سوالات بی پاسخ و مقصران ناشناس

به گزارش مجله گوگل ایرانی، یک ماه و نیم از حادثه ریلی تهران-زاهدان گذشت اما با وجود اینکه چند روز بعد از واژگون شدن این قطار، رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن علت این حادثه را بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس اعلام نمود، هنوز مقصران و انگیزه های آن ها معین نشده است.

سوالات بی پاسخ و مقصران ناشناس

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ساعت 16 چهارشنبه ماه گذشته (سوم مهر ماه) خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان -تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از 42 نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی 45 روز گذشته علت دقیق بروز این سانحه و انگیزه مسببان آن اعلام نشده است.

البته شرکت راه آهن در روزهای نخست پس از این حادثه تنها به صدور بیانیه کتبی که غالبا هم پیغام های تکراری را در برداشت، اکتفا می کرد؛ تا اینکه پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به مجله گوگل ایرانی گفت: پس از انجام آنالیز های مختلف، علت سانحه تعیین و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی اضافه کرد: بعضی افراد ناشناس حدود 170 تا 180 پیچ و پابند ریل را در طول حدود 50 تا 60 متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می توان گفت که ریل از طریق پیچ و پابند به تراورس متصل می شوند و اگر این پیچ ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می شود.

پس از این حادثه بارها و بارها مسئولان مختلف بر تعیین شدن علت باز شدن این پیچ و پابندها توسط افراد ناشناس و شناسایی و برخورد با مسببان این سانحه تاکید کردند اما تا کنون این اتفاق نیافتاده است و خبر تازه ای در این باره گفته نمی شود.

روز گذشته هم سعید رسولی -مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران- در پاسخ به سوال خبرنگار مجله گوگل ایرانی مبنی بر اینکه چرا تا کنون مسببان و انگیزه آن ها از این اقدام تعیین نشده است، این گونه پاسخ داد که همه آنچه که باید گفته شده و مسائل مختلف در این زمینه بیان شده است.

البته محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی - 11 روز پس از این حادثه خاطرنشان کرد که سانحه ریلی قطار زاهدان - تهران تروریستی نبود و همچنان علت دزدیدن پیچ و پابند ریل در حال آنالیز است اما چند روز پس از این اظهارات آقای وزیر، سید ابوالفضل موسوی بیوکی - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- در گفت وگو با مجله گوگل ایرانی، درباره آخرین آنالیز های کمیسیون عمران برای پیگیری حادثه قطار زاهدان- تهران، به مسائل و نکات جالب توجهی اشاره نمود که هنوز کسی به آن پاسخ نداده است؟

وی گفت: باید حادثه قطار زاهدان - تهران با ارائه گزارش از سوی همه بخش های دخیل در آن با دقت مورد آنالیز قرار گیرد تا در نهایت با تحقیقات کارشناسی علت وقوع این حادثه روشن شود. بر اساس گزارش ها بیش از 170 پیچ از ریل راه آهن باز شده بوده که دو علت می تواند داشته باشد. یا به قصد دزدی این کار اجرا شده و یا می تواند انگیزه خرابکاری پشت این ماجرا باشد. بر اساس گزارش نیروی انتظامی منطقه تاکنون باز شدن پیچ ها سابقه داشته اما بلافاصله ترمیم می شدند. باید آنالیز های دقیق انجام شود تا علت اصلی روشن شود.

موسوی بیوکی ادامه داد: نیروهای امنیتی اظهار داشتند که ماجرا امنیتی نبوده است، اما از سوی دیگر شواهد نشان می دهد تعداد پیچ های باز شده و قیمت آن ها ارزش دزدی نداشته است. اکنون موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید تحقیقات و کار کارشناسی ادامه یابد تا دلیل اصلی این حادثه روشن شود.

حالا پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از وقوع این حادثه تلخ و ناگوار، جای سوالات بسیاری در ذهن مردم باقی است که بی جواب مانده اند، اینکه دقیقا این پیچ در چه ساعتی باز شده و چرا به گفته نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بلافاصله ترمیم نشده است، مقصران حادثه چه کسانی هستند و انگیزه شان از این اقدام چه بوده است و نهایتا اینکه کدام دستگاه در این میان بیشترین سهم را در وقوع این حادثه ریلی داشته است؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 522

به "سوالات بی پاسخ و مقصران ناشناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالات بی پاسخ و مقصران ناشناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید