مهرماه 99؛ موج سوم کرونا شروع شد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تهران (پانا) - شکل گیری موج سوم کرونا در کشور، قرار دریافت 30 استان در شرایط هشدار بیماری، اعلام شماره حساب واریز جرایم کرونا، جلوگیری از نامگذاری خیابانی به نام شجریان و نگرانی از ازدواج سالانه 30 هزار دختر زیر 14سال بخشی از مهم ترین رویدادهای مهرماه سال گذشته بود.

مهرماه 99؛ موج سوم کرونا شروع شد

هفتمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

افزایش فرایند ابتلا به کرونا در کشور

ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا به امروز نشان داده که کاملا خود را با رفتار جامعه هماهنگ می نماید و هرچه میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم باشد، میزان ابتلا و بستری به این ویروس افزایش خواهد داشت. این موضوع را سخنگوی وزارت بهداشت نیز تاکید نموده است. سیماسادات لاری در مهرماه سالی که گذشت از افزایش فرایند ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور اطلاع داد و خاطرنشان کرد که استفاده از ماسک از سوی مردم و شاغلان صنوف و صنایع کاهش محسوس یافته است. لاری با اشاره به کاهش محسوس رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی مردم، تاکید نمود که بر اساس آخرین آنالیز ها و آمارهای به روز شده در حوزه بهداشت محیط، میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز و اماکن عمومی 59.12 درصد گزارش شده که با کمال تاسف شاهد کاهش 16.45 درصدی میزان استفاده از ماسک نسبت به هفته قبل از آن هستیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی 64.2 درصد گزارش شده که کاهش 8.3 درصدی را نشان می دهد. به گفته او، آخرین آمارها نشان می دهد که میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف و صنایع 63.25 درصد و توسط کارمندان اداره ها و بانک ها 82.16 درصد است که متاسفانه شاهد فرایند کاهشی محسوس در میزان استفاده از ماسک در این گروه ها نیز هستیم.

آغاز موج سوم کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت مهرماه 99 از آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور اطلاع داد و گفت که موج دوم بیماری مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت ها، شعله های جدیدی از بیماری را مشاهده شده است. در حالی که ممکن است 90 درصد افراد نکات بهداشتی را رعایت نمایند با عدم رعایت همان 10 درصد، حداقل ها می توانند حداکثرهارا زیر سوال ببرند. همچنین بحران کرونا به حدی رسیده بود که پیغام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت که موج سوم کرونا آغاز شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه جدید پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. همچنین طبق تخمین دکتر حریرچی، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به 600 نفر در روز می رسد.

شکسته شدن رکورد ابتلا و فوتی کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، رکورد آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در 8 ماه گذشته در نیمه مهرماه شکسته شد و فقط در یک شبانه روز 239 نفر جان خود را از دست دادند و 4 هزار و 19 نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

اعلام شماره حساب واریز جرایم کرونا

در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر جریمه اقتصادی افراد یا صنوفی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی نمایند یا از زدن ماسک در مکان های عمومی خودداری می نمایند، وزارت بهداشت شماره حساب متمرکز برای واریز این جریمه ها را به دولت اعلام نموده است و همه وجوه حاصل از این جرایم در راستا مدیریت پیشگیری و مقابله با این بیماری در کشور هزینه خواهد شد. شماره حساب شبا IR320100004101033138160099 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بنام پرداخت سایر منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این امر اختصاص یافت.

جلوگیری از نامگذاری خیابانی به نام شجریان

27 فروردین ماه سال 98 اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری بلوار فلامک جنوبی و شاقتصادی در منطقه 2 به نام محمدرضا شجریان موافقت کردند. در مهرماه 99 پس از گذشت یک سال و نیم از مصوبه شورا نامه ای محرمانه افشا شد که نشان داد در همان مقطع محسن هاشمی، رئیس شورا از شهردار تهران خواسته که مصوبه را اجرا نکند. محسن هاشمی در مهرماه و در واکنش به انتشار نامه جلوگیری از نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان گفت که این موضوع بسیار قدیمی و مربوط به یک سال پیش است. در شورا درباره آن صحبت شد و به این دلیل که کار جنبه تخریبی داشت به این نتیجه رسیدیم که سخنگوی شورای شهر با قاطعیت به این موصوع پاسخ دهند و روشنگری نمایند. هاشمی تاکید نمود: در نامه نوشته نشده که موضوع منتفی است، بلکه نوشته شده برای اینکه این موضوع حل گردد صبر کنید و فکر نمی کنم نگرانی درباره این موضوع وجود داشته باشد و نگران نشوید.

واکنش به اوباش گردانی در تهران

طرح برخورد با اراذل و اوباش در دستور کار نیروی انتظامی نهاده شد و هر چند وقت یکبار اجرا می گردد. نیروی انتظامی از ابتدای شهریورماه طرح برخورد با اراذل و اوباش را به طور جدی در دستور کار قرار داده است و یکی از روش هایی که در برخورد با این افراد دارد، گرداندن آنها در محل وقوع جرم است. مهرماه 99 تصاویر و فیلم هایی از گرداندن افرادی تحت عنوان اراذل و اوباش به دست نیروهای انتظامی در محله مشیریه تهران خبرساز شد. افرادی که سوار بر ماشین های انتظامی با دستبند و پابند از میان جمعیت عبور داده می شدند . به گفته نیروی انتظامی، این افراد اراذل و اوباش شناسنامه دار محلات هستند و هدف از این کار درس عبرت برای دیگر کسانی است که نظم جامعه را بر هم می زنند. انتشار این تصاویر در فضای مجازی با واکنش های مختلفی همراه شد. این موضوع باعث شد تا ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به دادستان تهران دستور دهد تا در مورد مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهفرایندی، با متخلفین اعم از بازپرس و یا مامورین برخورد گردد. رییس قوه قضاییه ضمن تاکید بر برخورد قاطع و بی امان با اراذل و اوباش، حکم به تشهیر را صرفا در صلاحیت دادگاه و آنهم در چارچوب قوانین و مقرارت می داند که تعرض به متهم ولو اوباش قطعا مجاز نیست.

نگرانی از ازدواج سالانه 30 هزار کودک

مساله ازدواج دختران زیر 13 سال یکی از دغدغه های فعالان مدنی و متولیان حوزه خانواده است که بارها نگرانی از ازدواج این دختران مطرح شده است. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در هفته ای که گذشت گفت: طبق آمار، ازدواج دختران زیر 14 سال حدود 30 هزار در سال بیان شده است، ازدواج دختر 15 یا 16 ساله ای که به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد ایرادی ندارد اما دختران زیر سن 13 سال کودک محسوب می شوند و مسائل متعددی را نظیر خرید و فروش دختران به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم، گفت: طبق آمار، ازدواج دختران زیر 14 سال حدود 30 هزار در سال بیان شده است، ازدواج دختر 15 یا 16 ساله ای که به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد ایرادی ندارد اما دختران زیر سن 13 سال کودک محسوب می شوند و مسائل متعددی را نظیر خرید و فروش دختران به همراه خواهد داشت. ازدواج دختران زیر 13 سال می تواند مسائل عدیده روحی را به همراه داشته باشد و وقتی دختران کمتر از 13 سال از حقوق اجتماعی نظیر دریافت گواهینامه برخوردار نیستند، چگونه می توانند ازدواج نمایند؟. معاونت امور زنان و خانواده در این راستا درکنار مسایل مربوط به خانواده و صیانت و کرامت مقام خانواده در باب اهمیت به دختران جوان و آموزش کودک و الگو سازی در آموزش و پرورش فعالیت هایی را انجام داده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1518

به "مهرماه 99؛ موج سوم کرونا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهرماه 99؛ موج سوم کرونا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید