تنبیه بدنی به فرایند رشد و سلامت بچه ها آسیب می زند

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تهران (پانا) - نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد که تنبیه بدنی بچه ها نه تنها موجب بهبود رفتار آنها نمی گردد بلکه به رشد و سلامت روانی این نونهالان هم آسیب می زند.

تنبیه بدنی به فرایند رشد و سلامت بچه ها آسیب می زند

به گزارش ایرنا، الیزابت گرشوف استاد علوم خانواده در دانشگاه تگزاس درآمریکا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هیچ مطالعه ای نشان نداده است که تنبیه بدنی کودک، بهبود رفتار وی را با گذشت زمان پیش بینی می نماید.

وی و همکارانش در این مطالعه تازه، یافته های 61 مطالعه را در آمریکا و هشت تحقیق بین المللی را آنالیز کردند. در تمام این مطالعات نحوه تغییر رفتار کودک پس از قرار گرفتن در معرض مجازات بدنی از جمله ضرب و شتم، آنالیز شد.

گرشف شرح داد: ما تمام مطالعات تنبیه بدنی را که رفتار بچه ها را در دو یا چند مقطع زمانی آنالیز می کرد، مرور کردیم. این کار به ما اجازه داد مشخص کنیم که آیا تنبیه بدنی تغییراتی را در رفتار بچه ها پیش بینی می نماید یا خیر؛ اگر تنبیه بدنی موثر بود، با گذشت زمان شاهد بهبودهایی در رفتار بچه ها بودیم اما عکس این موضوع را یافتیم.

وی یادآور شد: ما متوجه شدیم که تنبیه بدنی به مرور زمان پرخاشگری کودک و سایر مسائل رفتاری را افزایش می دهد. بعلاوه تنبیه بدنی، توانایی های شناختی [تفکر] بچه ها، روابط اجتماعی یا مهارت های اجتماعی کودک را تقویت نمی نماید.

اعضای تیم این مطالعه گفتند، نتیجه گیری آنها بدون توجه به جنسیت، نژاد کودک و اینکه آیا پرستار کودک هم در رفتارهای مثبت تر والدین دخیل بوده است یا خیر، به دست آمده است.

وی ادامه داد: محققان بعلاوه به این نتیجه رسیدند که هرچه کودک بیشتر در معرض تنبیه بدنی قرار گیرد، تأثیر منفی بر رفتار و روان او بیشتر خواهد بود.

این محقق یادآور شد: یافته ها روشن است: تنبیه بدنی برای رشد و سلامت بچه ها مضر است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تنبیه بدنی بچه ها نتیجه مثبت دارد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، بسیاری از کشورها پیش از این به این نتیجه رسیده اند بطوری که 62 کشور دنیا، تنبیه بدنی بچه ها را کاملاً مطابق با یک توصیه منتشر شده از سوی سازمان ملل، ممنوع اعلام نموده اند.

با این حال هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا، تنبیه بدنی بچه ها رفتاری عادی است.

نویسندگان این مطالعه گفتند: در آمریکا مجازات بدنی بچه ها برای والدین در هر 50 استان این کشور قانونی بوده و مجازات بدنی در مدارس در 19 استان قانونی است.

محققان بیان کردند که در سطح دنیای 63 درصد از کل بچه ها 2 تا 4 ساله - تقریباً 250 میلیون کودک - به وسیله مراقبین خود به طور مرتب در معرض مجازات جسمی قرار می گیرند.

با این حال این آنالیز بعلاوه نشان داد که بچه ها تنها قربانیان این پویایی نیستند. محققان گفتند: مراقبینی که بچه ها را مجازات بدنی می نمایند، رفتار خود آنها هم با گذشت زمان بدتر می گردد ، زیرا مداخلات بدنی آنها تشدید شده و به طور فزاینده ای خشونت می گیرند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1708

به "تنبیه بدنی به فرایند رشد و سلامت بچه ها آسیب می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنبیه بدنی به فرایند رشد و سلامت بچه ها آسیب می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید