اقدامات انجام شده در مدیریت مقابله با گرد و غبار استان خوزستان، الگویی پیروز برای مدیریت کانون های گرد و غبار کشور

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور - در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز کاشت گونه های بومی ، مشارکت مردمی ،مدیریت چرا و غرق و مرطوب سازی الگوهای پیروز در مدیریت گرد و غبار استان بوده است

اقدامات انجام شده در مدیریت مقابله با گرد و غبار استان خوزستان، الگویی پیروز برای مدیریت کانون های گرد و غبار کشور

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- وزیر جهاد کشاورزی روز دوشنبه 21 مهرماه از کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بازدید کرد.

در جریان این بازدید علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اجرا شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص مقابله با گرد و غبار در کشور و استان خوزستان گفت : در سال 97 کل اعتبارات مقابله با گرد و غبار کشور و سال 98 نیز بیش از 50 درصد از اعتبارات به استان خوزستان جهت مقابله با گرد و غبار اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد : تا به امروز 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار به کل کشور اختصاص یافته که نزدیک به نیمی از این ارتباط صرفاً جهت مقابله با طرح های گرد و غبار در استان خوزستان شده است. طهماسبی ادامه داد: در مطالعات اجرا شده در زمینه گرد و غبار در کل کشور بیش از 35 میلیون هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد و برای مهار این کانون ها فعالیت های مختلفی انجام و در حال اجرا است.

او گفت: در سه سال گذشته تجربیات خوبی برای مقابله با گرد و غبار به دست آوردیم و نحوه کار در حوزه تثبیت ماسه که قبلا در این استان متداول بوده متفاوت است. مدیریت آب،مدیریت چرا ، کاشت گونه های بومی و مرطوب سازی و تلفیقی از این برنامه ها در جنوب شرق اهواز مورد استفاده قرار گرفته است و مدیریت غرقابی و چرا در مدت سه سال گذشته به خوبی نشان داده که با عملیات بیولوژیک و کاشت نهال جوابگوی مهار این مقدار کانون نبوده و اعتبارات هم در این حوزه جوابگو نیست و ضروریست از برنامه های تلفیقی استفاده شود.

طهماسبی ادامه داد : در استان خوزستان نزدیک به 300 هزار هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد که 50 هزار هکتار آن با مدیریت چرا و غرقابی کنترل شده که نقش بسیار موثری در رویش و پوشش گیاهی در منطقه داشته است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان نزدیک 500 هزار هکتار توسط سازمان جنگل ها ومنابع طبیعی کار اجرا شده که نزدیک به 350 هزار هکتار در بخش مدیریت چرا بوده است.

وی گفت: مطالعات نشان داده که میزان خسارت ناشی از گرد و غبار استان در بخش کشاورزی 58 درصد بوده است و از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا توجه ویژه به کشاورزی حفاظتی شود؛ چرا که از 35 میلیون هکتار ، 2 میلیون هکتار کانون گرد و غبار از زمین های زراعی هستند که با تامین آب و توجه به آموزش کشاورزان می توان در مهار این کانون ها گام موثری برداشت.

مدیر کارگروه گرد و غبار کشور در خصوص اقدامات اجرا شده در استان خوزستان گفت: 505 میلیارد تومان از اعتبارات سال 95 تا به امروز از محل صندوق توسعه به استان داده شده و همچنین 272 میلیارد تومان هم به منظور کانال آبرسانی به کانون های فوق بحرانی به استان اختصاص یافته است.

وی گفت: اقدامات اجرا شده در استان می تواند الگویی پیروز برای مقابله با گرد و غبار در کشور باشد و ادامه داد : در استان علاوه بر کاشت نهال ، عملیات مدیریت پیشگیری اجرا شده و به این نتیجه رسیدیم که عملیات احیا از لحاظ اعتباری جوابگوی این حجم وسیع نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1250

به "اقدامات انجام شده در مدیریت مقابله با گرد و غبار استان خوزستان، الگویی پیروز برای مدیریت کانون های گرد و غبار کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات انجام شده در مدیریت مقابله با گرد و غبار استان خوزستان، الگویی پیروز برای مدیریت کانون های گرد و غبار کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید