تابستانی خاموش در راه است؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، همایون حائری با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیک سال آینده، اظهار کرد: وزارت نیرو برنامه منسجمی را برای پیک سال آینده تدوین نموده که بر اساس آن تا زمان پیک حدود 6000 مگاوات به ظرفیت فراوری کشور اضافه خواهد شد و این رقم قابل توجهی است.

تابستانی خاموش در راه است؟

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح، گفت: بخشی از این برنامه برعهده نیروگاه های حرارتی، بخشی برعهده صنایع و بخشی دیگر به وسیله تجدیدپذیر ها خواهد بود و از اکنون برنامه های آن نیز تنظیم شده و در دست اجرا قرار گرفته است.

بر این اساس، در حال ظرفیت منصوبه مجموع نیروگاه های ایران به 86 هزار و 215 مگاوات رسیده که از این مقدار 69 هزار و 622 مگاوات آن سهم نیروگاه های حرارتی بوده و از ابتدای سال تا نیمه آذرماه 95 درصد برق کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی فراوری شد؛ در این بازه زمانی سهم این واحد ها در تامین برق مورد احتیاج مشترکان 257 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

براساس برآورد های اجرا شده تا پیک سال آینده در 286 واحد نیروگاهی کشور طرح های ارتقای توان فراوری به ظرفیت 1113 مگاوات اجرایی می گردد، علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو نیز چندی پیش از افزایش ظرفیت فراوری برق کشور به 6000 مگاوات اطلاع داد و گفت: از این مقدار 4500 مگاوات به وسیله نیروگاه های حرارتی، گازی و بخار تامین گردد. برای فراوری برق در کشور برنامه چهارساله ای پیش بینی شده است. براساس این برنامه کسری موجود در فراوری برق کشور جبران خواهد شد. متاسفانه در تابستان گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته و در قطعی برق مصارف خانگی و صنعتی با مشکلاتی روبرو شدیم.

در این میان برای توسعه تجدیدپذیر ها نیز برنامه ریزی شده است؛ درحال حاضر ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در کشور یک درصد ظرفیت برق بوده و این درحالی است که براساس قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، باید به سهم پنج درصد از سبد انرژی الکتریکی کشور ارتقاء می یافت. برنامه های دولت سیزدهم در توسعه انرژی های تجدیدپذیر برای احداث 500 مگاوات تا پیک تابستان 1401 و احداث 10000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا سال 1404 تدوین شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1985

به "تابستانی خاموش در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستانی خاموش در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید