کریدور شمال ، جنوب راه اندازی می گردد ، با همکاری روسیه تا سال 2025

به گزارش مجله گوگل ایرانی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با ریانووستی گفت: تهران امیدوار است که با همکاری روسیه تا سال 2025 شاهد تکمیل و راه اندازی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باشد.

کریدور شمال ، جنوب راه اندازی می گردد ، با همکاری روسیه تا سال 2025

به گزارش خبرنگاران، خاندوزی دراین مصاحبه توضیح داد: امیدواریم پیش از انتها دوره دولت فعلی ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم.

او گفت: ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری می کنیم.

خاندوزی گفت: ممکن است آمریکا علاقه ای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی مالی نداشته باشد اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند.

گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) شمال-جنوب مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و 200 کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می نماید. سه مسیر این کریدور شمال-جنوب وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی).

ریانووستی نوشت: در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور شمال - جنوب ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال 2023 آن را منعقد نمایند.

احسان خاندوزی، در این گفت و گو بعلاوه گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از شروع تحریم ها علیه دو کشور در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه خوشحالیم که ایران و روسیه در مسئله سوآپ به همکاری عملی دست پیدا نموده اند، توضیح داد: انگیزه بسیاری برای توسعه همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر و بعلاوه انرژی هسته ای صلح آمیز وجود دارد.

او گفت: در 11 ماه امسال ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و 277 هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و 87 هزار تن بوده است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران گفت: اساسا آینده دنیا آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یک جانبه گرایی در اقتصاد دنیای.

خاندوزی اضافه کرد: ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیغام رسان های مالی از این دست استفاده کنیم.

وی بعلاوه گفت: ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط مالی با کشورهای منطقه را دارد و فرصت برای همکاری با عربستان سعودی نیز فراهم است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1402 بروزرسانی: 1 فروردین 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2185

به "کریدور شمال ، جنوب راه اندازی می گردد ، با همکاری روسیه تا سال 2025" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریدور شمال ، جنوب راه اندازی می گردد ، با همکاری روسیه تا سال 2025"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید