فراوری بذر با کیفیت دانه های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می گیرد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت بذر یکی از تجارت های جهانی سودآور در جهان است و بر اساس آمارهای موجود ایران هم سالانه عددی حدود 700 هزارتن بذر گواهی شده فراوری می نماید.

فراوری بذر با کیفیت دانه های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می گیرد

ایران در تامین درصد بالایی از بذرهای مهم و پرمصرف کشور به بازارهای جهانی وابسته است. وابستگی که علاوه بر خروج اندازه زیادی ارز از کشور؛ فراوریات را هم کاهش می دهد به همین علت تعریف و تدوین برنامه های ملی برای خوداتکایی در تامین این بذرها می تواند ارزش مالی زیادی برای کشور داشته باشد و وابستگی به واردات را کاهش دهد.

یکی از بذرهای کاربردی و مهم که نقش تاثیرگذاری در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد؛ بذرهای دانه های روغنی است. حوزه ای که با 18 پروژه ملی و با کوشش شرکت های دانش بنیان و سرآمدان دانشی و تخصصی کشور قرار است در راستا توسعه یافتگی قرار گیرد.

3 پروژه در زمینه کلزا، 3 طرح ملی در حوزه آفتابگردان، 2 پروژه در زمینه فراوری پنبه، 1 پروژه برای فراوری کاملینا، 2 طرح ملی برای توسعه فراوری چغندرقند، 3 پروژه در زمینه فراوری حبوبات، و 5 پروژه برای فراوری سبزی و صیفی در دستور کار نهاده شده است.

با توجه به اهمیت بذر به عنوان نهاده اولیه در فراوری محصولات کشاورزی و مشکل تأمین بذر باکیفیت پس از اعمال تحریم ها حمایت از فراوری بذر به طور جدی تر در دستور کار کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهاده شد. این کار با یاری شرکت های دانش بنیان اجرایی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مهر 1401 بروزرسانی: 4 مهر 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2106

به "فراوری بذر با کیفیت دانه های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می گیرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فراوری بذر با کیفیت دانه های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می گیرد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بذر با کیفیت دانه های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید