گردشگری با روستاها چه نموده است؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایسنا/ به دنبال خبر و گزارش های منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که گردشگری با روستاها چه نموده است؟

گردشگری با روستاها چه نموده است؟

از سفر با تور پاتایا لحظه آخری لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

قضیه چیست؟

تغییر شرایط در این روستاها، با توجه به برنامه ششم توسعه و طرح های مرتبط با روستاهای هدف گردشگری، به معنی ایجاد زیرساخت هایی پایدار برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران، درآمدزایی، برطرف معضل بیکاری و مهاجرت، آموزش روستاییان، به ویژه دهیاران و شورای روستا برای همسو کردن طرح های هادی و ایجاد زیرساخت همسو با احتیاج گردشگران، شناسایی جاذبه ها، مراقبت اصولی از منابع طبیعی و تاریخی، حفظ فرهنگ بومی و بافت روستایی و رفتار با گردشگران و متعاقبا، آموزش گردشگران برای چگونگی رفتار با جوامع محلی و احترام به فرهنگ و ارزش های بومی، محافظت از محیط طبیعی و بافت روستایی است.

آنالیز های میدانی نشان می دهند، دستاورد بیشتر روستاهایی که تا کنون گردشگری شده اند، مشابه آنچه در استانهای شمالی کشور دیده می گردد، افزایش نرخ زمین و اجاره اقامتگاه مسافری، زمین خواری، انباشت زباله و تعرض به محیط زیست و تخریب طبعیت بکر، اجرای طرح های نیمه کاره بنیاد مسکن برای سنگ فرش کردن خیابان ها و نماسازی خانه ها، طرح های ناسازگار و ناهمسو با موضوع گردشگری، تغییر و آشفتگی در بافت روستایی و فرهنگ بومی و در نهایت، برخورد و مجادله بین جوامع محلی و مسافران بوده است.

شاید مهمترین اقدامی که در راستای گردشگری روستایی در بعضی از این مناطق شده، همان افزایش تعداد اقامتگاه های بومی و روستایی (بومگردی)، اجرا و برگزاری جشنواره های میوه و خوراکی بوده که این اقدامات هم در کوتاه مدت، فدای اهداف کمی و منجر به درآمدزایی و اشتغال ناپایدار و موقت شده است.

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری پیرامون گردشگری با روستاها چه نموده است؟، می گوید: در این سالها به غیر از ارتقای کمی اقامتگاه های بوم گردی، اتفاق خاصی در زمینه توسعه روستایی صورت نگرفته است که علت اصلی آن نبود هماهنگی بین دستگاه ها است. هر کدام از دستگاه های مربوطه بودجه ای را که در اختیار دارند بدون در نظر دریافت اهداف گردشگری و بر اساس برنامه های سازمانی خود برای توسعه روستایی صرف می نمایند.

از سال 1396 اعلام شد که 500 روستا هدف گردشگری شده اند، از آن موقع تا به امروز نه تنها این عدد روی کاغذ تغییری ننموده و همچنان در روی اسناد و طرح ها ذکر می گردد که در کشور 500 روستای هدف گردشگری وجود دارد که برنامه مشخصی هم برای بهبودی شرایط آنها و حرکت در جهت توسعه گردشگری روستاها وجود ندارد. درحالیکه سال 96 زهرا احمدی پور، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قول داده بود مطابق برنامه ششم توسعه اقداماتی برای تقویب زیرساخت در این روستاها انجام می گردد و در 78 روستای پایلوت هم طرح ضربتی فراوری و اشتغال اجرا خواهد شد.

اما با گذشت سه سال از آن حرف ها، مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینک می گوید: در طرح روستاهای هدف گردشگری 500 روستا انتخاب شده بود، اما با توجه به اصلاحات کشوری که انجام شد تعداد زیادی از آنها از حالت روستا خارج شده اند که قرار است در یک کارگاه تعاملی شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری انتخاب شوند.

او تاکید می نماید: در جریان این طرح ارزیابی، قرار نیست هیچ کدام از روستاها از فهرست روستاهای هدف گردشگری خارج شوند، بلکه ارتقا پیدا می نمایند و در تقسیم بندی هایی که اعلام خواهیم کرد، طبقه بندی می شوند.

معاون گردشگری هم به تازگی از تهیه سند بخشی توسعه گردشگری روستایی و عشایری اطلاع داد که قرار است نقشه راه باشد. به گفته، مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری، این سند در مرحله معین بودجه است.

باید دید در سالی که به نام گردشگری و توسعه روستایی است و از طرفی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته برنامه هایش را در این سال معطوف به توسعه روستایی می نماید، چه تغییری در شرایط آشفته روستاهای گردشگری رخ می دهد و چقدر وزارتخانه ها و سایر سازمانها که تا به امروز عملکرد همراه و همسو نداشته اند، همکاری خواهند کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1203

به "گردشگری با روستاها چه نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری با روستاها چه نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید