حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی فراوری ادامه داشته باشد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان وبلوچستان گفت: مدیریت و حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی فراوری و توانمندشدن طرح ادامه داشته باشد و سپس به مردم واگذار گردد.

حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی فراوری ادامه داشته باشد

احمد علی موهبتی در ملاقات با عسگری نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و اکبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مدیریت و حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی باید ادامه داشته باشد چرا که این طرح همانند کودکی نوپاست که باید دستش گرفته گردد.

وی اضافه نمود: در طرح 46 هزار هکتاری بهره برداری از آب و خاک باید به حداکثر برسد و برای این منظور شیوه های نوین کشت و نظام بهره برداری باید انجام گردد.

استاندار اضافه نمود: برای مدیریت طرح مباحث مختلفی از جمله اختصاص بودجه و یا تشکیل نهادی مستقل همچون سازمان عمران سیستان که قبلاً وجود داشت، مطرح شده است.

وی تاکید نمود: باید ردیف اعتباری در بودجه سال آینده برای آن در نظر گرفته گردد و در برنامه هفتم نیز ادامه داشته باشد و بعد از برنامه های هفتم که غنی سازی و توانمندسازی طرح انجام گردد، دولت نقش مدیریت را به مردم واگذار نماید.

موهبتی گفت: در اعتبارات استان چالش های جدی وجود دارد و از این محل نمی توانیم به این حوزه یاری کنیم چراکه شاخص های استان بسیار پایین هستند و در حوزه های مختلف قدرت مانور که بتوانیم به این بخش یاری کنیم فراهم نیست.

وی اضافه نمود: در حال حاضر یکی از اشکالات کار عدم یکپارچه سازی اراضی است و کشاورزان در منطقه در زمین های کوچک و به صورت سنتی کار می نماید و در حوزه یکپارچه سازی الگویی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین کشاورزی در حال حاضر تنها در 6 ماه از سال منجر به اشتغال کشاورز می گردد که باید به گونه ای برنامه ریزی گردد تا کشاورزی در طول سال و در کنار آن کارهایی همچون دامپروری منجر به فراوری و اشتغال گردد.

عسگری نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این ملاقات پروژه سیستان را یک مگاپروژه قوی در سطح کشور مطرح کرد و گفت: در کمیسیون آب و کشاورزی بدنبال این هستیم که بعد از اتمام و بهره برداری این پروژه مدیریتی واحد بر آن حاکم گردد.

وی اضافه نمود: رایزنی هایی با کمیسیون تلفیق اجرا شده که اعتباری سالیانه برای مدیریت این پروژه اختصاص گردد و با توجه به تورم سالیانه این اعتبار افزایش یابد.

نماینده مجلس گفت: وزارت خارجه نیز باید حق آبه معین شده بر اساس توافقاتی که در گذشته انجام شده را پیگیری نماید.

وی تاکید نمود: رویکرد و نگاه کمیسیون آب و کشاورزی در مجلس در مورد این پروژه رونق فراوری و اشتغال است به گونه ای که فضایی شکل بگیرد که حرکتی معکوس از حاشیه نشینی به سمت روستاها شکل بگیرد و هم اکنون چنین بستری آماده شده است.

عسکری ادامه داد: اشکالاتی بر این پروژه وارد است که از جمله آن می توان کشت سنتی در منطقه را نام برد که باید به کشت مکانیزه تغییر یابد.

وی افزود: در بحث آبیاری نیز 4 یا 5 برابر روش های نوین آب مصرف می گردد.

نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی تاکید نمود: در حوزه یکپارچه سازی اراضی نیز باید حرکتی صورت بگیرد و این امر نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.

عسگری با بیان اینکه مجموعه 46 هزار هکتاری و همچنین مناطقی همچون ایلام و خوزستان استعداد بسیار خوبی در فراوری نهاده های دامی دارند، اضافه نمود: در حوزه مسائل مربوط به نهاده های دامی 9.2 میلیون تن احتیاج سالیانه ذرت است که حدود 2 میلیون تن فراوری می کنیم و احتیاج به سویا 4.3 میلیون تن است که حدود 300 تا 400 هزار تن فراوری می کنیم.

وی گفت : در بحث جو نیز شش و نیم میلیون تن احتیاج سالانه است که 50 درصد آن را فراوری می کنیم و 50 درصد آن وارد می گردد که اگر در سیستان و مجموعه 46 هزار هکتاری و همچنین خوزستان و ایلام مدیریت شوند می توانیم در فراوری نهاده های دامی به نقطه مطلوبی برسیم و از تنش های مالی وارد شده در بحث نهاده های دامی و انحصار واردات این نهاده ها جلوگیری گردد.

علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت کشاورزی نیز از بهره برداری و افتتاح طرح 46 هزار هکتاری تا انتها آذرماه اطلاع داد و گفت: بر اساس پیگیری ها، بهره برداری از این طرح تا انتها آذر ماه انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1326

به "حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی فراوری ادامه داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از طرح 46 هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی فراوری ادامه داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید