صرفه جویی 50 درصدی آب با طرح کشت انتظاری سیب زمینی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان طرح کشت انتظاری سیب زمینی در دهگلان به بهره برداری رسید که این طرح موجب صرفه جویی 50 درصدی آب می گردد.

صرفه جویی 50 درصدی آب با طرح کشت انتظاری سیب زمینی

به گزارش خبرنگاران، طرح کشت انتظاری سیب زمینی برای بار دوم در وزارت جهاد کشاورزی امروز با حضور وزیر علوم در منطقه دهگلان به بهره برداری رسید.

فرزاد حسین پناهی، عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه کردستان، گفت: در این طرح که زمینه صرفه جویی 30 تا 50 درصدی در مصرف آب فراهم شده است، امکان فراوری بیش از 7 کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر متر مکعب آب فراهم می گردد که در راستای سیاست های کلی و برنامه چشم انداز 1404 وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: مالکیت فکری این طرح متعلق به دانشگاه کردستان بوده و به مدت 5 سال است توسط اعضای هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات این دانشگاه اجرا شده است.

مجری طرح بهره وری مصرف آب به وسیله کشت انتظاری سیب زمینی در راستای مدیریت سبز عنوان نمود: با توجه به بحران آب در کشور، اجرای این طرح گامی مهم در راستای ارتقای بهره وری مصرف آب کشاورزی خواهد بود.

وی استقبال از نتایج این طرح را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: پیشنهاد تشکیل یک کارگروه جهت اجرای این طرح در استان های دیگر برای تبدیل آن به یک طرح ملی نیز مطرح شده است.

حسین پناهی عنوان نمود: در این راستا مقرر شده که در سال زراعی آینده طرح کشت انتظاری سیب زمینی در سه استان همدان، اردبیل و اصفهان با نظارت دانشگاه کردستان اجرا و نتایج آن مجددا در وزارت جهاد کشاورزی ارائه گردد تا جمع بندی نهایی در مورد اجرای آن در قالب طرح ملی صورت پذیرد.

وی پیوند بین دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی را مورد تقدیر قرار داد و اظهار امیدواری کرد که باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده زمینه چنین همکاری هایی بیشتر از پیش فراهم گردد تا بتوان در راستای نیازهای جامعه گام های اساسی برداشت.

این طرح، نتایج 5 سال تحقیق مستمر در ارتباط با کشت انتظاری سیب زمینی در مناطق مدیترانه ای با زمستان سرد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 257

به "صرفه جویی 50 درصدی آب با طرح کشت انتظاری سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی 50 درصدی آب با طرح کشت انتظاری سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید