فیبرومیالژیا چیست و چگونه درد آن را کاهش دهیم؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، فیبرومیالژیا سندرمی که با درد در نقاط تعیین در زمان خستگی، افسردگی و اضطراب همراه است.

فیبرومیالژیا چیست و چگونه درد آن را کاهش دهیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران، فیبرومیالژیا از آن دست بیماری هایی است که کمتر درباره آن اطلاع رسانی شده و بسیاری از مردم حتی تا به حال نام این بیماری دردناک نیز به گوششان نخورده است.

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مسائل خواب، خستگی و مسائل خلقی می گردد. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به علت پردازش غیرطبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس تر هستند.

فیبرومیالژی یک سندرم مزمن است که به شکل طولانی مدت افراد را درگیر می نماید. این سندرم علایم متعددی دارد و موجب بروز موارد زیر در بیمار خواهد شد:

درد عضلانی و استخوانی

گرفتگی قسمت هایی از بدن

ضعف و خستگی

اختلالات خواب و ادراک

شناسایی این سندرم کار سختی است و حتی گاهی پزشکان نیز به راحتی قادر به تشخیص آن نیستند. علایم این سندرم مشابه سایر بیماری ها بوده و هیچ تست به خصوصی نیز برای تشخیص قطعی این بیماری در دسترس نیست. به همین علت این بیماری معمولاً به درستی تشخیص داده نمی گردد.

در گذشته برخی از پزشکان حتی شناخت فیبرومیالژی را به عنوان یک بیماری واقعی زیر سوال می بردند. اما امروزه درک بهتری از این بیماری در جامعه پزشکی وجود دارد و حواشی که پیرامون آن وجود داشته رفع شده است.

درمان فیبرومیالژی همچنان کاری سخت و چالش برانگیزی است، اما استفاده از داروها، روش های درمانی و تغییر سبک زندگی می تواند به شما در مدیریت علایم بیماری و بهبود کیفیت زندگی یاری کند.

فیبرومیالژیا می تواند باعث درد، ناتوانی و کیفیت پایین زندگی گردد. ابتلا به فیبرومیالژیا بعلاوه می تواند مسائل زیر را در پی داشته باشد:

تعداد دفعات بستری شدن افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

مقدار ابتلا به افسردگی در این افراد سه برابر بیشتر از سایر افراد است.

مقدار مرگ و میر ناشی از خودکشی و جراحات در بین بیماران فیبرومیالژیا بیشتر است، هرچند مقدار مرگ و میر کلی در بزرگسالان مبتلا به به این بیماری مشابه با عموم مردم است.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، با نرخ بالاتری به سایر بیماری های روماتیسمی مبتلا می شوند. فیبرومیالژیا اغلب با انواع دیگر آرتریت مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید، لوپوس و … همراه است.

درمان فیبرومیالژی

در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری در دسترس نمی باشد. به همین علت، درمان این بیماری بر تسکین علایم آن و بهبود کیفیت زندگی بیماران، با استفاده از روش های زیر، متمرکز خواهد بود:

مصرف مواد دارویی

برنامه های مراقبت از خود

تغییر سبک زندگی

مصرف مواد دارویی می تواند به کاهش درد و داشتن خواب بهتر یاری کند. فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز می توانند با افزایش قدرت بدنی و کاهش استرس، باعث بهبود شرایط شوند. ورزش و استفاده از روش های کاهش استرس نیز برای سلامت روانی و فیزیکی شما مفید است.

علاوه بر این شما ممکن است برای کنار آمدن با بیماری خود نیازمند حمایت و هدایت باشید، که مراجعه به روانشناس می تواند این موارد را برای شما فراهم کند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1827

به "فیبرومیالژیا چیست و چگونه درد آن را کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیبرومیالژیا چیست و چگونه درد آن را کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید