7 ورزش ساده روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، در صورتی که به بیماری روماتیسم مفصلی دچار باشید، باید تلاش کنید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و به مقدار کافی ورزش کنید. ولی ورزش کردن همیشه هم ساده نیست و ممکن است به دلایل گوناگونی نتوانید وقت، انرژی و انگیزه کافی برای انجام آن داشته باشید. ورزش کردن به ویژه زمانی که درد داشته باشید و احساس ناراحتی کنید بسیار دشوارتر هم می شود.

7 ورزش ساده روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی

اکنون راهکار چیست؟ شما باید به سراغ ورزش هایی بروید که فشار کمی به بدن وارد می کنند و همچنین درد را کاهش می دهند. زیرا پژوهش ها نشان داده اند کسانی که به روماتیسم مفصلی دچار هستند و به میزان کافی ورزش می کنند، در مقایسه با آن هایی که فعالیت بدنی و تحرک کافی ندارند، بهتر می توانند درد را کنترل کرده و احساس آسودگی کنند.

ورزش دارای فواید فراوانی است و ثابت شده که می تواند خلق وخو را تقویت کند، کارکرد مفاصل و اندام های بدن را بهبود ببخشد و همچنین از ضعیف شدن و تحلیل رفتن ماهیچه ها جلوگیری کند. به همین دلیل، شما باید همه بهانه ها را کنار بگذارید و ورزش را به زندگی روزمره خود وارد کنید.

در این نوشته می خواهیم به معرفی ورزش هایی بپردازیم که معمولا فشار کمی به بدن و مفاصل شما وارد می کنند، ولی در عین حال تحرک شما را افزایش می دهند، ماهیچه هایتان را تقویت می کنند و همچنین منجر به کاهش درد می شوند. اگر به بیماری خاصی مانند روماتیسم مفصلی دچار هستید و به دلیل درد کشیدن نمی توانید ورزش کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا 7 ورزش مناسب را برای کاهش درد معرفی کنیم.

شما با انجام روزانه ورزش های زیر می توانید درد را مدیریت کرده و بهتر فعالیت کنید

1. ورزش کردن در آب

با توجه به پژوهش ها، بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی در صورتی که ورزش های آبی و آب درمانی انجام دهند، به ویژه ورزش در آب گرم، می توانند بهبودی بیشتری را در مقایسه با سایر فعالیت ها مشاهده کنند. مطالعات نشان می دهند که این افراد با ورزش کردن در آب و آب درمانی خواهند توانست درد و حساسیت های مفصلی خود را کاهش دهند.

ورزش های آبی از جمله شنا و اروبیک آبی همچنین کارکرد مفاصل آسیب دیده را بهبود می بخشند و با کاهش درد به شما کمک می کنند تا بهتر با بیماری روماتیسم مفصلی کنار بیایید.

2. تای چی

تای چی یک هنر رزمی سنتی چینی است که شامل حرکات آهسته بدن به همراه تمرکز ذهنی و تکنیک های تنفسی می شود. این ورزش منجر به بهبود کارکرد عضلانی و رفع گرفتگی آن ها در بیماران روماتیسم مفصلی می شود و همچنین درد و استرس روی بدن را هم کاهش می دهد. در یک پژوهش دیده شد این بیماران با ورزش تای چی توانستند احساس بهتری پیدا کنند و دید بهتری به زندگی خود داشته باشند!

شما می توانید این ورزش را به سادگی با شرکت کردن در کلاس های آموزشی یا دیدن ویدیوهای اینترنتی انجام دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

3. دوچرخه سواری

اگر به روماتیسم مفصلی مبتلا باشید، افزایش ضربان قلب و گردش خون نکته بسیار مهمی است. این موضوع به این دلیل است که بیماران روماتیسم مفصلی معمولا بیشتر در خطر بیماری ها و مسائل قلبی-عروقی قرار دارند. به همین دلیل باید فعالیت هایی را انجام دهند که جدا از سبک بودن، ضربان قلب را هم افزایش می دهند.

دوچرخه سواری هم یک ورزش سبک است که فشار و ضربه کمی به مفاصل وارد می کند و به خوبی گردش خون را افزایش می دهد. جدا از این، نسبت به خیلی از تمرین های هوازی دیگر آسان تر و لذت بخش تر است.

شما با دوچرخه سواری می توانید سلامت قلب و عروق خود را حفظ کنید، قدرت پاهایتان را افزایش دهید، گرفتگی و خشکی بدن را رفع کنید، سطح انرژی تان را افزایش دهید و همچنین جلوی درد و ناراحتی ها را هم بگیرید. فرقی ندارد در خانه یا باشگاه دوچرخه ثابت انجام دهید یا از خانه بیرون بزنید و از فضای باز لذت ببرید، در هر صورت دوچرخه سواری به شما کمک می کند زندگی شاداب تری داشته باشید و درد و ناراحتی را از خودتان دور کنید.

4. پیاده روی

پیاده روی و گام برداشتن در پارک ها و خیابان ها ممکن است کار خیلی ساده ای به نظر برسد و گمان کنید تأثیر چندانی روی سلامت شما نمی گذارد. ولی این ورزش یکی از سبک ترین و آسان ترین فعالیت هایی است که می توانید انجام دهید و با فواید فراوانی روبه رو شوید!

پیاده روی افزون بر افزایش ضربان قلب به شما کمک می کند مفاصل و ماهیچه های خود را هم نرم کنید و تنش آن ها را از بین ببرید تا با درد کمتری روبرو شوید. پژوهش ها نشان داده اند که تنها با 30 دقیقه پیاده روی در روز می توانید درد و ناراحتی را کاهش دهید و روحیه خود را تقویت کنید.

اگر نمی توانید به خوبی راه بروید یا در حفظ تعادل خود مشکل دارید، می توانید از عصاهای پیاده روی استفاده کنید. همچنین اگر با آب وهوا یا خیابان ها مشکل دارید، می توانید در مکان های سربسته پیاده روی کنید یا به سراغ گام برداشتن روی تردمیل بروید.

5. یوگا

ورزش محبوب یوگا برای درمان بسکمک از بیماری ها و مسائل سلامتی مفید و کارآمد است. این ورزش محبوب شامل حرکات کششی و تکنیک های تنفسی می شود و بدن شما را در یک شرایط آرامش بخش قرار می دهد. پژوهش ها هم نشان داده اند که این ورزش می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کمک کند.

این پژوهش ها ادعا دارند بیمارانی که یوگا کار می کنند، از درد کمتر و روحیه قوی تری برخوردار شده و همچنین کمتر به حساسیت و تورم مفاصل دچار می شوند.

یک خوبی یوگا این است که بدن شما را نرم می کند. به همین دلیل، انعطاف پذیری سراسر بدن را افزایش می دهد و همچنین منجر به بهبود دامنه حرکتی اندام ها می شود. در نتیجه، می تواند جلوی گرفتگی ها، خشکی ها و آسیب های مفاصل را بگیرد و درد و ناراحتی را از بین ببرد.

6. انجام سایر حرکات کششی

پزشکان و کارشناسان معمولا اجرای حرکات کششی را به بیماران روماتیسم مفصلی توصیه می کنند. آن ها پیشنهاد می کنند حرکاتی را انجام دهید که شامل کشیده و نرم شدن بازوها، پشت و کمر، باسن، جلو و پشت ران ها و همچنین ساق پا می شوند. بهتر است روز خود را با اجرای حرکات کششی آغاز کنید تا افزون بر نرم شدن بدن و کاهش درد، با افزایش انرژی و شادابی هم روبرو شوید.

افزون بر این، پزشکان پیشنهاد می کنند مشت کردن دست ها، خم و راست کردن مچ ها و همچنین کشش انگشتان شست را هم امتحان کنید تا جلوی گرفتگی و درد دستان خود را بگیرید.

7. تمرین های قدرتی

روماتیسم مفصلی به طور معمول منجر به ضعیف شدن ماهیچه ها و ریزش آن ها می شود. این موضوع هم درد مفاصل و گرفتگی آن ها را در پی دارد. شما با کمک تمرین های قدرتی می توانید نیروی ماهیچه ها را افزایش دهید و آن ها را قوی تر کنید تا جلوی درد مفاصل و اندام های بدن را بگیرید. زیرا ماهیچه های قوی تر بیشتر از مفاصل شما حمایت می کنند و آن ها را بهتر حرکت می دهند. در نتیجه می توانید بهتر کارهای روزمره را انجام دهید و کمتر با درد و ناراحتی روبه رو شوید.

تلاش کنید دست کم هفته ای دو تا سه بار وزنه بزنید و روی تقویت ماهیچه های بدنتان تمرکز کنید. برای تمرین های قدرتی با تنوع فراوانی روبه رو هستید و می توانید با دمبل و هالتر، کش های مقاومتی یا حتی با وزن بدن خودتان ورزش کنید.

سخن انتهای

فرقی ندارد کدام ورزش را انتخاب کنید؛ نکته مهم این است که از انجام آن لذت ببرید و حتما به برنامه خود پایبند بمانید. ممکن است برخی روزها احساس درد بیشتری داشته باشید و انگیزه خود را از دست دهید. در چنین مواقعی بهتر است فشار ورزش را کم کنید یا به سراغ ورزش دیگری بروید که سبک تر است. البته هیچ اشکالی ندارد اگر آن روز را به طور کامل استراحت کنید. بنابراین، به خودتان سخت نگیرید و نگذارید ورزش را به چشم یک کار اجباری و آزاردهنده ببینید.

اگر بدنتان ضعیف است یا مثلا نمی توانید با دستان خود وزنه و دمبل ها را نگه دارید، می توانید از کش های مقاومتی استفاده کنید که ورزش را ساده تر می کنند ولی همچنان تأثیر مثبت روی بدنتان می گذارند. حتی اگر نمی توانید بیشتر ورزش هایی را که نام بردیم انجام دهید و فقط توانایی راه رفتن دارید، کافی است به پیاده روی بسنده کنید و زمان خود را به این ورزش اختصاص دهید. بهتر است در ابتدا با سرعت کمتری پیاده روی کنید تا بدنتان با ورزش سازگار شود و حس بهتری داشته باشید.

در انتها، از قلم نیاندازید که روی بدنتان و واکنش آن دقت داشته باشید و اگر دیدید ورزشی برای شما مناسب نیست، دور آن را به کلی خط بکشید. همچنین پیشنهاد می کنیم پیش از انجام هر ورزشی به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و با او مشورت کنید. اگر ورزش برای شما مناسب بود و شرایطتان را بدتر نکرد، حتما آن را انجام بدهید تا افزون بر کاهش درد، از سایر فواید بی نظیر ورزش کردن هم بهره مند شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1986

به "7 ورزش ساده روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ورزش ساده روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید