7 غذای محلی استان خراسان

به گزارش مجله گوگل ایرانی، 1. خورش ریواس با نعنا و جعفری

تقریباً در تمام نقاط ایران که به ریواس دسترسی دارند این غذا پخت می شود. از آنجایی که فصل رویش ریواس در فصل بهار است این خورش نیز در این فصل بسیار پرطرفدار است. این غذا با ریواس، گوشت بدون استخوان، پیاز، شکر، نعنا و جعفری تازه تهیه می شود. طعم این خورش تقریبا ترش است و پخت آن همراه نعنا و جعفری عطری بی نظیری به آن داده است.

7 غذای محلی استان خراسان

2. کباب شیشلیک شاندیز

در ذائقه ما ایرانی ها کباب، جایگاه ویژه ای دارد. کباب شیشیلیک نیز در بین انواع کباب بسیار پرطرفدار و شیشیلیک شاندیز نیز بسیار لذیذ است و حتی شهرت جهانی پیدا کرده. این کباب از گوشت راسته گوساله یا گوسفند تهیه و معمولا همراه گوجه کبابی و برنج سرو می شود. روش های مختلفی برای تهیه این کباب وجود دارد اما در مشهد و شاندیز گوشت را به همراه دنده به سیخ می کشند.

3. ساطری پلو

این غذای محلی خراسان از برنج، هویج، گوشت چرخ کرده قلقلی، کشمش و زعفران تهیه می شود. تمام این مواد به صورت لایه لایه روی برنج قرار می گیرد و مزه آن نیز چیزی شبیه به رشته پلو است.

4. آش شله مشهدی

اگر در محرم و صفر به مشهد سفر کرده باشید شاید این آش را چشیده باشید. زمان پخت شله مشهدی طولانی است و زیاد در خانه پخته نمی شود و بیشتر به عنوان نذری در مراسم مذهبی تهیه میشود. شله مشهدی از گوشت گوساله، انواع حبوبات مثل لوبیا رشتی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نیمه،ادویه هایی مثل فلفل قرمز، فلفل سیاه، هل، ریشه جوز هندی، زنجبیل تشکیل شده. طعم و ظاهر این غذا شبیه به حلیم ولی بسیار پربارتر است.

5. یتیمچه

یتیمچه از غذاهایی است که در بیشتر شهرها تهیه می شود. اما یتیمچه نیشابوری طعم متفاوتی دارد. این یتیمچه، از عدس، لوبیا، نخود، بادمجان، گوجه و نعنا داغ تهیه می شود و در بعضی موارد به آن کشک هم اضافه می کنند.

6. آش ماستی

آش ماست نیز جزو غذاهایی است که در مناطق مختلف ایران به روش های مختلفی پخته می شود. در میان انواع مختلف این آش، آش ماست سبزوار بسیار معروف است. همان طور که از اسم آن معلوم است ماده اصلی این آش را ماست تشکیل می دهد و با سینه مرغ، برنج، لپه، سیر، پیاز، شوید خشک، نعنا، نمک، فلفل، زعفران و برگ بو ترکیب می شود.

7. دیگچه مشهدی

یکی از دسرهای خوشمزه مشهدی دیگچه است. دیگچه مشهدی از برنج، شیر، شکر، هل، گلاب، کره و زعفران تهیه می شود و شبیه به شیربرنج است. این دسر معمولا در نذری های ماه های محرم و صفر زیاد تهیه می شود.

منبع: دالاهو
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1240

به "7 غذای محلی استان خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 غذای محلی استان خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید