خبرنگاران شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم در خلخال شد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، اردبیل - خبرنگاران - مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کبک عامل مهم از بین رفتن آفت سن گندم بوده ولی شکار غیرمجاز این حیوان موجب افزایش آن در مزارع گندم و جو این شهرستان شده است.

خبرنگاران شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم در خلخال شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

محمد شاد خاطر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهارکرد: با افزایش شکار بی رویه کبک هر سال خسارت این آفت در مزارع افزایش یافته و برگزاری کلاس های آموزشی - ترویجی برای مطلع سازی مردم کافی نیست.

وی بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر ادارات ذیربط از جمله اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ذی ربط با مدیریت جهاد کشاورزی منطقه و تبیین اهمیت وجود کبک برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم تاکید نمود.

وی گفت: گام بعدی در کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی است که باید کانون های اولیه سن مادری شناسایی و سپس اقدام به سمپاشی علیه این آفت کرد تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری گردد و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال تشریح کرد :سن گندم یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور بوده و آفت مهاجر است که در فصل پاییز و زمستان مزارع را ترک نموده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات پناه می برد و در اواخر زمستان و اوایل بهار مجددا به مزارع برگشته و آغاز به تخم ریزی می نماید.

او اضافه کرد: سن ها در مراحل لاروی تا رسیدن به مرحله سن کامل از قسمت های مختلف گیاه تغذیه می نمایند و اگر جمعیت آنها زیاد باشد گیاه زراعی را بطور کامل از بین برده و عملکرد و فراوری در سطح را کاهش می دهند.

او اظهارکرد: وجود هر عدد آفت سن مادری در هر مترمربع از مزرعه یک هکتاری می تواند بین 80 تا 125 کیلوگرم خسارت وارد نموده و موجب کاهش عملکرد محصول زراعی کشاورزان منطقه گردد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت امری حیاتی برای کشاورزان منطقه است، گفت: یکی از روش های کنترل این آفت کنترل بیولوژیکی است که بدون استفاده از سموم شیمیایی ضمن حفظ سلامتی خاک و جامعه انسانی می توان براحتی آفت سن را در مزارع کنترل کرد.

شاد خاطر اضافه کرد: محصول گندمی که حتی 2 تا 3 درصد افت سن زدگی داشته باشد ارزش نانوایی نخواهد داشت و آرد و نان حاصله از آن نیز کیفیت پایینی دارد و ضروری است که کارشناسان جهاد کشاورزی و کشاورزان کوشش نمایند تا در سال زراعی جدید این اتفاق نیافتد.

به گفته کارشناسان ، از مهم ترین کنترل نمایندگان بیولوژیک جمعیت آفت سن می توان کبک را نام برد ، هر کبک قادر است روزانه 20 تا 510 عدد و بطور متوسط طی مدت حضور در کوهستان حداقل 12 تا 15 هزار عدد سن گندم را شکار و از آلودگی تقریبی یک تا 2 هکتار مزارع گندم به این آفت را جلوگیری کند.

خلخال در جنوب اردبیل واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1307

به "خبرنگاران شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم در خلخال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم در خلخال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید