آژانس اتمی غنی سازی با سانتریفیوژ های IR-4 در نطنز را تأیید کرد خبرنگاران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسماً شروع غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژ های پیشرفته IR-4 در نطنز را تأیید کرد.

آژانس اتمی غنی سازی با سانتریفیوژ های IR-4 در نطنز را تأیید کرد خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرگزلری دانشجو، از روزنامه آمریکایی واشنگتن پُست، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی رسماً گزارش های پیشتر منتشر شده در مورد شروع غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژ های پیشرفته IR-4 در نطنز را تأیید کرد.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه بنا بر گزارشی منتسب به آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ادعا کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را در نیروگاه زیرزمینی نطنز و با استفاده از نوع دوم سانتریفیوژ های پیشرفته موسوم به (IR-4) شروع نموده است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته ایران انتقال سه آبشار از مدل پیشرفته و متفاوت یک نیروگاه رو-زمینی در نطنز را به یک نیروگاه غنی سازی سوخت زیرزمینی شروع کرد. این نیروگاه هم اکنون در حال اجرا عملیات غنی سازی با سانتریفیوژ های مدل (IR-2) است.

رویترز در گزارش خود اضافه نمود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به اعضای این نهاد بین المللی مورخ دوشنبه اعلام نموده که روز پانزدهم مارس 2021 [برابر با 25 اسفندماه 1399]آژانس تأیید کرد که ایران گازدهی به آبشار 174 عددی از سانتریفیوژ های IR-4 را که پیش از این در سایت های غنی سازی سوخت زیرزمینی نصب شده اند، با گاز هگزافلوراید اورانیوم شروع نموده است.

لازم به ذکر است، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود که ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR 2 m در نطنز نصب خواهد نمود.

وی روز 9 بهمن ماه در پاسخ به پرسشی درباره نصب سانتریفیوژ های IR 2 m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: الان آمار دقیق ندارم، ولی با قاطعیت می گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR 2 m نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین ها را باید فراوری می کردیم و همزمان در حال فراوری و نصب این ماشین ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1527

به "آژانس اتمی غنی سازی با سانتریفیوژ های IR-4 در نطنز را تأیید کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس اتمی غنی سازی با سانتریفیوژ های IR-4 در نطنز را تأیید کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید