13 نکته مهم در بار طراحی و قاب بندی ساختاری

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به محموعه ای از بارهایی که بر ساختمان وارد شده و سازه بر اساس چگونگی مقابله با این بارها طراحی می گردد، بار طراحی گفته می گردد. در ساخت سازه باید تاثیر انواع بارهای وارد بر ساختمان به طور کامل مورد آنالیز قرار گیرند. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، معرفی مهم ترین نکاتی است که در بار طراحی و قاب بندی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید.

13 نکته مهم در بار طراحی و قاب بندی ساختاری

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ در تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

  1. میزان باری که مهندسین در طراحی سازه و پل باید در نظر بگیرند، شامل بارهای مرده، بار های زنده و بارهای وارد شده توسط عوامل محیطی مانند باد، زلزله، برف و باران می باشد. در دیگر انواع ساختارها مانند آب بندها، تانک های آب و فونداسیون ها باید مقاومت در برابر سیالات و فشار خاک نیز در نظر گرفته گردد. از این رو در این موارد متخصصان برای اندازه گیری و تخمین این گونه بارها به مشورت با یکدیگر می پردازند.
  2. بارهای وارد شده بر طراحی سازه ها با استفاده از کدهای سازه های ملی و محلی شناسایی و مشخص می شوند. هم چنین استفاده از کدهای ساختاری برای مشخص کردن میزان بار اضافی که به طور ویژه بر مصالح ساختمانی مانند فولاد، بتن مسلح، آلومینیوم و چوب اعمال می گردد، صورت می گیرد.
  3. از آن جایی که بعید به نظر می رسد میزان بار زنده، برف، باد، زمین لرزه و دیگر موارد به طور هم زمان فعالیت نمایند، کدهای سازه ای این اجازه را می دهند که در زمان ترکیب بارهای مختلف، میزان بارهای وارد ناشی از آن ها کاهش یابد. با این حال در چنین مواقعی میزان بار مرده کاهش نمی یابد مگر این که باعث ایجاد تاثیر منفی گردد. این رویداد در مواقعی مانند اندازه گیری نیروی بالابر روی یک پایه صورت می گیرد.
  4. برای آنالیز میزان تاثیر گذاری اثرات پویا، از وسایل نقلیه در حال حرکت گرفته تا آسانسورها، پشتیبانی از ماشین آلات معکوس و غیره، که باعث افزایش بار زنده می شوند، از کدهای ساختمانی استفاده می گردد.
  5. در مناطقی که نیروی باد یا زلزله کم می باشد، ساختمان های کم ارتفاع در ابتدا متناسب با بارهای زنده و مرده ساخته می شوند و با توجه به منطقه، میزان باد یا زلزله مورد آنالیز قرار می گیرند. از این رو می توان در صورت لزوم میزان بار طراحی را اصلاح کرد. از سوی دیگر، برای ساختمان های مرتفع که در مناطق زلزله خیز یا مناطقی که بادهای شدید در آن ها می وزد، قرار دارند، طراحان باید در مراحل ابتدایی طراحی، الویت را به انتخاب سیستم های ساختاری مانند دیوارهای برشی یا قاب بندها که در برابر بارهای جانبی موثر قرار دارند، اختصاص دهند.
  6. همان طور که می دانید، سرعت باد با افزایش ارتفاع از سطح زمین افزایش می یابد. مقادیر فشار مثبت باد توسط ضریب فشار سرعت KZ به صورت جدول بندی شده ارائه می گردد.
  7. سیستم مهاربند باد در هر جهت باید به گونه ای طراحی گردد، که بتواند مجموع نیروهای باد را به قسمت های بادگیر ساختمان منتقل کند.
  8. برای ساختمان های مرتفع یا ساختمان هایی که از ظاهر غیر معمول برخوردار هستند، مطالعات تونل باد با استفاده از مدل هایی در مقیاس کوچک، میزان و توزیع فشارهای ناشی از باد را مشخص می نمایند. در این گونه مدل ها باید ساختمان های مجاور که بر میزان بزرگی و جهت فشار هوا بر ساختمان مورد نظر تاثیر می گذارد نیز در نظر گرفته شوند.
  9. حرکت زمین ناشی از زمین لرزه باعث می گردد ساختمان ها، پل ها و سایر سازه ها در نوسان باشند. در سازه ها، این حرکت موجب ایجاد حرکت های ساکن جانبی که در هر طبقه متمرکز شده اند، می گردد. این نیروهای ساکن در بالای ساختمان ها بزرگ تر می باشد.
  10. میزان بزرگی بارهای ساکن به بزرگی زمین لرزه، وزن ساختمان، دوره طبیعی ساختمان، سختی و انعطاف پذیری قاب ساختاری و نوع خاک بستگی دارد.
  11. ساختمان هایی با یک قاب انعطاف پذیر که می توانند دچار تغییر شکل های عظیم و بدون فروپاشی شوند، ممکن است برای نیروهای لرزه ای کوچک تر در سازه هایی که به یک سیستم ساختاری شنماینده وابسته هستند، طراحی شوند.
  12. تسونامی مجموعه ای از امواج قدرتمند است که بارهای جانبی هیدرواستاتیک و هیدرونامیکی بر روی سازه ها ایجاد می نماید. به دلیل طغیان، کف می تواند بارهای سنگین اضافی زیادی را در جهت حفظ آب سیلاب به خود اختصاص دهد.
  13. نیروهای بالابر هیدرواستاتیک حتی بر ساختارهای تنگ آب که می توانند باعث ایجاد موج های تسونامی خطرناک شوند نیز تاثیرگذار می باشد. این امر مستلزم وجود سازه هایی است که با توجه به بارهای زیاد در اثر آواربرداری نیز طراحی شده اند.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 616

به "13 نکته مهم در بار طراحی و قاب بندی ساختاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته مهم در بار طراحی و قاب بندی ساختاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید