کدام نهاد درباره استیضاح ترامپ تصمیم می گیرد؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، همشهری آنلاین نوشت: کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه 13 آذر دو ماه پس از آغاز تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ شنیدن شهادت ها در این باره را آغاز می نماید.

کدام نهاد درباره استیضاح ترامپ تصمیم می گیرد؟

به نقل از رویترز کمیته قضایی مجلس نمایندگان به ریاست جری ندلر، نماینده دموکرات که روز سه شنبه گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درباره استیضاح ترامپ را دریافت کرد، باید تصمیم بگیرد آیا روابط ترامپ با دولت اوکراین به حد جرائم و سوءرفتار عمده رسیده است تا بر اساس قانون اساسی آمریکا قابل مجازات با استیضاح و برکناری باشد یا نه.

کمیته قضایی می تواند به سرعت در طول چند هفته پیش از کریسمس (25 دسامبر) اتهامات علیه رئیس جمهور را در قالب بندهای استیضاح به جلسه کامل مجلس نمایندگان آمریکا بفرستد و در صورت تصویب این بندها، در مرحله بعدی مجلس سنای آمریکا در ماه ٰژانویه وظیفه محاکمه دونالد ترامپ را به عهده خواهد گرفت.

البته جمهوریخواهان که کنترل مجلس سنا را به دست دارند، تا به حال علاقه ای به برکناری ترامپ از مقامش نشان نداده اند؛ برای برکناری ترامپ رای دو سوم اعضای مجلس سنای آمریکا ضروری است.

حزب مخالف دموکرات ها استدلال های خود در خصوص استیضاح ترامپ را در قالب یک گزارش 300 صفحه ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به مردم آمریکا عرضه نموده اند که تقریبا شمار موافقان و مخالفان استیضاح در میان آنها بر اساس نظرسنجی ها تقریبا 50-50 است.

این گزارش 300 صفحه ای که روز سه شنبه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به موازات خطوط حزبی با 13 رای موافق در برابر 9 رای مخالف به تصویب رسید، ترامپ را متهم می نماید با فشار بر دولت اوکراین به وسیله معلق کردن یاری های نظامی به این کشور، خواسته است این دولت را وادار کند تحقیقاتی درباره فساد ادعایی هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی اش در انتخابات رئیس جمهوری 2020 انجام دهد تا ترامپ با تخریب چهره بایدن امتیازی سیاسی در این انتخابات به دست آورد.

همچنین بر اساس گزارش کمیته اطلاعات تحت کنترل دموکرات ها ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و به کوشش بی سابقه هماهنگ شده ای برای مانع تراشی در مقابل تحقیقات کنگره در این مورد دست زده است.ترامپ انجام هر نوع سوءرفتاری را رد می نماید و این تحقیقات را آزار مخالفان بدون دلیل کافی (ساحره سوزان یا witch hunt) نامیده است.

انتشار و تصویب گزارش تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان باعث سرانجام یافتن مرحله تحقیقاتی استیضاح می گردد که از 24 سپتامبر آغاز شده بود و ظاهرا بر اساس این گزارش کمیته قضایی مجلس نمایندگان می تواند دست کم دو بند در لایحه استیضاح ترامپ قرار گیرد: یکی سوءاستفاده از قدرت و دیگری مانع تراشی در برابر کنگره.

کمیته قضایی در قدم اول نظرات چهار استاد حقوق در این باره خواهد شنید که چه مواردی را می توان اتهامات قابل استیضاح دانست و بعد اینکه آیا سوءرفتار ادعایی ترامپ با رفتار دو رئیس جمهور پیشین استیضاح شده، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون، قابل مقایسه است یا نه.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 567

به "کدام نهاد درباره استیضاح ترامپ تصمیم می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام نهاد درباره استیضاح ترامپ تصمیم می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید