الاخبار، شروط موفقیت میانجیگری اسلام آباد میان تهران و ریاض

به گزارش مجله گوگل ایرانی، روزنامه لبنانی الاخبار موفقیت میانجی گری نخست وزیر پاکستان میان تهران و ریاض را منوط به میزان درک سعودی ها از یک آشتی واقعی و همچنین مخالفت یا موافقت آمریکا با این قضیه دانست.

الاخبار، شروط موفقیت میانجیگری اسلام آباد میان تهران و ریاض

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی با عنوان عمران خان به ایران و سپس عربستان می رود: میانجیگری در گرو راهکاری جامع است، شروط و شرایط موفقیت سفر امروز نخست وزیر پاکستان در میانجیگری میان تهران و ریاض را از دیدگاه خود تشریح کرد.

در این یادداشت آمده است: تحرکات عمران خان در امتداد خط تهران - ریاض نشانه های مثبتی از شانس موفقیت ابتکار وی دارد. با اینکه هنوز معین نیست که آیا هدف از پیغام های سعودی دستیابی به یک راهکار جامع و گسترده است یا یک آتش بس امنیتی که فقط اجتناب از تکرار حملات علیه عربستان را تضمین می نماید و دوم اینکه آیا آمریکا به عربستان سعودی برای آشتی با ایران چراغ سبز داده است یا خیر؛ اما اگر چیزی غیر از این دو مورد باشد، اسلام آباد مانند بغداد موانع بسیاری بر سر راه میانجیگری خود خواهد دید.

الاخبار ابتکار عمل کنونی پاکستان را دارای ویژگی های مهمی خواند که می تواند دیوار بحران منطقه را بشکند و اضافه کرد: دلیلش این است که نخست وزیر پاکستان پس از حمله اخیر به آرامکو با ولی عهد سعودی در ریاض و سپس با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نیویورک دیدار نموده است و این واسطه گر پاکستانی در نیویورک حامل پیغام بن سلمان به رهبران ایران بود.

نویسنده توضیح داد: از سرگرفته شدن تحرکات عمران خان و سفر امروز وی به تهران و عزیمت چند ساعت بعدش به عربستان بدان معنی است که حداقل عزم پیشرفتی وجود دارد. اگرچه نخست وزیر پاکستان اعلام نموده بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار میانجیگری او نزد تهران شده بود، اما شانس موفقیت این میانجیگری محدود به کاهش تنش منطقه ای ، جنگ یمن و روابط سعودی و ایران دارد ، به خصوص که تور منطقه ای عمران خان شامل عربستان سعودی هم می گردد.

الاخبار ادامه داد: عمران خان گرچه کشورش کمترین ارتباطی با بحران ندارد، اما دارای معیناتی است که به وی امکان می دهد نقشی را ایفا نماید که شاید از نقش میانجیگری عراق آسان تر باشد. اسلام آباد با هر دو طرف ریاض و تهران روابط بسیار خوبی دارد و در عین حال می تواند نشان دهد که از یک طرف خاص جانبداری نمی نماید.

نویسنده با تاکید بر اینکه به نظر نمی رسد موفقیت دیپلماسی ارتباط زیادی با ماهیت طرف میانجیگر داشته باشد بیشتر از اینکه تصمیم طرفین مربوطه اهمیت دارد، گفت: برای تهران مسئله حل شده است.گفت وگو راه نهایی است. حتی اگر ایران مجبور گردد با استفاده از ابزارهای مختلفی به ریاض فشار آورد تا آن را برای حضور بر سر میز مذاکرات ترغیب کند. همانطور که با امارات انجام داد .

این روزنامه لبنانی تاکید نمود: با این وجود ایرانی ها حاضر نمی شوند خود را به عنوان سخنگوی متحدانشان در صنعا معرفی نمایند یا بخواهند بر آنها فشار بیاورند تا ریاض به یک پیروزی مجانی در جنگ که مستحق آن نیست دست یابد. از همین رو شرط موفقیت هر مذاکره ای را در توقف جنگ یمن به وسیله مذاکره یمنی ها با عربستان در ریاض می دانند.

الاخبار نوشت: این کمی متفاوت است. زیرا چشم انداز یمن مبهم است و کوشش های کشورهایی مانند عمان، عراق و روسیه برای گردهم آوردن ایرانی ها و سعودی ها تا همین اواخر در گرو تصمیم آمریکایی ها بوده است.

این روزنامه به نقل از منابع خود تاکید نمود: کوشش واسطه ها برای ایجاد یک کانال دیپلماتیک بین سعودی ها و ایرانی ها به طور لجستیکی به بن بست نرسیده است، بلکه مداخلات بعدی ایالات متحده برای دستیابی به نتیجه در آن بسیار تاثیرگذار است.

الاخبار در ادامه با طرح این سوال که در حال حاضر چه چیزی عوض شده است، اضافه کرد: نکاتی وجود دارد که به احتمال چرخش سعودی ها اشاره دارد. سخنان اخیر بن سلمان مبنی بر این است که وی راهکار سیاسی را بر راهکار نظامی با ایران ترجیح می دهد و این تکرار مواضع دولت آمریکاست. پس از اینکه برای ریاض روشن شد که امید بستن به حمله آمریکا هرگز به نتیجه ای نمی رسد و ثابت شد که واشنگتن از سقف فشارهای مالی به سمت یک حمله نظامی پیش نمی رود.

به عقیده نویسنده سعودی ها پس از تشدید عملیات یمن دریافتند که تنش جو منطقه ای به آنها آسیب می رساند و دقیقاً نتایجی برعکس حاصل شده که حمله به آرامکو و عملیات نجران نمونه آن است و آمریکا هم از متحد سعودی خود محافظت نمی نماید و بهای محافظت از آن را از پیش گرفته است.

الاخبار نوشت: بن سلمان موضع خود را در پیغامی که چند روز پیش برای عمران خان برد بیان نموده است. همان گونه که طرف پاکستانی و همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درخواست میانجی گری بن سلمان را تایید کرد. انتظار می رود که میانجیگر پاکستانی امروز سخنان مثبتی از هر کدام از کشورهای ایران و پاکستان بشنود، اما موفقیت این میانجیگری در گرو چراغ سبز آمریکا به ریاض است که هنوز این جنبه قضیه روشن نیست و اینکه آیا عربستان قادر است به مخالفت آمریکا کاری نداشته باشد.

این روزنامه تاکید نمود: از جمله شروط موفقیت ابتکار عمران خان در این است که درخواست عربستان از پاکستان فقط رساندن یک پیغام درباره تمایل ریاض به آتش بس جزیی برای حفاظت از خودش و اجتناب از حملات بیشتر نباشد به گونه ای که پرونده های مهم تری نظیر جنگ یمن را شامل نگردد که این امر توسط تهران تضمین نمی گردد.

در سرانجام آمده است: دو نشانه وجود دارد که پیش بینی اتفاقات آینده را بدون تصمیم جسورانه از طرف ریاض سخت می نماید: اول ، اینکه آمریکا تعداد بیشتری نیرو به عربستان سعودی اعزام می نماید و دوم نفتکش ایرانی در دریای سرخ مورد حمله قرار می گیرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 430

به "الاخبار، شروط موفقیت میانجیگری اسلام آباد میان تهران و ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاخبار، شروط موفقیت میانجیگری اسلام آباد میان تهران و ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید