روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تاریخچه روز جهانی مبارزه با بیابان زایی

مجمع عمومی سازمان ملل، از سال 1994 هر ساله، 17 ژوئن را روز جهانی مبارزه با بیابـان زایـی و خشکسالی (WDCD) گفت. این روز در واقع بهانه ای است برای آگاهی درباره پدیده بیابـان زایـی و اثرات خشکسالی در کشورهایی که به طور جدی با خشکسالی یا بیابان زایی روبرو هستند. یکی از راه های مبارزه با بیابان زایی، افزایش سطح آگاهی عمومی برای توجه به مسایل محیط زیست و زمین است. این روز فرصت خوبی است تا به وسیله آمـوزش، تقویت مشارکت اجتماعی مردم، همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، برای حل این مشکل قدم برداشت.

روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی

چرا روز دنیای مبارزه با بیابان زایی؟

زندگی بـیش از 250 میلیـون نفـر بـه طـور مستقیم تحت تاثیر بیابان زایی قرار داشته و حدود یک میلیارد نفر در بیش از صد کشور دنیا در معرض خطر هستند. سازمان ملل متحد پیش بینی نموده است که تا سال 2045، در نتیجه بیابان زایی، 135 میلیون نفر ممکن است آواره شوند. ایران نیز کشوری است که بیشترین اقلیم آن از مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل شده. از گذشته های دور نیز مناطق زیادی از ایران دچار خشکسالی می شدند و حتی نشانه های آن نیز در مراسم و آیین های طلب باران نیز دیده می گردد. یکی از تبعات افزایش مناطق بیابانی پدیده ریزگردهاست که این روزها گریبانگیر بعضی از استان های ایران نیز شده است.

چه عواملی باعث بیابان زایی می شوند؟

  • از بین رفتن درختان و پوشش گیاهی برای مصارف مختلفی مانند ساخت و ساز و....
  • چرای بیش از حد دام ها؛ استفاده بیش از حد از گوشت و گسترش صنعت دامپروری یکی از این عوامل است.
  • کشاورزی بی رویه

برای جلوگیری از بیابان زایی چه می توان کرد؟

  • کم کردن مصرف گوشت در وعده هایی غذایی روزانه.
  • مدیریت مصرف آب در زندگی شخصی.
  • کاشت درخت منطبق با اقلیم هر منطقه و کوشش برای احیای جنگل ها.
  • مدیریت آب در مصارف کشاورزی از راه هایی مانند: صرفه جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از آب تصـفیه شـده، جمـع آوری آب باران، استفاده از آب شیرینکن و یا استفاده مستقیم از آب دریا برای گیاهان نمک دوست.
  • استفاده از بقایای درختان هرس شده به عنـوان مـالچ در مـزارع کشاورزی: با این کار نفوذ آب در خاک افزایش و تبخیر آن کاهش پیدا می نماید.
منبع: دالاهو
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 254

به "روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید