پایش ماهواره ای رطوبت خاک در سطح کشور

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به گزارش خبرنگاران، رطوبت خاک یکی از مهمترین پارامترهای موجود در چرخه جهانی آب، مطالعات منابع آب و آبخیزداری است و این پارامتر، نقش مهمی در پیش بینی های اقلیمی و مدیریت بعضی از مخاطرات مانند خشکسالی و سیل ایفا می نماید.

پایش ماهواره ای رطوبت خاک در سطح کشور

در سال های اخیر روش های نوین متعددی مبتنی بر داده های ماهواره ای جهت برآورد و مدل سازی رطوبت خاک توسعه داده شده اند که این اطلاعات می توانند به سازمان های متولی مدیریت بحران یاری قابل توجهی نمایند.

از این رو اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران، با پایش داده های ماهواره ای سنجش از دور، تغییرات رطوبت خاک استان های کشور را آنالیز نموده است.

در این آنالیز، رطوبت خاک عمقی در استان های مختلف کشور با استفاده از ماهواره SMAP (Soil Moisture Active Passive) با قدرت تفکیک مکانی 36 کیلومتر در دوره زمانی اول مهرماه تا اول بهمن ماه 1399 در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال 1398 اندازه گیری شده است.

مشاهدات تصاویر ماهواره ای از این پایش، نشان می دهد که 3 استان هرمزگان، آذربایجان شرقی و ایلام تنها استان هایی هستند که به ترتیب با میزان 158، 12 و 9 درصد با افزایش رطوبت خاک روبرو بوده اند.

در سایر استان ها کاهش رطوبت خاک مشاهده می گردد. به نحوی که 3 استان بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان به ترتیب با مقادیر 37، 40 و 45 درصد بیشترین میزان کاهش رطوبت را در 5 ماه اخیر نسبت به سال قبل داشته اند.

در جداول زیر میزان رطوبت عمقی خاک استان ها در دوره زمانی مهر تا بهمن سال 99 نسبت به سال 98 مقایسه شده است.

نقشه تغییرات رطوبت خاک استان ها در دوره زمانی مهر تا بهمن در سال 1399 نسبت به سال 98 نیز در شکل زیر قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1463

به "پایش ماهواره ای رطوبت خاک در سطح کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش ماهواره ای رطوبت خاک در سطح کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید