ستون های تخت جمشید تاب مقاومت ندارند؛ این بار پتروشیمی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تخت جمشید در معرض خطر است. گل سنگ و فرونشست از یک سو و اینک پتروشیمی شیراز ناخواسته در حال تخریب شاخص ترین بنای ایران باستان هستند.

ستون های تخت جمشید تاب مقاومت ندارند؛ این بار پتروشیمی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، یادمان تاریخی تخت جمشید، شاخص ترین بنای بجا مانده از دوران ایران باستان است که با عوامل تخریبی متعددی از جمله عوامل طبیعی، گل سنگ، فرونشست و... و. روبرو است.

اما اکنون بعضی مدیران شهرستان مرودشت که این میراث غنی در حریم این شهرستان واقع شده بر این عقیده هستند که عوامل انسانی و صنعتی از جمله فعالیت پتروشیمی شیراز که در این منطقه قرار گرفته است نیز بر فرایند تخریب این اثر تاریخی شاخص تاثیرگذار است.

  • تخت جمشید را در خبرنگاران دنبال کنید

این موضوع در حالی از سوی بعضی مسئولان مطرح شده که در حال حاضر گروه خارجی مرمتگران بدون مرز نیز در حال مرمت بخش هایی از مجموعه جهانی تخت جمشید در قالب فصل دوم کار خود در این مکان هستند، عملیات این مرمت از اواخر مهرماه 98 شروع شده و حدود یک ماه و نیم ادامه دارد.

پتروشیمی شیراز در دامنه کوهی در راستا شیراز به سمت مرودشت واقع شده که وجود ارتفاعات در یک سمت این مجموعه باعث شده آلایندگی های ناشی از فعالیت این واحد صنعتی به سمت شهر مرودشت و مجموعه جهانی تخت جمشید روانه گردد و در شرایط وارونگی جوی به ویژه در فصل سرد موجب می گردد که آلایندگی ها در سطح شهر مرودشت و تخت جمشید ثابت گردد و بر شرایط زیست محیطی این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

  • حقایقی تازه درباره نیروی کار در دوره هخامنشیان | زنان کارگر ترفیع می دریافتد

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان مرودشت به اثرات مخرب پتروشیمی شیراز بر تخت جمشید اشاره نمود و گفت: باید براساس مطالعات علمی، راهکارهای لازم در این مورد در نظر گرفته گردد.

  • آشنایی با آثار باستانی تخت جمشید
  • تخت جمشید؛ یادگار عصمت غمگین اعصار

محمد کریم میرزایی که در نشست هماهنگی مسائل حقوقی آثار ثبت جهانی استان فارس سخن می گفت با اشاره به قرار دریافت میراث جهانی تخت جمشید و آثار مهم دیگری همچون نقش رستم، نقش رجب و شهر استخر در این شهرستان گفت: فعالیت پتروشیمی شیراز، اثرات مخربی بر میراث جهانی تخت جمشید باقی می گذارد و باید هرچه زودتر اقدامات لازم برای برطرف این خطر از سر این میراث جهانی انجام گردد.

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی مجموعه تخت جمشید با آثار جهانی سایر نقاط استان فارس از جمله کازرون و فیروزآباد متفاوت است زیرا اطراف تخت جمشید اراضی گسترده با ارزش افزوده زیاد وجود دارد که مسائل عمومی بسیاری را به وجود آورده است.

میرزایی افزود: با توجه به خصوصیات منحصر به فرد و شرایط جغرافیایی و طبیعی متفاوت هر یک از میراث ثبت جهانی شده استان فارس، احتیاج است که کارگروه های تخصصی و جداگانه ای برای هر یک از این میراث جهانی مطابق با شرایط آن اثر در هر شهرستان ایجاد گردد.

  • عکس: امیر صادقیان
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 535

به "ستون های تخت جمشید تاب مقاومت ندارند؛ این بار پتروشیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون های تخت جمشید تاب مقاومت ندارند؛ این بار پتروشیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید