جاده هشتگرد ـ طالقان ایمن نیست

به گزارش مجله گوگل ایرانی، سونیا سهیلی - البرز- خبرنگار:جاده هشتگرد- طالقان از سال 87 با عنوان یک طرح روستایی شروع شد، ولی با گذشت زمان براساس مطالعات اجرا شده و احصای شرایط و ویژگی های این جهت، مسئولیت پروژه با حدود 30 درصد پیشرفت از سوی وزارت راه و شهرسازی به اداره متبوعش در البرز واگذار شد

جاده هشتگرد ـ طالقان ایمن نیست

که اکنون شاهد تسریع در روند کار و پیشرفت فیزیکی با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل به طور کلی حدود 5/88 درصد پیشرفت فیزیکی هستیم. شروع عملیات اجرایی راه هشتگرد- طالقان با زیرساخت های ضعیفی صورت گرفت، از این رو تدابیر لازم برای ایمن سازی جهت گرفته نشد و عواملی همچون سستی خاک و رانش های پی درپی زمین پس از بارندگی های شدید نیز نگرانی هایی ایجاد نموده است. بر اساس گزارش پیمانکاران، وعده بهره برداری از راه هشتگرد- طالقان در تابستان 98 داده شده بود که این امر پس از بازدید مجدد وزیر از جهت، به دلیل نداشتن ایمنی کافی دوباربه تعویق افتاد.

وزیر راه و شهرسازی محافظت از جان و مال مردم را ارجح دانست و بیان کرد که نمی خواهیم برای تحقق وعده خود جان مردم را به خطر بیندازیم، بنابراین تا زمانی که از ایمنی جهت اطمینان خاطر حاصل ننموده باشیم، اجازه بهره برداری نخواهیمداد. در صورت بهره برداری از این محور که در ردیف پروژه های اقتصاد مقاومتی استان البرز قرار گرفته، جهت طالقان به تهران 35 کیلومتر کوتاه تر و مدت زمان سفر نیز حدود یک ساعت کاهش می یابد. از سوی دیگر جهت تردد از هشتگرد به طالقان و برعکس به شکل قابل توجهی کوتاه تر و برای مردم تسهیل خواهدشد. جاذبه های گردشگری این راه نیز عامل دیگری است که می تواند بسترها و زیرساخت های گردشگری و بوم گردی طالقان را تقویت کند.

  • رانش سنگین زمین در جهت طالقان- هشتگرد

مدیرکل راه و شهرسازی نیز در این باره می گوید: در جهت پروژه طالقان- هشتگرد شاهد رانش های سنگین زمین بودیم که بهره برداری از این پروژه را با تأخیر روبرو کرد، ولی اهتمام ویژه ای برای تکمیل جهت کنارگذر بدون احتساب تونل تا انتها سال وجود دارد. تقی رضایی بارش های چندمتری برف در ارتفاعات طالقان را یکی از عوامل رانش های متعدد پروژه می داند و می افزاید: طرحی توسط مشاور اجرا می گردد تا در قسمت هایی از پروژه که با رانش زمین روبرو بوده است، عملیات اصلاحی صورت گیرد.

وی ادامه می دهد: اکنون این پروژه با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل به طور کلی حدود 5/88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رضایی می گوید: به تفکیک پیشرفت فیزیکی قطعات یک و 3 به ترتیب 90 و 87 درصد و قطعه دوم نیز که تونل در آن قرار گرفته است، 13 درصد پیشرفت داشته است.

وی همچنین اهمیت مطالعات زیست محیطی را در پروژه ها مورد تاکید قرار داده و می افزاید: به طور قطع هر پروژه پیش از شروع عملیات اجرایی توسط کمیسیون 215 که در سازمان برنامه و بودجه فعال است، صادر می گردد، از این رو تمامی مطالعات ازجمله زیست محیطی، مالی و یا فرهنگی لحاظ شده و پروژه شروع به کار می نماید.

یکی از دغدغه های اصلی مردم طالقان با توجه به شرایط آب و هوایی این شهرستان، توسعه و تامین ایمنی راه هاست، چراکه جاده های صعب العبور و کوهستانی به ویژه در 6 ماهه دوم سال به دلیل بارندگی های شدید عامل خطرات جدی و مانعی برای تردد محسوب می گردد. راه هشتگرد- طالقان در صورت بهره برداری، علاوه بر کاهش زمان سفر می تواند بسترهای توسعه گردشگری و به تناسب آن رونق مالی و اشتغال را تقویت کند تا این شهرستان پرظرفیت با پذیرایی از مسافران و گردشگران شکوفاگردد. انتظار می رود مسئولان ملی و استانی با اعتقاد به ضرورت حفظ ایمنی، سلامت و آرامش مردم، با اندیشیدن به تمهیدات ویژه اقدام به برطرف نقایص و تسریع در بهره برداری از این جهت حیاتی نمایند.

  • باید حوادث را مدیریت کنیم

استاندار البرز با بیان این که تنها افتتاح پروژه مدنظر نیست، بلکه باید تمامی جوانب را درنظر گرفت، عنوان می نماید: رضایت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. ما به عنوان کارگزاران نظام و خدمتگزاران مردم باید با پیش بینی های کارشناسی و تخصصی بحران ها و حوادث را مدیریت کنیم. عزیزالله شهبازی با بیان این که حدود 2 دهه از کلنگ زنی پروژه جاده طالقان- هشتگرد می گذرد و این جاده هنوز به انتها نرسیده است، می گوید: مردم طالقان پس از سال ها شکیبایی محق ترددی امن و آسان هستند، از سوی دیگر با توجه به جاذبه های گردشگری این راه و بنا بر اهداف توسعه ای در بخش گردشگری و بوم گردی البرز این جاده می تواند تاثیر بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد. وی می افزاید: سال جاری با توجه به تغییر روینمودهای توزیع بودجه استان، توجه ویژه ای به ارتقای زیرساخت های طالقان به عنوان یکی از مناطق محروم و کمتربرخوردار استان انجام شده و از سوی دیگر نیز پیروز شدیم برای تسریع در تکمیل راه هشتگرد- طالقان 20 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق کنیم.

  • بهار راه سازی البرز

پریسا اشرفی- البرز - خبرنگار:یکی از مهم ترین عوامل آبادانی شهرها و روستاها، توسعه راه هاست. به تبع رشد و افزایش جمعیت البرز، توسعه راه ها و میزان حمل ونقل امری طبیعی است، اما با احتساب ضریب رشد جمعیت البرز و بار ترافیک ملی این استان به دلیل این که کریدور عبوری مسافران شمال، شمال غرب و غرب کشور به پایتخت محسوب می گردد، اکنون زیرساخت های راه سازی این استان متناسب نیست. از سوی دیگر می توان چنین گفت که براساس میزان توسعه و توفیقاتی که به واسطه پروژه های ملی و استانی بزرگ در این عرصه حاصل شده، این واقعیت عیان می گردد که ضریب شکوفایی و پیشرفت در بخش راه ها و حمل ونقل به عنوان 2 حوزه ای که لازم و ملزوم یکدیگر هستند، در آینده نزدیک به مراتب رشد خواهد یافت.

و اما نکته قابل توجه این است که این روزها البرز به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده و گره های پروژه های چندین ساله یکی پس از دیگری در حال گشایش است. جذب اعتبار 700 میلیارد تومانی برای تسریع در تکمیل پروژه های مهم و ملی آزادراه تهران- شمال (قطعه اول که 20 کیلومتر آن در محدوده البرز است) و ادامه آزادراه همت در البرز در شرایط کنونی که با محدودیت شدید بودجه و اعتبارات در بخش های مختلف روبرویم، اقدامی بس مهم و خطیر محسوب می گردد. همچنین جلب توجه ملی برای مشارکت در تکمیل پروژه کمربند شمالی کرج که مکمل ادامه آزادراه همت در البرز است و جذب اعتبار 20 میلیارد تومانی برای تسریع در بهره برداری از راه هشتگرد- طالقان، برطرف موانع و طی مراحل انتهای راه آبیک- چرمشهر در محدوده البرز، تعریض آزادراه تهران- کرج در 4 فاز که نیمی از فاز یک این طرح اجرایی شد و بسیاری طرح ها و پروژه های دیگر که با تکمیل آنها گره های بزرگ ترافیکی درون شهری و برون شهری در نقاط مختلف استان بازمی گردد.

در این ارتباط افزایش 15 درصدی اعتبارات عمرانی برای اولین بار در تاریخ البرز این استان را در رشد اعتبارات عمرانی در رتبه سوم کشور قرار داده که تاثیر بسزایی در سرعت بخشی به ارتقای زیرساخت های راه های ایران کوچک دارد. با این تفاصیل می توان گفت که البرز در بهار راه سازی قرار گرفته است و در آینده نزدیک شاهد تحولات شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 324

به "جاده هشتگرد ـ طالقان ایمن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده هشتگرد ـ طالقان ایمن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید