بازپس گیری 90 هزار میلیارد تومان فقط در یک مجتمع قضایی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، میزان رد مال وصول شده در عمر یک ساله مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی، تا به امروز بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان بوده است؛ مبلغی که برخی از بانک های کشور را از خطر ورشکستگی نجات داده است.

بازپس گیری 90 هزار میلیارد تومان فقط در یک مجتمع قضایی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، میزان رد مال وصول شده در عمر یک ساله مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی، تا به امروز بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان بوده است؛ مبلغی که برخی از بانک های کشور را از خطر ورشکستگی نجات داده است. برای نخستین بار در تاریخ قضایی کشور، با مراجعه به سایت اینترنتی این مجتمع می توان به اسامی افراد ممنوع المعامله، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که علیه مفسدان اقتصادی کشور صادر شده، دست یافت.

مجتمع تخصصی رسیدگی به جرائم اقتصادی در چهاردهم بهمن ماه سال 1398 با حضور رئیس قوه قضائیه، رئیس دادگستری استان تهران و تنی چند از دیگر مقامات عالی قضایی کشور افتتاح شد. راه اندازی این مجتمع از اطاله دادرسی بسیاری از پفراینده های اقتصادی جلوگیری کرده است.

دسترسی به لیست ممنوع المعامله ها

رئیس قوه قضائیه در روز افتتاح این مجتمع ابراز امیدواری کرد که این نهاد با کاهش ضریب انجام فساد و فرایند ناسالم اقتصادی، بتواند ضریب اطمینان پذیری در حوزه اقتصاد را بالا برد.

تحریم ها علیه کشور در بیش از یک دهه اخیر، زمینه ای برای برخی فرصت طلبان ایجاد کرده بود که در فرآیند هایی همچون دریافت ارز، توزیع و واردات کالا؛ دست به غارت منابع بانکی و بیت المال بزنند. در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی این فرصت طلبان به پای میز محاکمه کشیده شدند.

مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی برای نخستین بار در تاریخ قضایی کشور، شفافیتی ایجاد کرد که تا به امروز سابقه نداشت. با مراجعه به سایت اینترنتی این مجتمع می توان به طور کامل به اسامی ممنوع المعامله ها، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که صادر شده و بالای 300 صفحه است، دسترسی داشت.

این مجتمع دارای یک دادسراست که همچون دادسرا های دیگر شامل دادیاری، بازپرسی، اظهار نظر و اجرای احکام است. همچنین از سه دادگاه ویژه تشکیل شده است. اختلاس، جرایم اقتصادیاتی، پولشویی، جرائم گمرکی، مداخله مقامات دولتی و کنندگان مجلس در معاملات کشور و رشا و ارتشا از مهم ترین موارد رسیدگی در این مجتمع است.

اسداله مسعودی مقام علاوه بر اینکه اکنون معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران و دادیار دادسرای دیوان عالی کشور است، ریاست این مجتمع را هم برعهده دارد.

حساسیت در تعقیب و استرداد متهمان متواری

از سال 98 مشاخصه با مفاسد اقتصادی، اولویت اصلی قوه قضائیه شد و با افتتاح این مجتمع تا به امروز حدود 19 هزار فقره پفراینده به این مجتمع وارد شده است. فقط در سال 98 به گفته سخنگوی قوه قضائیه 260 مفسد اقتصادی محکومیت قطعی از دادگاه های ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی دریافت کردند.

پفراینده 18 جلدی 21 متهم کلان ارزی، پفراینده پیچیده محمد امامی و بانک سرمایه، پفراینده سنگین مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، پفراینده پرحاشیه نعمت زاده دختر وزیر سابق و پفراینده جنجالی حسین هدایتی، تنها برخی از پفراینده های مهمی هستند که مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی به آن ها ورود کرده و منجر به رد مال شده است.

به همین دلیل رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در نشست تخصصی ارزیابی، فرایند مشاخصه با مفاسد اقتصادی در کشور با ارائه گزارشی از اقدامات و دستاورد های این مجتمع قضایی گفت: هدف مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی که از سال 98 شکل گرفت، ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری، حمایت از تولیدکنندگان و برقراری امنیت اقتصادی در کشور است.

قاضی اسداله مسعودی مقام در ادامه قضات حاضر در این مجتمع را قضاتی مستقل، شجاع، مؤمن و مجرب اعلام کرد و گفت: بسیاری از قضات فعال در مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی از اساتید دانشگاه و قضات باسابقه ای هستند که در امر مشاخصه با جرائم اقتصادی دارای تجربیات ارزشمندی هستند.

وی سپس حساسیت در تعقیب و استرداد متهمان متواری به خارج از کشور را یکی از اقدامات ویژه مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی اعلام کرد و گفت: عدالت قضایی ایجاب می کند که از طریق انعقاد تفاهمنامه استرداد مجرمین با دیگر کشور، مقوله استرداد مجرمین با سهولت بیشتری انجام شود.

دقت فدای سرعت نمی شود

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی، قاطعیت در برخورد با مجرمین و متهمین اقتصادی را از ویژگی های شاخص این مجتمع قضایی اعلام کرد و گفت: عملکرد مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی بیانگر آن است که قضات بدون توجه به گرایش های سیاسی و مقام و سِمت متهمان، به پفراینده های آن ها رسیدگی می کنند.

مسعودی مقام با بیان اینکه دقت و سرعت در رسیدگی به پفراینده ها در مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: تمام سعی ما این است که دقت فدای سرعت نشود و به همین دلیل، صدور کیفرخواست های چند صدصفحه ای و برگزاری چند ده جلسه بازپرسی برای یک پفراینده، نشان دهنده دقت بسیار زیاد در رسیدگی به پفراینده های موجود این مجتمع قضایی است.

وی در نهایت اظهار کرد: میزان رد مال و جزای نقدی وصول شده در مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تا امروز بیش از 90 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در اختیار بانک ها، شکات و سازمان ها قرار گرفته است.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1617

به "بازپس گیری 90 هزار میلیارد تومان فقط در یک مجتمع قضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازپس گیری 90 هزار میلیارد تومان فقط در یک مجتمع قضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید