آیا کوه سبلان ثبت جهانی می گردد؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ثبت جهانی کوه سبلان در دست اقدام است!

مطابق با آنچه که در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شده است، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از شروع فرایند مربوط به ثبت جهانی کوه 4811 متری سبلام با حمایت مسئولان میراث فرهنگی کشور اطلاع داد. بنابر این گزارش روز شنبه در جریان بازدید مدیر کل حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پروژه های میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: عملیات ثبت جهانی کوه سبلان بعد از آنالیز و انجام طرح های مطالعاتی لازم پیگیری و انجام می گردد. با توجه به اهمیت خبر ثبت جهانی کوه سبلان تیم خبری خبرنگاران در ادامه گزارشی را در مورد این موضوع تهیه نموده است، با ما همراه باشید.

آیا کوه سبلان ثبت جهانی می گردد؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت این سازمان برآن شده است که کوه سبلان واقع در استان اردبیل به ثبت جهانی برساند. در این خصوص روز شنبه نادر فلاحی در جریان بازدید مدیر کل حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پروژه های میراث فرهنگی استان اردبیل چنین گفت: عملیات ثبت جهانی کوه سبلان بعد از آنالیز هایی که اجرا شده و همچنین انجام طرح های مطالعاتی لازم نیز در حال پیگیری است.

وی نیز به منظور برگزاری همایش علمی معرفی کوه سبلان با چشم انداز جهانی شدن نیز گفت: اقدام ثبت جهانی کوه سبلان می تواند با نظر استادان و کارشناسان علمی به معرفی بهتر و فراهم شدن بستر لازم جهت ثبت جهانی کوه سبلان نیز منجر گردد.

نادر فلاحی در ادامه گزارش ثبت جهانی کوه سبلان با اشاره به ضرورت تبیین و آنالیز صندلی سبلان از منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی نیز گفت: کوه سبلان با فرهنگ و تاریخ منطقه عجین شده و دارای ویژگی های منحصر بفرد است.

فلاحی نیز تاکید نمود: سبلان جزو معدود کوه های ایران است که فرهنگ، سنت و تاریخ منطقه آذربایجان و بویژه اردبیل با آن در هم آمیخته است و از منظر طبیعی نیز دارای اکوسیستم خاص می باشد. این کوه 4811 متری که در غرب شهر اردبیل قرار گرفته در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی نظیر نیر، سرعین، سراب، اردبیل و مشکین شهر شده است. دامنه های این کوه جذاب سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه نیز محسوب می گردد. در طول قرن هایی که گذشته این منطقه کوهستانی همیشه محل زیست جامعه شهری، روستایی به ویژه عشایر منطقه نیز بوده است.

کمی درباره کوه سبلان

در دامنه های شمالی، شرقی و جنوبی کوه های مرتفع و زیبای سبلان در زمان های دور آتشفشان بوده و دارای بیش از صد چشمه آبگرم می باشد. همین جاذبه در کنار برف های نشسته بر یال ها، همیشه جاذبه ای برای ورزش های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می رود.

این منطقه شمالی به دلیل آبگرم های طبیعی که در دامنه کوه های خود دارد، طبیعت بسیار جالب و هیجان انگیزی را برای گردشگران خود فراهم آورده و برای اسکی بازان در فصل تابستان شرایطی عالی برای اسکی سواری وجود دارد.

در مورد کوه های سبلان روایاتی وجود دارد که بعضی از آن ها از این منطقه به عنوان محلی برای ظهور و زیست زرتشت نیز یاد می نمایند و از این نظر بسیار در دید آن ها مکانی مقدس و مورد احترام به شمار می رود. برای این کوه عظیم 60 کیلومتر طول و 45 کیلومتر پهنا تخمین می زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به 6 هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله عظیم آن به سلطان مشهور است و علاوه بر این 2 قله دیگر به صورت هرم و کسری نیز دارا می باشد که آن ها هم بسیار معروف هستند. امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می نماید.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته است که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب می گردد و در بقیه سال یخ می بندد.

فاصله سرعین تا پیست اسکی آوارس تنها 24 کیلومتر است و یکی از پرجاذبه ترین دیدنی های منطقه سبلان است که هم تله سیژ دارد و هم آبشار و رودخانه و دشت های سبز و پر گل دارد، ضمن اینکه جاده اصلی آن هم قشنگ است.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 970

به "آیا کوه سبلان ثبت جهانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کوه سبلان ثبت جهانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید