راه آهن زاهدان - بیرجند، محصول مشترک چین و روسیه!
به گزارش مجله گوگل ایرانی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اعلام نمود: اعتبارات خط ریلی زاهدان - بیرجند از دو جهت فاینانس چینی و تسهیلات از روسیه پیگیری می گردد که حدود 70 درصد آن را روسیه پرداخت می نماید و مقرر شده به مدت پنج سال این پروژه به بهره برداری برسد.

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.
به گزارش خبرنگاران، خط ریلی زاهدان-بیرجند به طول 600 کیلومتر که قرار بود اعتبارات آن به وسیله شرکت چینی تامین گردد، اخیرا اعلام شد که هیات دولت 700 میلیون یورو تسهیلات ارزی برای آن مصوب نموده است که از محل تسهیلات روسیه تامین خواهد شد.
عباس خطیبی - معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور - در گفت وگو با خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت خط ریلی زاهدان - بیرجند و چگونگی تامین اعتبار آن اظهار کرد: برای احداث و تکمیل خط ریلی زاهدان - بیرجند و اتصال آن به شبکه سراسری ریلی به وسیله ایستگاه یونسی دو راستا تامین اعتبارات را به موازات پیگیری می کنیم. نخست تامین اعتبار به وسیله فاینانس چینی و دوم به وسیله وام روسیه که در حال حاضر برای تامین فاینانس چینی در حال مذاکره هستیم و مصوبه مورد نظر برای تسهیلات روسی نیز دریافت شده است.
وی با اشاره به این که حدود 70 درصد از اعتبارات مورد احتیاج این خط ریلی به وسیله تاسیسات ارزی روسیه تامین می گردد، اضافه نمود: براساس مذاکرات انجام شده با روسیه مقرر شده پنج میلیارد دلار وام از این کشور دریافت گردد که بخشی از باقیمانده آن به میزان 700 میلیون یورو به خط ریلی زاهدان - بیرجند اختصاص می یابد و به صورت همزمان با چینی ها در حال مذاکره هستیم که البته مشکلاتی هم در این راه وجود دارد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان این که به صورت همزمان برای دریافت 300 میلیون یورو اعتبار خط ریلی چابهار - زاهدان از صندوق توسعه ملی نیز در حال پیگیری هستیم، ادامه داد: براساس مذاکرات انجام شده، این تسهیلات به وسیله روسیه به تصویب رسیده است و مقرر شده راستا و نقشه های آن را به طرف روسی بدهیم تا بتوانیم براساس آن تسهیلات مورد نظر را دریافت کنیم.
خطیبی با اشاره به فراهم شدن این بستر برای دریافت تسهیلات خارجی طی 15 روز گذشته، اظهار کرد: قرارداد خط ریلی زاهدان - بیرجند و اتصال آن به ایستگاه یونسی با کنسرسیوم بخش خصوصی منعقد شده که زمان اجرای آن نیز پنج ساله بوده و آخرین خبر این است که اگر بتوانیم مجوزهای لازم را در جلسه اخیر هیات امنای صندوق دریافت کنیم، کار اجرایی آن شروع می گردد و نهایتا می توانیم پیگیر وضعیت آن باشیم.
وی گفت: انجام پنج پروژه ریلی تهران - همدان، ملایر - کرمانشاه، مراغه - ارومیه، قزوین - رشت و میانه - بستان آباد در سه سال گذشته به طول 850 کیلومتر نشان دهنده توان بالای این شرکت در احداث خطوط ریلی است و اگر اعتبارات و تسهیلات مورد احتیاج به موقع تامین گردد، قطعا قدرت و سرعت پروژه ها افزایش خواهد یافت.
منبع: خبرگزاری ایسنا