تجارت طلای سرخ؛ قربانی کرونا ، کاهش قیمت زعفران در بازارهای داخلی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، درگیری مهم ترین کشورهای مقصد صادرات زعفران ایران یعنی اسپانیا، ایتالیا و چین با کرونا، عملا صادرات زعفران ایران را متوقف نموده است.

تجارت طلای سرخ؛ قربانی کرونا ، کاهش قیمت زعفران در بازارهای داخلی

خبرنگاران - فرخنده رفائی: بسته شدن مرزهای صادراتی و توقف پروازهای بین المللی به ویژه پروازهای تجاری به دنبال شیوع کرونا در ایران، بازار کالاهای صادراتی را تحت تاثیر قرار داده و تقاضای واردات از ایران را به شدت کاهش داده بود اما با همه گیر شدن این ویروس، به ویژه گسترش شدید بیماری در اسپانیا که اولین مقصد صادراتی زعفران ایران بود و اعمال سیاست های بهداشتی و ایمنی پیشگیرانه در این کشور صادرات زعفران عملا متوقف شد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور در گفت و گو با خبرنگاران در این زمینه می گوید: کل صادرات زعفران کشور از جهت هوایی صورت می گیرد و در حال حاضر با توقف پروازها صادراتی هم صورت نمی گیرد. غلامرضا میری با بیان این که تقاضا و درخواستی هم برای خرید زعفران وجود ندارد ادامه می دهد: از 21 اسفند سال گذشته تمام بارهای سفارشی در انبارهای صادرنمایندگان باقی مانده و سفارش دهندگان به دلیل مسائل انبارداری و ترخیص حاضر به دریافت بار نبودند، به همین دلیل بیشتر شرکت های صادراتی از 25 اسفندماه در تعطیلی به سر می برند.

از ابتدای اسفندماه 98، به دنبال انتشار اخبار گسترش کرونا در ایران آمار صادرات زعفران فرایندی کاهشی را شروع کرد و با این که رقم صادرات تا سرانجام بهمن ماه 98 از آمار مدت مشابه سال 97 پیشی گرفته بود معاملات داخلی و خارجی کاهش یافت که این موضوع افت قیمت زعفران را نیز به دنبال داشت. به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران تا سرانجام بهمن ماه 97 رقم صادرات زعفران که 95 درصد آن از خراسان تامین می گردد 224 تن و در سرانجام بهمن 98 این رقم 227 تن بوده اما شیوع کرونا این فرایند رو به رشد را متوقف و صادرات را تعطیل کرد. کاهش معاملات، قیمت این محصول را کاهش داده به طوری که قیمت 9 تا 11 میلیون تومانی هر کیلوگرم زعفران تا پیش از شروع اسفندماه، به 8 تا 10 میلیون تومان در اواسط این ماه رسید اما در این نقطه هم متوقف نشد و فرایند کاهشی آن ادامه یافت، تا جایی که به گفته میری آخرین معاملات زعفران در بازار با رقمی بین 6 تا 9 میلیون تومان در هر کیلوگرم انجام گرفت.

  • انباشت زعفران در انبارها

اقتصاد جهان در رکود مطلق قرار گرفته است، صادرات و واردات در بیشتر کشورهای جهان متوقف شده، هرروز کشورهای بیشتری درگیر کرونا می شوند و کشورهای آلوده از لحاظ کنترل بیماری در شرایطی غیرقابل پیش بینی قرار دارند، در چنین شرایطی نمی توان حتی به طور تقریبی زمانی را برای بازگشایی دوباره بازارهای جهان و از سرگیری روابط تجاری بین المللی معین کرد. رسوب کالاهای صادراتی در انبارها نه تنها کیفیت را به ویژه در کالاهای کشاورزی کاهش می دهد بلکه بازار را نیز پس از برطرف بحران کرونا با پیک عرضه روبرو می نماید و کاهش بیش از پیش ارزش و قیمت کالاها دور از انتظار نیست. تمام واحدهای عرضه نماینده زعفران در اسفندماه خرید خود را انجام داده اند در حالی که به دلیل شرایط ایجاد شده پیروز به فروش نشده اند، بنابراین وقتی بازار باز گردد زعفران دارند و خریدی نمی نمایند. همچنین به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز 70 تن زعفران خریداری نموده که در انبارهای این سازمان موجود است. در 5 انبار بورس نیز 15 تن زعفران وجود دارد؛ کشاورزان هم نتوانسته اند در طول 4 ماهی که از فصل برداشت گذشته، تمام محصول خود را بفروشند و مقدار قابل توجهی زعفران نیز نزد کشاورزان وجود دارد. حتی صادرنمایندگان هم مقدار زیادی از سفارش های خود را ارسال ننموده اند.

میری که همزمان رئیس اتحادیه صادرنمایندگان زعفران خراسان نیز هست، نسبت به افت شدید قیمت این محصول بل بازگشایی بازارها هشدار می دهد و می گوید: 85 درصد زعفران فراوریی کشور صادر می گردد و شرایط بازار نیز تابع عرضه و تقاضاست. باید سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که با مدیریت عرضه، از افت قیمت و متضرر شدن کشاورزان جلوگیری گردد.

او همچنین با تمجید از سیاست خرید حمایتی زعفران می افزاید: ما هنوز نمی دانیم این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ زعفران یک کالای لوکس تلقی می گردد که در شرایط فعلی رغبتی برای خرید آن وجود ندارد ضمن اینکه بخش خصوصی که خریدار عمده زعفران است درحال حاضر تعطیل است و درآمدی ندارد، به همین دلیل دولت و سازمان تعاون روستایی باید با خرید زعفران از کشاورزان مانع فعالیت واسطه ها گردد و افت قیمت این کالا جلوگیری کند. در حال حاضر دلال ها به سراغ کشاورزان رفته اند و با این استدلال که ادامه بحران کرونا قیمت ها را بیش از این کاهش خواهد داد پیشنهاد خرید محصولشان را با 2 میلیون تومان زیر قیمت به آنها داده ند.

میری معتقد است اگر این سازمان با سودی تعیین محصولات مانده در انبارها را به واحدهای صادراتی یا بسته بندی بفروشد، با عادی شدن شرایط تمامی محصول صادر می گردد و ضرری متوجه کشاورزان نخواهد شد.

نایب رئیس شورای زعفران پیشنهاد دیگری نیز برای دولت دارد و آن این است که اگر به هردلیل توان یا اراده ای برای خرید زعفران های مانده نزد زعفران کاران وجود ندارد، تسهیلاتی که به سازمان تعاون روستایی ارائه می گردد در اختیار واحدهای صادراتی قرار گیرد تا آنها با خرید محصول، دست واسطه ها را کوتاه نمایند.

  • پیش بینی کاهش 50درصدی قیمت جهانی زعفران

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی پارسال 500 تن زعفران در ایران فراوری شد که 280 تن آن صادر شد. به دلیل فعالیت شرکت های متفرقه و غیررسمی، آمار دقیقی از مصرف داخلی موجود نیست اما برآوردها حاکی است تا 20 درصد از زعفران فراوریی ایران به مصرف داخلی می رسد. بخش قابل توجهی از زعفران ایران نیز به طور قاچاق از کشور خارج می گردد یا به طور قاچاق به کشورهای مقصد می رسد. در سال گذشته 15 تن زعفران به شکل قانونی و از مبادی رسمی به افغانستان صادر شده در حالی که افغانستان واردات زعفران از ایران را برای حمایت از تواید داخلی خود، ممنوع نموده است. اما همه گیری کووید19 حتی آمار قاچاق زعفران را نیز به صفر رسانده است، چون علاوه بر سختگیری کشورهای مقصد برای واردات کالا، افت شدید قیمت صرفه مالی قاچاق را نیز از بین برده است.

قبل از شیوع ویروس کرونا قیمت جهانی زعفران در بازارهای جهانی تا مرز یک هزار و 100 دلار نیز رسیده بود اما علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران هفته گذشته پیش بینی کرد پس از کرونا قیمت زعفران احتمالا به قیمت دهه 60 بازگردد، یعنی چیزی در حدود 400 تا 500 دلار برای هرکیلوگرم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 921

به "تجارت طلای سرخ؛ قربانی کرونا ، کاهش قیمت زعفران در بازارهای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت طلای سرخ؛ قربانی کرونا ، کاهش قیمت زعفران در بازارهای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید