چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد کرده است ؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، بچه ها درون خانه برای خودشان قلمرو منحصر به فردی دارند. اتاق کودک، جدای از دکوراسیون و رنگ آمیزی و مبلمان و پرده های پذیرایی و هال و اتاق های دیگر، برای خودش حال و هوای دیگری دارد. از پرده و دیوار و سقف تا لوستر و آباژور و غیره و تا کتاب و اسباب بازی ها.

چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد کرده است ؟

اما وجه مشترک تقریباً همه این وسایل، این است که روی آنها چاپ شده است. مجموعه در و دیوار و وسایل درون کمد و اسباب بازی بچه ها، کلکسیونی از نمونه کارهای چاپی است. نمونه کارهایی از انواع و اقسام روش چاپ (چاپ دیجیتال، چاپ لارج فرمت، ایندور، چاپ افست، چاپ سیلک اسکرین، چاپ تامپو) و نیز عملیات تکمیلی(طلاکوبی و برجسته سازی، لیزر و…) و کتاب هایی که از راستا طراحی، لیتوگرافی، چاپ و صحافی گذشته اند.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ دیجیتال تهران سال 1400 کدام است؟

با یک جستجوی ساده برای دکوراسیون اتاق کودک یا ست اتاق کودک در گوگل، نام دهها فروشگاه و تولیدی و چاپخونه در برابرت ردیف می شود. با منوهای سرگرم کننده و تخصصی، مثل دکوراسیون اتاق کودک دختر یا پسر دو نفره، اتاق 6 متری، اتاق کودک ایرانی و … همچنین با نوشته های ریز و درشت و پر از نکته هایی برای سبک و رنگ و چیدمان و غیره و غیره.

این خود گویای کسب و کاری است که حول این رشته شکل گرفته و حجم تقاضایی که برای این محصولات در بازار ایجاد شده است. این روزها حال و روز بچه ها، دست کم در خانواده های طبقه متوسط به بالا با چند دهه پیش تفاوت دارد. حالا نیازهای بچه ها، حتی سرگرمی و بازی آنها، در الویت سبد هزینه خانوار است.

بیشتر بخوانید : بهترین روش چاپ کدام است؟

محصولات و روش های چاپ

چند محصول که بیشترین سطح اتاق کودک را اشغال می کند، طبیعتا، بیشترین حجم کار چاپی را نیز دارند. در این مورد پرده و روتختی و موکت و کاغذدیواری، حرف اول را می زنند.

بنابراین چاپگرهای لارج فرمت ایندور، نقشی اساسی در این کار دارند. این روزها چاپ پارچه بازار خوبی پیدا کرده و بدیهی است، دستگاه های چاپگر پارچه، اغلب در حال کار باشند.

بخشی از سفارشات در این بخش، به پرده و کاغذ دیواری و سایر پارچه های مخصوص اتاق کودک (مثل کوسن و روتختی) اختصاص دارد. چاپ افست بیش از هر چیز در کتاب های خودنمایی می کند و بعضی در بعضی چاپ جعبه ، که وسایل دیگر درون آنها جا گرفته اند، همچنین کارهایی که با لمینیت کردن کاغذ گلاسه رنگی، روکش شده اند(مثال بعضی کارت ها و وسایل بازی) چاپ سیلک اسکرین و پد پرینت روی بسکمک از لوازم پلاستیکی و اشیا و اسباب بازی ها و ساعت دیواری خودنمایی می کند.

بیشتر بخوانید : انواع چاپ روی پوشاک و لباس کدام است؟

چاپ فلکسو، در استیکرها و محصولات پشت چسبدار و نوعی از بازی ها کاربرد دارد. هرچند نسبت به روشهای دیگر چاپی، حضور کمتری در اتاق کودک دارد.

چاپ دیجیتال، گرچه هنوز هم روشی جدید در صنعت چاپ به شمار می آید، کارهای بسکمک برای بچه ها ارائه می دهد. چاپگرهای ایندور که در بالا به آنها اشاره شد هم در این گروه جای می گیرند، ولی در عرصه چاپ ورقی دیجیتال هم کار کم نیست. به ویژه وقتی پای کار اختصاصی و به نام یا با تصویر خود کودک به میان بیاید. مثل ماگ ها، کتاب های اختصاصی، آلبوم عکس، پوسترها و البته تی شرت و لباس هایی با طرح و نقش و نوشته های اختصاصی چاپ سابلیمیشن در این میان بازار داغی دارد

بیشتر بخوانید : پرکاربردترین و بهترین نوع ساک دستی برای تبلیغات در نمایشگاه کدام نوع است ؟

مواد مصرفی و کارهای متنوع

جنس های متنوعی از قبیل پارچه فیلم و فویل و چرم و هر چه در چاپ دیجیتال و لارج فرمت رولی و تخت قابل چاپ شدن باشد، در اختیار طراحان اتاق کودک است. اما معمول ترین جنس ها همانا پارچه برای پرده و روتختی و کوسن، وینیل و پی وی سی است که بیشتر برای چاپ استیکر از آن استفاده می شود .

پرده و کاغذ دیواری و کوسن و روتختی و موکت و خلاصه هر نوع منسوجاتی را همه می شناسند، چاپ همه آنها امکان پذیر است و در ست اتاق کودک جای می گیرند.

چیزی که شاید برای بعضی خانواده ها کمتر شناخته شده باشد، استیکر است که کاربردهای فراوانی دارد و بیشترین مصرف آن برای پنجره ها و استندها و مواردی است که پشت آن ها روشن باشد. از آنجا که مواد وینیل و پی وی سی قابل شستشو هستند، با استفاده از مرکب مناسب می توان استیکرهایی چاپ کرد که چندین سال روی شیشه پنجره اتاق کودک، رنگ خود را حفظ کند.

نکته مهم در ارتباط با چاپ همه محصولات اتاق کودک این است که مرکب های کالاهای اتاق کودک باید از نظر محیطی و بهداشتی بی خطر باشند. مرکب های اکوسالونت، برای این منظور مناسب اند استیکرها در انواع مات و براق ارائه می شوند و هر دو نوع آن نسور را از خود عبور می دهند. و چون در برابر آب مقاوم هستند برای نصب روی شیشه پنجره مناسب اند.

برای اطمینان بیشتر از پایداری چاپ، می توان روی استیکر را با فیلم شفاف دیگری لمینیت کرد که هم به زیبایی و هم به استحکام آن کمک می کند هزینه محصولات پارچه ای متناسب با جنس آن، متفاوت است. به هرحال چاپ دیجیتال امکانات بسیار جذابی برای تولید تزئینات اتاق کودک به دست می دهد.

بیشتر بخوانید : جنگ چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب صنعت بسته بندی تا سال 2024

طراحان یک پای اصلی اند

ویژگی های دکوراسیون اتاق کودک و استقبال از خلاقیت، همچنین طراحی با عکس ها و اسامی اختصاصی، پتانسیل خوبی برای طراحان در این عرصه دارد.

شرکت های تولیدی و چاپخانه هایی که با آتلیه های هنری با طراحان با ذوق همکاری دارند، در این رشته پیروز ترند. زیرا همیشه دست پری برای ارائه نمونه و پیشنهاد به مشتریان دارند.

از طرفی با توجه به مراحل رشد کودک، سبک ها و سلیقه ها در مرحله رفتن به مدرسه و سپس سالهای نوجوانی،به تغییر ذائقه کودک می انجامد. درک این ویژگی ها فراتر از تقسیم بندی های کلسی اتاق کودک است. طراحانی که روی این رشته تمرکز دارند و با روحیات هر گروه سنی آشناترند، می توانند، طرحهای خاص و به روز ارائه دهند وقتی می گوییم در اتاق کودک، جای کار فراوان است، در واقع داریم به اهمیت حضور طراحسان در این کسب و کار هم اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید : بهترین و پرفروش ترین ناشر کتاب ایران کدام است ؟

بازاری به وسعت ایران

تقاضا برای تزئینات، دکوراسیون و ست اتاق کودک، بسته به توان مالی خانواده ها و رویکرد فرهنگی آنها در مناطق مختلف متفاوت است، اما آنچه از اطلاع رسانی و تبلیغات واحدهای مختلف چاپ و طراحی و فروشگاههای کالای کودک دریافت می شود، نشانگر استقبال از محصولات چاپی برای دکوراسیون اتاق کودک در بسکمک از شهرستانهاست. به جرأت می توان گفت هم تولید و هم مصرف تزئینات اتاق کودک، بسته تهران خلاصه نمی شود، بلکه بازاری به وسعت کشور دارد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1670

به "چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد کرده است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد کرده است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید