه ریزی فرهنگی معین از روستاها تا کلانشهرها و سطح ملی داشته باشیم. این جمله ای است که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهر سال گذشته بیان نمود و معتقد است یکی از مهمترین علت های آسیب توسعه اجتماعی چهار دهه اخیر کشور به علت فراموشی فرهنگ اتفاق افتاده است. فراموشی که موجب شده بسیاری از فعالان فرهنگی نگران آن باشند که سرانه فرهنگی کشور روز به روز به سمت افول حرکت کند. این در حالیست که ظرفیت فرهنگی کشور آنقدر غنی و پربار است که توجه به آن می تواند آن را از ورطه فراموشی و نابودی نجات دهد.

اما این مهم چطور رقم می خورد؟ چطور میتوان کاری کرد تا به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستاوردهای مهم و کم هزینه ای برای توسعه رقم بخورد و به آن برنامه ریزی فرهنگی دست یافت؟ از ظرفیت بالای انسانی و فرهنگی کشور چطور میتوان بهره برد؟

ظرفیت ها و فرصت هایی که از گذشته تا امروز وجود داشته و ضروری است به شکلی به سمت آن رفت که در افکار عمومی این تفکر جا بیافتد معیار اصلی رشد، توسعه و پیشرفت تنها در بخش های اجتماعی، مالی، سیاست و امنیت خلاصه نمی گردد و کانون مرکزی تحول اجتماعی در فرهنگ خلاصه می گردد. بنابراین اگر به فرهنگ به اسم یک احتیاج ثانویه نگاه نگردد باید مصرف فرهنگی بالا برود که در کشورهای پیشرفته و پیشرفته هم شاهد اندازه فرهنگ مصرفی بالای آنها هستیم.

سرانه فضای فرهنگی فقط 20 سانتیمتر

براساس مقاله کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد باید بدانید که توجه به بخش فرهنگی اگر از سوی سازمان های مختلف به صورت جدی نگاه گردد میتوان امیدوار بود گام های موثری در این زمینه برداشته خواهد شد. همانطور که در بحث فضای سبز و افزایش سرانه آن در دو دهه اخیر توجه شد بطوریکه سرانه فضای سبز در کشور 11 و 8 دهم متر مربع و در تهران بالای 15 متر شده و همچنان کوشش می گردد به 25 متری که سرانه استاندارد در بخش فضای سبز است برسد. اما سرانه فرهنگی به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سانتیمتر است در صورتیکه روح انسان هم به اندازه قابل توجهی به فضای فرهنگی احتیاج دارد همانطور که جسم انسان به فضای سبز و اکسیژن احتیاج دارد.

آمارهای اعلام شده به وسیله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته نشان می دهد در حوزه کتاب، مصرف فرهنگی هفته ای یک و نیم ساعت و روزی 13 دقیقه است و حدود 28.3 درصد جامعه مخاطب، روزنامه و مجله می خوانند. در حوزه سینما هم 77.7 درصد گفته اند سینما نمی فرایند و 23.3 درصد از آنها یکبار به سینما رفته و 27 درصد آنها فقط دو بار در سال سینما می فرایند.

با وجود آنکه فضاهای فرهنگی هنری هر کشوری، یکی از بارزترین شاخص های دستیابی به توسعه پایدار تلقی می شوند؛ متاسفانه ایران در زمینه زیرساخت ها با کاربری فرهنگی با یک فقر جدی روبرو است و سرانه فضای آموزشی 5 متر مربع، سرانه فضای ورزشی یک متر و سرانه فضای فرهنگی حدود 20 سانتیمتر را در آمارها به ثبت رسانده ایم.

بعلاوه در آمارهایی که مرداد سال گذشته منتشر شد فروش گیشه سینماهای دنیا معادل 42.5 میلیارد دلار، محصولات موسیقایی 22.5، مد و لباس 406، کنسرت موسیقی 13.2 وهنرهای نمایشی 192 میلیارد دلار بوده این در حالیست که فروش محصولات فرهنگی در کشور در سال 98 در حوزه سینما 500 میلیارد تومان، موسیقی 500، نشر کتاب 350، تجسمی 220، آثار نمایشی 90 و تبلیغات پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

در هر صورت کمبود سرانه فضاهای فرهنگی یک واقعیت است و باید کوشش کرد چنین کمبودهایی به شکل های مختلف و در مدت زمان کوتاهی جبران گردد که در مرکز تا حدودی به این موارد توجه و و کوشش شده با روش های گوناگون این کمبودها جبران گردد. شهرداری ها در این خصوص می توانند گام های موثری بردارند و ظرفیت های مختلفی را برای تحقق توسعه پایدار از جمله توسعه فضاهای فرهنگی طراحی و اجرای خانه موزه ها، گذرهای فرهنگی، فضاهای فرهنگی، گالری ها، سالن های نمایش، موسیقی، تئاتر ایجاد نمایند.

به همین دلیل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به اسم قطب فرهنگی و گردشگری استان تهران هم طی سالهای اخیر و پس از عضویت این منطقه در سازمان دنیای گردشگری UNWTO کوشش نموده تا از وسعت 560 هکتاری خود به برترین شکل ممکن استفاده کند. در حال حاضر وجود باغ کتاب، کتابخانه ملی، باغ موزه دفاع مقدس، گنبد مینا، میدان مشاهیر، گذر گردشگری آب و آتش، باغ هنر فضاهای فرهنگی را ایجاد نموده تا در افزایش سرانه فرهنگی مرکز سهم قابل توجهی داشته باشد و تا به امروز هم توانسته است در این زمینه تاثیرات مثبت و قابل توجهی در مورد توسعه فرهنگی مرکز از خود به نمایش بگذارد.

یکی از فضاهایی که برای توسعه فضای فرهنگی ساخته شده و قرار است تا روزهای آینده بهره برداری گردد تا محلی برای برگزاری محافل فرهنگی از جمله برگزاری گالری، تئاتر، موسیقی، شعر و ادبیات باشد، باغ هنر است. مجموعه ای که از بخش های مختلف همانند خانه شعر و ادبیات، خانه نقش، کوشک باغ هنر و خانه موسیقی تشکیل شده تا بتواند فضایی را فراهم نمایند که در خدمت اساتید، پیشکسوتان، دانشجویان و بطور کل اهالی هنر و فرهنگ باشد.

محیطی که پشتیبانی است برای افراد حرفه ای که تاامروز بعلت نداشتن موقعیت نتوانسته اند هنر خود را در معرض نمایش قرار دهند. برای همین گفته می گردد کوشک باغ هنر محلی است برای افراد گمنامی که کارشان حرفه ای است؛ اما نتوانسته اند جایی از این استعداد استفاده نمایند و حالا هم افتتاح کوشک باغ هنر که معماری آن براساس کوشک باغ های ایرانی طراحی شده و دارای معماری به سبک دوران صفویی است دارای سقف گنبدی با پنجره های رنگی بوده و حوضچه هایی به سبک حمام فین کاشان فضایی را ایجاد نموده و گچبری ها و آینه کاری ها به سبک قاجار تا هنرمندان و هنردوستان در آنجا گردهم آیند.

بعلاوه محیطی است برای برگزاری گالری های گوناگون؛ ضمن اینکه سالن سینمای این مجموعه با ظرفیت نزدیک به 300 نفر توانسته سالنی استاندارد برای پخش فیلم و برگزاری تئاتر و کنسرت باشد. ضمن اینکه گالری این مجموعه با 500 متر مساحت جز گالری های عظیم مرکز بوده و ظرفیت به نمایش گذاشتن آثار مختلف در حوزه های تجسمی را دارد. گالری کوشک باغ هنر در دو بخش گالری مرکزی و گالری جنبی میزبان نمایش آثار هنرمندان، پیشکوستان و اساتید تجسمی خواهد بود.

این بخش ها با هدف ایجاد محیطی برای هنرمندان و فرهنگیان قرار است فضای مناسب و معیاری را ایجاد کند. بنابراین می توان امیدوار بود اراضی عباس آباد بیشتر به محیطی فرهنگی و تفریحی نزدیک و نزدیکتر گردد و فرهنگ دوستان هر چه بیشتر این منطقه را پاتوق فرهنگی بدانند و همچنان توسعه فرهنگی این مجموعه ادامه یابد؛ توسعه ای در راستای اهداف فرهنگی به منظور افرایش سرانه فرهنگی.

منبع: همگردی
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1676

به "کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد" امتیاز دهید

863 کاربر به "کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک باغ هنر سرانه مصرف فرهنگی مرکز را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید