فیلم خون شد مسعود کیمیایی در سرانجام فیلمبرداری

به گزارش مجله گوگل ایرانی، بازگشت مرد قصه بعد از غیبتی طولانی، از همان ابتدا همه را به یاد قیصر سازنده اش انداخت. فارغ از اینکه کیمیایی بار ها از عدم تمایلش به ساخت دنباله های قصه های قدیمش حرف زده بود، خون شد برای او حال وهوای دیگری دارد.

فیلم خون شد مسعود کیمیایی در سرانجام فیلمبرداری

بهناز شیربانی| مسعود کیمیایی برای ساخت سی امین فیلم کارنامه اش آماده می گردد. همین خبر کافی بود تا توجه علاقه مندان آثارش را جلب کند. تجربه قبلی کیمیایی، قاتل اهلی؛ چه در زمان فراوری و بعد از آن در اکران، آنچنان هیاهویی به راه انداخت و اسیر حواشی متعدد میان سازندگانش شد که خود فیلم از دست رفت. علاقه مندی و آمادگی کیمیایی بیش از هر چیز مخاطبان آثارش را مصمم می نماید که این بار فیلمی از او ببینند که به زعم خودش می تواند بهترین اثرش باشد. کیمیایی به خون شد امید بسته است. زمان زیادی برای نگارشش گذاشته و از قهرمانی می گوید که بازگشته تا سروسامانی به زندگی اش بدهد.

بازگشت مرد قصه بعد از غیبتی طولانی، از همان ابتدا همه را به یاد قیصر سازنده اش انداخت. فارغ از اینکه کیمیایی بار ها از عدم تمایلش به ساخت دنباله های قصه های قدیمش حرف زده بود، خون شد برای او حال وهوای دیگری دارد. دست آخر کیمیایی برای خلاص شدن از تأویل های مختلفی که تازه ترین اثر او را قیصری دوباره توصیف نموده بودند به سینماآنلاین گفت: بازسازی یا سری دوم فیلمی را ساختن شیوه فیلم سازی افراد دیگر است. من هیچ وقت این گونه فیلم نمی سازم. خون شد مدتی است مقابل دوربین رفته. سعید آقاخانی قهرمان قصه است و سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری و ماهور احمدی از دیگر بازیگران فیلم تازه کیمیایی هستند.

روز های آخر فیلم برداری در یکی از محله های قدیمی تهران در خیابان ری می گذرد؛ کوچه ای بن بست که در سبز رنگ و نیمه باز خانه ای قدیمی، با درخت هایی سر به آسمان کشیده نگاه می دزدد. میانه های روز است و گروه برای نفس تازه کردن به حیاط آمده اند. حالا ابهت خانه خودش را بیشتر به رخ می کشد؛ خانه ای با آجر های بهمنی و ایوانی عریض و باغچه و حوضی در میانه، شکوه عجیبی دارد و آرامشی که تو را از قیل وقال بیرون خلاص می نماید.

گروه صحنه در زیرزمین مشغول مهیاکردن و چیدن سکانس بعد هستند و مسعود کیمیایی روی نیمکتی چوبی و کنار حوض نشسته است. با خودش آرام فکر می نماید و گهگاه با علیرضا زرین دست که این بار نیز پشت دوربین قرار گرفته حرف می زند. مسعود کیمیایی پرانرژی تر از همواره است. با اعضای گروهش خوش وبش می نماید و به آنچه تا دقایقی دیگر فیلم برداری می گردد فکر می نماید. به فاصله کوتاهی مسعود کیمیایی و علیرضا زرین دست به سمت زیرزمین خانه می روند؛ زیرزمینی که به محض ورود، دود غلیظی به صورتت می خورد و در فضای مه آلودش صندوق چوبی بزرگ و دوچرخه ای آویزان به دیوار، پرده های نیمه آویزان پنجره ها و صندلی های چوبی کهنه روی هم چیده شده، توجه جلب می نماید و البته مرغ و خروسی که ظاهرا حضورشان در این سکانس الزامی است.

کیمیایی به سمت دری کوچک راه کج می نماید و پشت پرده، مقابل مانیتور می نشیند. بلافاصله منشی صحنه و دستیارانش کنارش می ایستند و در سوی دیگر پرده، علیرضا زرین دست و گروهش برای فیلم برداری آماده می شوند. نسرین مقانلو برای بازی در این سکانس از راه می رسد و باید به محض ورود به زیرزمین چنددقیقه ای تأمل کند و دوربین دوار گردد و بعد از آن در کنار صندوق قدیمی بنشیند. زرین دست این صحنه را باید روی دست فیلم برداری کند؛ صحنه ای که در فیلم مشخص نماینده است و فیلم برداری اش در آن فضای تنگ، سخت به نظر می رسد. زرین دست تمرین می نماید و لبخند رضایت روی صورت مسعود کیمیایی می نشیند.

این صحنه همانی است که در ذهنش بوده و زرین دست هم برای ثبت آن مصمم تر می گردد. کیمیایی به دفتر دکوپاژش رجوع می نماید و خودش را برای ضبط صحنه بعد آماده می نماید. جای دوربین تغییر می نماید، سیاهی صحنه غلیظ تر می گردد و مقانلو پشت صندوق چوبی می نشیند. با این گریم، نسرین مقانلو مسن تر به نظر می رسد. در فضای تاریک وروشن زیرزمین همه چیز برای ضبط این صحنه آماده است. کار به سه برداشت می رسد و بعد از آن جای دوربین برای دریافت نما های بسته تغییر می نماید. بعد از ضبط این صحنه با علیرضا زرین دست هم کلام می شویم. سال ها از عمر رفاقت و همکاری زرین دست و کیمیایی می گذرد و خودش می گوید سلیقه هایمان یکی است. بعد از هشت تجربه همکاری، برخی وقت ها بدون اینکه با هم مشورت کنیم یا حرفی بزنیم به یک نگاه و تصمیم واحد می رسیم.

زرین دست می گوید: مسعود کیمیایی در مقایسه با عمری که از او رفته است، ذهن جوان و مدرنی دارد، خصوصا در این فیلم. از زمانی که فیلم برداری آغاز شد، هر روز و هر لحظه و هر سکانس انگیزه، امید و حرکت را در من بیشتر کرد. فکر می کنم که خون شد می تواند از جمله بهترین آثار آقای کیمیایی باشد. طبعا قصه های مسعود کیمیایی برآمده از سلیقه و نگاه خاصش است و همین موضوع باعث به وجودآمدن شباهت های خاصی میان آثارش می گردد و این طبیعی است. اما ساختار این فیلم به هیچ عنوان شبیه فیلم دیگرش نیست. این فیلم ساختار مدرن و سینمای امروز را دارد و فکر می کنم اگر کیمیایی را نشناسید فکر می کنید فردی 30 ساله خون شد را ساخته. من هم به سهم خودم کوشش و سعی کردم فیلم برداری آن قابل اعتنا باشد.

در فاصله استراحت گروه تا ضبط پلان بعد با نسرین مقانلو درباره حضورش در این فیلم صحبت کردیم. مقانلو ایفاگر یکی از نقش های اصلی این فیلم است. مادری که عهده دار مراقبت از فرزندان شوهر و دختر خودش است. مقانلو با پیراهن و چادری گل دار در حال روتوش گریم، مقابلمان می نشیند و درباره تفاوت این نقش صحبت می نماید. او می گوید: یکی از آرزو های من کارکردن با کارگردان هایی است که صندلی استادی دارند و همواره حس می کردم چقدر خوب بود اگر افتخار داشتم مقابل دوربین استاد کیمیایی باشم که خوشبختانه این رخ داد. بعد از اینکه با آقای کیمیایی صحبت کردم و سناریو را خواندم، حس کردم بعد از 30 سال کارکردن انگار هنوز هیچ کاری ننموده ام و تحت تأثیر نوشتار و قلم استاد بودم.

او از شخصیت خانم جانی می گوید که برای خانواده اش فداکاری می نماید و می گوید: خانم جان، زن دوم است و حال و هوایی دارد که لحظه به لحظه برای من شیرین ترش می نماید. زنی که فاصله سنی زیادی با همسرش دارد و اقتدار و زنانگی او برای من مرعوب نماینده بود. او به شدت دل نگران خانه و همسر و فرزندانش است و فکر می کنم زمانی که به تصویر کشیده گردد، بهتر بتوان درمورد آن صحبت کرد. خانم ها در فیلم های آقای کیمیایی به زیبایی تمام تصویر می شوند و در این فیلم نیز با خانم های مختلفی روبه رو می شوید که هر یک در صندلیشان کنش جذابی از خود نشان می دهند. همواره از آثار استاد کیمیایی لذت می برم و حس می کنم خون شد یکی دیگر از کار های به یادماندنی او خواهد بود.

او ادامه داد: بسیاری از من دلیل کم کاری سالیان اخیر را پرسیدند. اکثر فیلم نامه هایی که به دستم می رسید نکته قابل اعتنایی نداشت و آن قدر بی میل بودم که احساس کردم می توانم دیگر با بازیگری خداحافظی کنم. اما از طرف دیگر شعف زیادی برای کارکردن با اساتید این رشته دارم و خدا را شکر که پیشنهاد بازی در خون شد مطرح شد. بازی در این فیلم به من انرژی دوباره ای برای کارکردن داد.

مسعود کیمیایی خون شد را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می نماید. به گفته جواد نوروزبیگی تهیه نماینده فیلم برخلاف خواست قلبی مسعود کیمیایی و حضورش در جشنواره، این فیلم برای حضور در این رویداد هنری آماده می گردد و زمان کافی برای آماده سازی فیلم وجود دارد. نوروزبیگی می گوید: ماجرای ساخت فیلم خون شد اتفاق جالبی برای من بود.

من با آقای رنجکشان درگیر ساخت فیلم عنکبوت بودم و آقای رنجکشان قراری با آقای کیمیایی داشت و دوست داشت با استاد در مقام سرمایه گذار همکاری داشته باشد. در جلسه ای که برگزار گردید، اتفاق نظر و افتخاری حاصل شد که من تهیه نماینده این اثر باشم. فیلم نامه را خواندم و به نظر بسیار درخشان بود و پای کار ایستادم. خون شد به قدری خوب نوشته شده بود که خیلی راحت به نقطه نظر مشترک رسیدیم و کار را آغاز کردیم. این نکته را مد نظر داشته باشید که استاد کیمیایی آن قدر حرفه ای و فراوریی جلو می رود که به نظرم گاهی از گروه هم جلوتر است و طبیعی است او بزرگ سینمای ماست و همه ما از او یاد می گیریم.

او ادامه داد: اوایل ساخت فیلم بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه خون شد شبیه فیلم قیصر است. باید این را گفت که خون شد هم فیلم قهرمان پروری است. اما قهرمان زمان را تصویر می نماید. طبیعی است که رگه هایی از فیلم های دیگر آقای کیمیایی را می توان در آن دید و شاید به لحاظ موضوعی کمی نزدیک باشد، اما پرداخت کاملا متفاوتی دارد و می توان گفت: یکی از متفاوت ترین آثار مسعود کیمیایی است.

نوروزبیگی درباره سرمایه ساخت فیلم اخیر مسعود کیمیایی می گوید: متأسفانه این روز ها اتهام زنی در سینما متداول شده است. آقای رنجکشان ازجمله افرادی است که در یک سال اخیر حواشی بسیاری حول چرایی و چگونگی حضورش در سینما ایجاد شد. اما در این مدت همه ما متوجه شدیم که او یکی از علاقه مندان سینما خصوصا سینمای اجتماعی است. همه ما که در سینما کار می کنیم می دانیم که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال بازگشت سریع سرمایه شان هستند و اکثر آن ها بعد از حضور در مقام سرمایه گذار به سراغ فیلم کمدی می روند و خواستار همکاری با بازیگران مشخصی هستند که برگشت سرمایه شان را تا حد زیادی تضمین نمایند. اما آقای رنجکشان از فیلم خوب صحبت می نماید و کیفیت است که برایش اولویت دارد. او انتخاب می نماید و این کار را با وسواس انجام می دهد. اگر حضور آقای رنجکشان نبود، قطعا فیلم خون شد ساخته نمی شد. او در این مدت از بسیاری از فیلم سازان نسل جوان حمایت نموده و مهم تر از آن این است که سینمای اجتماعی را حمایت می نماید.

نوروزبیگی ادامه داد: به نظرم بهتر است به جای مطرح کردن حرف های تکراری از افرادی که برای سینما زحمت می کشند، تقدیر کنیم. یا اگر از آن ها سپاسگزاری نمی کنیم، دست کم ناسزا نگوییم و سکوت کنیم. همه کسانی که من را می شناسند می دانند اعتقاد و باوری دارم و تا صحت مسئله ای به خودم ثابت نگردد به راحتی آن را نمی پذیرم. مدتی است کنار آقای رنجکشان هستم و موضوع شبهه داری ندیدم. به راحتی تهمت زدن کار پسندیده ای نیست. یک سال ونیم از ورود آقای رنجکشان به سینما گذشته است. حاصل این حرف ها چه شد؟ آقای رنجکشان فیلم نساخته؟ دادگاهی شد؟ او در حال طی کردن مسیرش است. او دیگر میهمان نیست. همکارمان شده. سینما را آغاز نموده است و به درستی ادامه می دهد.

زمان حضور ما در کنار گروه خون شد به زودی سپری می گردد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و فیلم مراحل پس فراوری را در زمان کافی پشت سر بگذارد و به شرط انتخاب، برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر پیش رو به نمایش گذاشته خواهد شد. فیلمی که امید بسیاری برای درخشش آن وجود دارد و باید دید چه واکنش هایی از سمت مخاطبانش خواهد گرفت.

منبع: فرادید
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 520

به "فیلم خون شد مسعود کیمیایی در سرانجام فیلمبرداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم خون شد مسعود کیمیایی در سرانجام فیلمبرداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید