با بهترین کتاب های آموزش سئو آشنا شوید
به گزارش مجله گوگل ایرانی، جهان دیجیتالی شده. افراد، موسسات و شرکت ها برای معرفی خود و کسب و کارشان سایت اینترنتی می سازند و برای آن که سایت شان بالاتر و زودتر از سایت رقبا در موتورهای جست و جو نمایش داده شود دست به دامن متخصصان سئو می شوند و میلیون ها تومان هزینه می کنند. دانش سئو هر روز گسترده تر و عمیق تر از قبل می شود. برای شناخت کامل، آشنا شدن با تکنیک ها و تسلط بر آن ها باید مطالعه کرد و تغییرات موتور جست و جوی گوگل را زیر نظر گرفت. این دانش به قدری پویاست که ممکن است قوانین، تکنیک ها و شگردهایی که مفید و کاربردی هستند مدتی بعد بلااستفاده و بی تاثیر شوند. پس مطالعه بهترین کتاب های آموزش سئو برای فعالان این حوزه و کسانی که در ابتدای راه هستند اهمیت زیادی دارد.

سئو چیست؟
بهینه سازی موتور جست و جو یا سئو (SEO) به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با به کار گرفتن آن ها صفحات وب سایت یا یک صفحه وب سایت در نتایج جست و جوی موتورهای جست و جوبالاتر از رقبا دیده می شود. وب سایت هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحات نتایج جست و جو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جست و جو به دست می آورند. افزایش تعداد بازدیدکنندگان باعث بالا رفتن درآمد وب سایت ها هستند.
مردم جهان روزانه بین شش تا هفت میلیارد بار از موتورهای جست وجو استفاده می کنند. هفتاد تا هشتاد درصد جست و جوگران به لینک هایی که به صورت تبلیغ از طریق موتورهای جست و جو از جمله گوگل نشان داده می شوند، نگاه نمی کنند. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتورهای جست و جو وارد سایتی خاص می شود در مقایسه با فردی که بازاریابان به سراغ اش رفته اند هزینه کمتری دارد.
تکنیک های بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO)
بر اساس آماری که سایت OPTIFY منتشر کرده بیش از 60 درصد کلیک ها تنها روی پنج نتیجه اول موتور جست و جوی گوگل است. پس قرار گرفتن در صفحه اول گوگل مهم است. برای رسیدن به این هدف باید به روز بود. تکنیک های سئو یک سایت بر اساس تجزیه و تحلیل آن سایت و سایت رقبا، استراتژی ساخت بک لینک و… انتخاب می شوند. برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باید تکنیک هایی مثل مدت ماندگاری کاربر در سایت، نرخ کلیک سایت، درگیر کردن کاربر با سایت و… را اجرا کرد.
بهترین کتاب های آموزش سئو
1- سئو 2020
آدام کلارک نویسنده و متخصص سئوی شناخته شده ای است. او بیش از 10 سایت پیش سایت کسب و کار خانوادگی اش را در صفحه اول موتور جست و جوی گوگل قرار داد و از این طریق به کارشناس برجسته بهینه سازی موتورهای جست و جو تبدیل شد.
او از روش هایی که امتحان شان را در سایت خانوادگی پس داده بودند استفاده کرد و بعد از سئو کردن سایت های فروشگاه های گوناگون، هتل های زنجیره ای، شرکت های چندملیتی و برندهای شناخته شده مدیران سایت ها و کارشناسان را شگفت زده کرد.
آدام کلارک معتقد است علی رغم این که یادگیری سئو سخت است اما تازه کاران یا کارآموزان می توانند از کتاب سئو 2020 در زمینه بازاریابی اینترنتی و سئو استفاده کنند تا رتبه، ترافیک و فروش سایت شان بهبود یابد.
نویسنده در کتاب دوازده فصلی اش ابتدا مفاهیم پایه ای که مطلع بودن از آن ها ضروری است را با زبانی ساده توضیح داده، سپس نحوه انتخاب کلمات کلیدی بهتر و موثر را یاد می دهد، بعد روش های لینک سازی مبتدی و پیشرفته را به تفصیل بیان می کند، درباره ترفندهایی که برای سئو و رتبه بندی کسب و کار محلی به کار می آیند می گوید و در خاتمه از تاثیر شبکه های اجتماعی بر بهبود سئو سایت صحبت می کند.
متخصص نامدار سئو به دو دلیل مهم ترین قدم سئو را جست و جوی کلمات کلیدی می داند. 1- اگر در انتخاب کلمات کلیدی اشتباه شود و سایت رتبه بالایی بگیرد زمان و انرژی فراوانی استفاده شده بدون آن که ترافیک سایت را بیشتر کند. 2- بدون فکر نباید رقابت پذیری کلمات کلیدی را آنالیز کرد. برای فهم آن که برخی کلمات رقابتی نیستند که بتوان با استفاده از آن ها رتبه بندی شد یا روی صفحه اول موتور جست و جو قرار گرفت، وقت و انرژی زیادی روی کلمات کلیدی خاص صرف خواهد شد.
یک کتاب خوب برای تولید محتوا، سئو 2020 که با ترجمه صادق مهدیلو از طریق نشر برآیند منتشر شده، می خوانیم:
2- سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته
سئو هر روز مهم تر می شود. چرا؟ چون رقابت میان شرکت ها برای رسیدن به قله و جلب نظر مشتری، تصاحب بازار و افزایش درآمد شدید و فشرده است. از این رو صاحبان کسب و کار بیش از پیش به متخصصان سئو برای بهینه سازی موتور جست و جو نیاز دارند تا نام کسب و کارشان در سه گزینه اول صفحه نخست موتور جست و جوی گوگل قرار بگیرد.
حالا کسانی که می خواهند برای سایتی خاص بازدیدکننده پیدا کنند تا بیشتر از قبل دیده شود و پول بیشتری درآورند باید با روش های بهینه سازی موتور جست و جو آشنا باشند. سایت را به نسبت الگوریتم های موتورهای جست و جو ساختاربندی کنند تا نظر آن ها را جلب کند و رتبه سایت مورد نظر زا بالا ببرند.
نیک اسمیت یکی از بهترین متخصصان سئو و نویسنده کتاب هایی در این زمینه کتاب سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته را طوری نوشته که مخاطب بتواند بعد از یک هفته با تکنیک های اصلی سئو آشنا شود و از آن ها برای جذب مخاطب و قرار گرفتن در صفحه اول موتور جست و جوی گوگل استفاده کند.
نویسنده هر فصل را به یک روز اختصاص داده. او در فصل جمعه مقدمه ای درباره موتورهای جست و جو و سئو نوشته. در فصل شنبه جست و جوی کلیدواژه ها را توضیح داده و ریزه کاری ها و روش های کمتر شناخته شده اما کاربردی را معرفی می کند. در فصل یکشنبه به موضوع بهینه سازی بر-صفحه را توصیف می کند. در فصل دوشنبه بهینه سازی خارج-صفحه را توضیح می دهد. در فصل سه شنبه راز و رمز هدایت ترافیک اینترنتی به تارنمای خاص را می آموزد. در فصل چهارشنبه ماجرای ترافیک پرداخت به ازای هر کلیک و چگونگی سود بردن از ان را با جزئیات می گوید. در فصل پنجشنبه به تفصیل درباره مونیتور و مدیریت کردن پیشرفت گفته است.
یکی از کتاب های خواندنی آموزش سئو، در سئو (بهترسازی موتور جستجو) و بازاریابی آن در یک هفته که با ترجمه سپهر رحیمیان از طریق انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر شده، می خوانیم:
3- سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه یک متخصص
کسب تجربه و به کار گرفتن آن یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در سئو است. محسن کریمی که دست کم دو دهه در حوزه بهینه سازی موتورهای جست و جو کار کرده و تجربه اندوخته در کتاب سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه یک متخصص روش ها و تکنیک های تحلیل و تدوین استراتژی ها را یاد می دهد و نکات مهم، سودمند و کاربردی درباره سئوی داخلی و خارجی در دسترس علاقه مندان قرار می دهد.
نویسنده در فصل اول کتاب اش تحلیل و تدوین استراتژی سئو، در فصل دوم سئوی داخلی تکنیکال، در فصل سوم محتوا، در فصل چهارم سئوی خارجی، در فصل پنجم سئوی محلی و در فصل ششم و پایانی نکات تکمیلی را در دسترس مخاطب قرار می دهد.
محسن کریمی به مخاطب یادآوری می کند که تشخیص آن که مخاطبان سایت چه افرادی هستند و چه خواسته هایی دارند مهم است، چون مسیر صحیح برای به پیش رفتن را در اختیار می گذارد.
یکی از بهترین کتاب های آموزش سئو، در بخشی از سئوی پیشرفته / حاصل 15 سال تجربه یک متخصص که از طریق موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران منتشر شده، می خوانیم:
4- افزایش سئو و سرعت سایت مثل موشک
در این کتاب با روش های نوین آنالیز، بهبود و افزایش سرعت سایت آشنا خواهید شد. مهرداد شه شناس و روزیتا شه شناس که از فعالان نامی و با تجربه سئو هستند کتاب را به گونه ای نوشته اند که هم زمان برای تازه کارها و با تجربه ها مفید و سودمند باشد.
مخاطب بعد از مطالعه کتاب با عوامل تاثیرگذار در سرعت سایت، ابزارهای آنالیز و معین سرعت سایت، روش های مختلف افزایش سرعت سایت، معرفی و آنالیز بخش های مختلف و خطااهای جی تی متریکس، معرفی و آنالیز بخش های مختلف جی تی متریکس، امتیازات جی تی متریکس به سایت، آنالیز و آنالیز گزارش جی تی متریکس، آنالیز انواع معیارها و خخطاهای جی تی متریکس، معیارها و خطاهای PAGE SPEED SCORE معیارها و خطاهای YSLOW SCORE و… آشنا خواهد شد.
نویسندگان افزونه های افزایش سرعت و سئوی اتوماتیک سایت مثل افزونه وردپرس WP ROCKER، افزونه وردپرس AUTO PTIMIZE، افزونه بهینه سازی دیتابیس وردپرس WP OPTIMIZE و افزونه سئو JCTT OPTIMIZE را معرفی می کنند و روش کارشان را توضیح می دهند. همچنین درباره اسکریپت های خارجی مثل تبلیغات، فایل های فلش، کد نمایش فیلم در سایر سایت ها، فونت های خارجی، لوگوی اینماد و ساماندهی، امنیت وب سایت و… با جزئیات گفته اند. آن ها معتقدند مخاطب بعد از مطالعه کتاب با این نکات به خوبی آشنا خواهند شد:
- عوامل تاثیرگذار در سرعت سایت
- ابزارهای آنالیز و معین سرعت وب سایت
- روش های مختلف افزایش سرعت سایت
- معرفی و آنالیز بخش های مختلف و خطاهای جی تی متریکس
- معرفی و آنالیز بخش های مختلف جی تی متریکس
- امتیازات جی تی متریکس به سایت
- آنالیز و آنالیز گزارش جی تی متریکس
- آنالیز انواع معیارها و خطاهای جی تی متریکس
- معیارها و خطاهای PageSpeed Score
- معیارها و خطاهای YSlow Score
یکی از کتاب های خوب آموزش سئو، در بخشی از افزایش سئو و سرعت سایت مثل موشک که از طریق انتشارات سنجش امیرکبیر منتشر شده، می خوانیم:
منبع: خبرنگاران مگ
منبع: دیجیکالا مگ