خانه غرشمارهای خراسان در خطر تخریب

به گزارش مجله گوگل ایرانی، سحر وحدت - خراسان رضوی-خبرنگار: کوی گلستان سبزوار محله ای در مرکز شهر با سکونت حدود 3 هزار نفر از اقوام غرشمار است که به دلیل وجود خانه های فرسوده و نبود بعضی از امکانات شهری به محله ای محروم تبدیل شده است.

خانه غرشمارهای خراسان در خطر تخریب

خراطی، آهنگری، ابزارفروشی و نمدمالی از جمله مشاغل اهالی خونگرم این محله است که طی چند سال اخیر به دلیل بی توجهی مدیران شهری بخشی از جمعیت آن به دیگر شهرها مهاجرت نموده اند. بافت فرسوده و قدیمی این محله برای اهالی و ساکنان خطرآفرین است. به همین دلیل مردم خواهان مرمت و نوسازی خانه ها و مغازه های خود هستند. شهرداری اعلام نموده با توجه به طرح تفصیلی باید اقدام گردد، اما میراث فرهنگی مخالف طرح است، اجازه اجرای آن را به شهرداری نمی دهد و باید طرح نهایی را خودشان تهیه نمایند، اما تاکنون خبری نشده است.

این معطلی در تهیه طرح نارضایتی اهالی، مسئولان و فرماندار سبزوار را به همراه داشته است. فرماندار سبزوار چندی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر این که کوی گلستان ویترین شهر سبزوار است، بیان نمود: با توجه به معطلی میراث فرهنگی، این محله قدیمی و تاریخی تخریب می گردد. کوی گلستان ظرفیتی ویژه در شهرستان است که باید با همکاری مسئولان استانی، شهری و محلی محرومیت ساکنان آن رفع گردد.

  • آنالیز علمی مسائل کوی گلستان

مسائل کوی گلستان و دیگر محلات شهر سبزوار باید به صورت علمی آنالیز و پیگیری گردد. رئیس شورای اسلامی سبزوار می گوید: نباید هر کسی در خصوص کوی گلستان نظر بدهد، زیرا چنین نظرهایی نمی تواند برای این محله کارساز و موثر باشد. به گفته علی اکبر فروغی مطالعات علمی کوی گلستان از سوی دانشگاه حکیم سبزواری در حال اجرا است و پس از آنالیز های علمی، برای اجرایی شدن باید به مدیران شهری منتقل گردد. وی با بیان این که در خصوص کوی گلستان سبزوار باید نگاه ما به سمت گردشگری و در راستای حفظ ظرفیت های میراث فرهنگی باشد، ادامه می دهد: ضرورت دارد به صورت کارشناسی و علمی و با در نظر دریافت ظرفیت تاریخی و فرهنگی برای کوی گلستان تصمیم گیری کنیم.

  • میراث فرهنگی برنامه های خود را اعلام کند

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار می گوید: تاکنون 3 نامه درباره توضیح خدمات در کوی گلستان به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شده است. به گفته اسماعیل نصرآبادی میراث فرهنگی باید برنامه های خود را برای کوی گلستان اعلام کند. در این راستا 3 جلسه با حضور مسئولان میراث فرهنگی شهرستان برگزار گردید و آنها معتقد بودند باید مطالعات در این منطقه انجام گردد. وی می افزاید: در همین زمینه 5 جلسه با دانشگاه حکیم سبزواری برای انجام مطالعات برگزار کردیم و در نهایت این دانشگاه توضیح خدمات را آماده کرد. در حال حاضر منتظریم اداره کل در این زمینه نظرش را اعلام کند تا تعیین گردد چه اقدامی باید در این منطقه انجام دهیم.

نصرآبادی با بیان این که هر اقدامی با هزینه های برابر توسط اداره راه و شهرسازی، شهرداری و میراث فرهنگی انجام می گردد، ادامه می دهد: اداره میراث فرهنگی به عنوان متولی باید توضیح خدمات و مطالعات را قبول و قرارداد منعقد کند. این مسئول اضافه می نماید: در توضیح خدمات ذکر شده بخشی از کار که اضطراری است باید سریع تر انجام گردد. دانشگاه نیز قبول نموده که تا 2 سال اگر برای پروانه کسب، کسی از اهالی اقدام کرد، نقشه ها را رایگان تهیه و به کمیته فنی استان ارسال کند. وی معتقد است؛ میراث فرهنگی سخت ترین ضوابط را دارد و پس از آنالیز ها باید طرح نهایی تصویب گردد.

  • مخالفت میراث فرهنگی با تعریض

در طرح تفصیلی شهرستان سبزوار طرح تخریب معابر کوی گلستان پیش بینی شده است، زیرا خیابان ها و معابر 12 متری، 10 متری و 8 متری دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار هم می گوید: طرح شهرداری سبزوار در خصوص کوی گلستان برای تخریب و بازسازی است. برای تعریض کوچه ها بناها باید تخریب شوند. در نقشه طرح تفصیلی این گونه پیش بینی شده، اما میراث فرهنگی اعلام نموده است که به دلیل اهمیت خاص کوی گلستان امکان تخریب و بازسازی در این محله وجود ندارد.

مرتضی احمدی می افزاید: میراث فرهنگی در خصوص کوی گلستان به دنبال ارائه طرح مرمت و نوسازی است و در طرح میراث فرهنگی، کوچه های کم عرض تخریب نمی شوند و اجازه تعریض وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون طرح میراث فرهنگی در خصوص کوی گلستان ابلاغ شده است یا خیر، می گوید: میراث فرهنگی طی یک سال گذشته قراردادی منعقد نموده ولی تاکنون این طرح را به شهرداری سبزوار ابلاغ ننموده است. تا زمانی که طرح ابلاغ نگردد، براساس طرح تفصیلی در این محله اقدام می کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار با تاکید بر این که متاسفانه ساکنان کوی گلستان به دلیل ارائه نشدن طرح میراث فرهنگی در بلاتکلیفی به سر می برند، بیان می نماید: در طرح میراث فرهنگی ساکنان کوی گلستان برای دریافت خدماتی مانند اورژانس و آتش نشانی با مشکل روبرو می شوند و مسئولان میراث فرهنگی باید نسبت به این موضوع توجه نمایند.

  • اجرای طرح شهرداری امکان پذیر نیست

اهالی کوی گلستان، فرهنگ خاصی دارند بنابراین باید همگی در کنار یکدیگر زندگی نمایند. ساکنان این محله نباید در سطح شهر پخش شوند، چون فرهنگ آنها با دیگر شهروندان سازگاری ندارد. سرپرست پایگاه میراث فرهنگی سبزوار در این باره می گوید: طرح شهرداری سبزوار برای کوی گلستان، تعداد زیادی از ساکنان را در سطح شهر پخش می نماید. محسن برآبادی می افزاید: طرح شهرداری برای ساماندهی کوی گلستان قابلیت اجرایی ندارد و میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت نموده است. به گفته وی، اجرای طرح بازسازی و بازآفرینی شهرداری سبزوار، محله کوی گلستان را با خاک یکسان می نماید و باعث احداث مجتمع های تجاری و مسکونی می گردد ولی کوی گلستان باید با همان فرهنگ ساکنان و آداب و رسوم حفظ و بهسازی گردد.

برآبادی کوی گلستان را یکی از قابلیت های ویژه گردشگری در سبزوار می داند و می افزاید: میراث فرهنگی برای ساماندهی کوی گلستان طرحی در دستور کار قرار داده و هم اکنون در حال اجرا مطالعات است. با این مطالعات تعیین می گردد که ما چقدر حق مداخله در این محله داریم. وی در خصوص آخرین وضعیت کوی گلستان می گوید: در جلساتی که برگزار گردید مقرر شد دانشگاه حکیم سبزواری طرح راهبردی برون رفت از مسائل کوی گلستان را تهیه کند. دانشگاه توضیح خدمات را تهیه نموده و به شورای فنی استان ارسال شده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی سبزوار می افزاید: جلسه شورای فنی هر ماه برگزار می گردد و در نهایت اعضا باید تصمیم بگیرند. حجم ارائه درخواست ها، طرح ها و مسائل به این شورا زیاد است و این امر منجر به زمان بر شدن رسیدگی به درخواست ها می گردد. ما طرح را ارسال و اضطرار آن را اعلام نموده ایم ولی هنوز خبری نشده است. به گفته برآبادی براساس این طرح، نوع و میزان مداخله هر ارگان تعیین می گردد. همچنین قرار است شهرداری ابنیه خطرآفرین را تعیین و به دانشگاه حکیم سبزواری معرفی تا دانشگاه با همکاری پایگاه میراث فرهنگی نسبت به تهیه طرح استحکام بخشی آنها اقدام کند، اما هنوز شهرداری بنایی را معرفی ننموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 331

به "خانه غرشمارهای خراسان در خطر تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه غرشمارهای خراسان در خطر تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید