جاب ویژن: بازار کار نامناسب؛ عامل اصلی نارضایتی تحصیلی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، سال ها از فارغ التحصیلی او می گذرد. با وجود اینکه مهندسی برق خوانده، اکنون به عنوان کارشناس مارکتینگ در یک شرکت خصوصی استارتاپی کار می نماید. نامش علیرضاست. وقتی از او درباره مسیر شغلی اش می پرسید، می گوید از همان ترم سوم تحصیل متوجه شدم بعد از فارغ التحصیلی نمی توانم با مهندسی برق به عایدی خوبی برسم. حتی همان موقع برایم گنگ بود که بعد از دانشگاه قرار است در چه کاری مشغول شوم؟ برای همین دیگر رغبتی به ادامه نداشتم و صرفا منتظر بودم تا مدرک لیسانسم را بگیرم بروم دنبال کار. او یکی از هزاران فارغ التحصیل دانشگاه است که اکنون از انتخاب رشته و دانشگاهش راضی نیست و در زمینه دیگر مشغول به کار شده. آنطور که جاب ویژن می گوید؛ امثال علیرضا در ایران کم نیستند.

جاب ویژن: بازار کار نامناسب؛ عامل اصلی نارضایتی تحصیلی

براساس گزارشی که جاب ویژن از تاثیر بازار کار در رضایت تحصیلی منتشر نموده؛ 60درصد از فارغ التحصیلان از رشته یا دانشگاه محل تحصیل خود راضی نیستند. براساس این گزارش که با نظرسنجی از 1800نفر از فارغ التحصیلان رشته ها و دانشگاه های مختلف منتشر شده، موارد مربوط به بازار کار به عنوان عامل نخست نارضایتی فارغ التحصیلان از رشته یا دانشگاه هاشان معرفی شده است.

آنطور که گزارش جاب ویژن نشان می دهد، در بین فارغ التحصیلانی که از رشته خود ناراضی هستند؛ 57درصد گفته اند بازار کار آن خوب نیست و 34درصد هم عایدی پایین مشاغل مرتبط با رشته شان را به عنوان عامل نارضایتی معرفی نموده اند. بعلاوه 55درصد از فارغ التحصیلانی که از دانشگاه محل تحصیلشان ناراضی هستند؛ دلیل این موضوع را عدم امکان شکل دهی شبکه ارتباطی برای ورود به بازار کار و پیشرفت شغلی عنوان نموده اند.

نارضایتی از رشته دانشگاهی رابطه قابل توجهی با شرایط شغلی افراد دارد. به طوری که این نارضایتی بین فارغ التحصیلان بیکار 62درصد و بین فارغ التحصیلان شاغل در بخش خصوصی 36درصد است که تفاوت معناداری دارد. بعلاوه نارضایتی از رشته تحصیلی در بعضی رشته ها بسیار پایین تر از حد معمول است. در بین آنها می توان به رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع، حقوق، مالی و حسابداری و مدیریت اشاره نمود که بیشترین مقدار رضایت از رشته تحصیلی را در بین فارغ التحصیلان دارد.

در طرف مقابل فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و بعضی رشته های مهندسی بیشتر از بقیه اعلام نموده اند که در زمینه ای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول فعالیت هستند. از جمله این رشته ها می توان به شیمی، ریاضی و آمار، ایمنی و محیط زیست، فیزیک، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت، زیست شناسی، علوم سیاسی و معماری و شهرسازی اشاره نمود.

براساس گزارش جاب ویژن؛ افرادی که در حوزه های دیجیتال مارکتینگ و سئو، خدمات و پشتیبانی مشتریان، خرید و تدارکات، مسئول دفتر، مدیر محصول، فراوری محتوا، بازرگانی، منابع انسانی و فروش مشغول به کار هستند، اغلب در دانشگاه رشته ای کاملا غیرمرتبط با موضوع فعالیتشان داشتند. این موضوع بعلاوه تاثیر زیادی برروی رضایت از رشته و دانشگاه محل تحصیل دارد. به طوری که مقدار نارضایتی در بین فارغ التحصیلانی که در حوزه های غیرمرتبط با رشته شان کار می نمایند 2.4برابر افرادی است که کار و تحصیلشان با هم مرتبط است.

دانشگاه محل تحصیل تاثیر بسیار زیادی هم در آینده شغلی و هم در مقدار رضایت از دوران تحصیل دارد. این تفاوت بسیار معنادارتر از رشته دانشگاهی است. به طوری که تنها 12درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، تهران و امیرکبیر از دانشگاه خود ناراضی هستند. این رقم برای فارغ التحصیلان دانشگاه های علمی کاربردی، پیغام نور و غیرانتفاعی به 60درصد می رسد. این گروه 4.3برابر فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، تهران و امیرکبیر از دانشگاه محل تحصیل خود ناراضی هستند.

از نگاه فارغ التحصیلان و به طور خاص کسانی که در پژوهش جاب ویژن شرکت نموده اند، بعضی رشته های پرتقاضا در بازار کار شرایط بهتری دارند. آنها معتقدند اگر روزی دوباره بخواهند به دانشگاه بروند و مجددا انتخاب رشته نمایند، در یکی از رشته های پزشکی و داروسازی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدیریت و مالی و حسابداری تحصیل خواهند کرد.

شرایط بازار کار برای فارغ التحصیلان حتی می تواند به عنوان دلیلی برای مهاجرت شناخته گردد. براساس گزارش جاب ویژن 67درصد از فارغ التحصیلان تمایل به مهاجرت دارند. در بین دلایل تصمیم به مهاجرت، بعد از نوسانات ارز، تورم و مسائل مالی؛ در رده دوم نارضایتی از شرایط شغلی و بازار کار قرار گرفته است که 49درصد بین دلایلشان به چنین موردی اشاره نموده اند.

باید دید تا چه میزان افرادی مثل علیرضا؛ فارغ التحصیل مهندسی برق شاغل در یکی از شرکت های استارتاپی در کشورمان هستند که به واسطه رشته و دانشگاه محل تحصیلشان، شرایط بازار کار را نامناسب می بینند و در پی اشتغال در زمینه های غیرمرتبط با تحصیل یا حتی مهاجرت هستند. متن کامل این گزارش را می توانید از سایت جاب ویژن دانلود و مطالعه کنید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2264

به "جاب ویژن: بازار کار نامناسب؛ عامل اصلی نارضایتی تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاب ویژن: بازار کار نامناسب؛ عامل اصلی نارضایتی تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید